PDA

Bekijk Volledige Versie : bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Pagina's : [1] 2

Bart vv
31-05-15, 14:32
Hallo iedereen,

Mezelf even voorstellen,
ik heet Bart en als alles goed gaat ga ik vanaf volgende maand van start met de bouw van een eikenhouten bijgebouw (we zijn namelijk nog aan het wachten op onze bouwvergunning).
Van beroep ben ik een klusjesman die vooral instaat voor het onderhoud van een industriele site dit houd in, het onderhoud van gebouwen, magazijnen en kantoren en ook het onderhoud van de wegen en de tuinen.
Dus aan handenarbeid geen gebrek, ik ben best wel een handige Harry die snel bijleert en heb wel al wat gedaan, maar op het gebied van houtbewerking zoals het zou moeten zijn ben ik maar een beginner.(dus een beetje hulp, kritiek, tips en uitleg is steeds welkom)
Zelf heb ik in hout al eens een stal gemaakt voor onze dieren maar dat is het dan.
Ik zal me ook nog wat gereedschap moeten aanschaffen zoals degelijke beitels en zagen (tips hieromtrent zoals bv merken zijn altijd welkom, voor de beitels dacht ik bv aan Narex, Kirshen of Pfeil, voor de zagen?) voor het bijgebouw wil ik zoveel mogelijk op traditionele wijze tewerk gaan en dus zo weinig mogelijk met machine's.
Ik ben zelf nog maar een paar dagen lid op dit forum maar heb hier toch al heel wat opgestoken, vooral uit het project van Dulcimer en de reacties van Tuoh waarvoor al hartelijk dank.
Ik weet nog niet hoe ik juist foto's moet plaatsen dus ga nu nog een beetje zoeken als het lukt zal ik al de schetsen plaatsen van hoe het er zou moeten komen uit te zien.

Mvg

Bart

Athanor
31-05-15, 18:51
Welkom op het forum!

Fons

Bart vv
31-05-15, 19:16
3134431345313433134631347

Zoals beloofd, hier de schetsen en de plaats waar het zal komen.
In het dak zal wel geen knik aanwezig zijn zoals op de tekening.
Hopelijk krijgen we snel goedkeuring zodat we kunnen starten.

Mvg

Bart

Scheppie
31-05-15, 19:48
welkom en mooi eerste project hier

golddigger
31-05-15, 21:44
Welkom wel zonde van dat mooie gras zeg!

Bart vv
29-07-15, 20:37
Hallo iedereen,
Het is al een tijdje geleden, maar na een dikke maand vertraging is de bouwvergunning zo goed als rond.
Als het weer toelaat (en zo ziet het er wel naar uit) gaan we deze vrijdag eindelijk aan de slag.
Ik hoop nog zo ver mogelijk te komen dit jaar want er is nu toch al een mooi deel van mijn verlof voorbij.
Eerst en vooral zullen er wat voorbereidende werken worden uitgevoerd zoals het uitzetten van de bouwplaats, de pas bepalen, nutsvoorzieningen en riolering voorzien, ook zal een deel van de beplanting moeten worden verhuist.
Gedurende het wachten heb ik wel heel wat projecten hier bekeken en heel wat interessante dingen tegengekomen, daaruit zijn dan ook nog wat vragen tevoorschijn gekomen over hoe bepaalde verbindingen zouden kunnen worden gemaakt maar deze volgen nog met schetsen ter verduidelijking.
Verder zal ik proberen voor iedereen die het wil, het project zo goed mogelijk te laten volgen.
Feedback goed of slecht is steeds welkom.

Mvg

Bart

Bart vv
01-08-15, 21:09
336263362733628336293363033631

Hallo iedereen,
De werken zijn zoals verwacht vrijdag gestart en zijn tot nu toe vlot verlopen.
Zo hebben we de nutsvoorzieningen al kunnen vrij maken en al een gedeelte doortrekken (foto1), onze riolering hebben we ook teruggevonden (foto 2), verder hebben we onze piketten geslagen (foto 3), en onze hoogte uitgepast doormiddel van het plaatsen van brugjes (foto 4), op deze brugjes hebben we dan onze bouw kunnen uitzetten en volledig haaks zetten door de stelling van Pythagoras toe te passen en de beide diagonalen gelijk te brengen.
Als alles in de juiste positie stond hebben we op de brugjes (foto 5 en 6) onze muren en fundering aangeduid, nu staat alles klaar voor de grondwerken, hier zal ook wel nog wat tijd overgaan maar naargelang de werken vorderen hou ik jullie op de hoogte.
Ik hoop met dit verslag mensen wat bij te brengen over mijn manier van werken en anderzijds commentaren te krijgen van anderen die mij dan weer dingen kunnen bijbrengen.

Mvg

Bart

Bart vv
01-08-15, 21:13
Blijkbaar zijn er wat problemen met de richting van de foto's, ik zal eens nakijken hoe dit komt en er de volgende keer rekening mee te houden.

Mvg

Bart

Bart vv
02-08-15, 21:16
Weet iemand hier of er een mogelijkheid is om foto's die worden geüpload kan draaien? En indien ja hoe?
De foto staat recht op de computer maar als ik hem naar hier upload staat hij in alle richtingen.
Alvast bedankt.

Mvg

Bart

simonklein
03-08-15, 08:18
Je maakt een goede start met dat bouwraam, netjes. Dat met die foto's draaien heb ik ook last van op marktplaats, schijnt aan de tablet te leggen :confused:

Bart vv
03-08-15, 11:40
Hey Simon,
De foto,s zijn inderdaad met de tablet genomen, ik zal eens uitproberen wat de juiste positie is.
Alvast bedankt voor de tip.

Mvg

Bart

Swake
03-08-15, 12:42
Welkom hier,
Heb de hele set Narex beitels met een Narex houten (beuk?) hamer erbij. Ben er echt blij mee. Wel alles nageslepen en ze blijven lang scherp. Met die andere merken heb ik geen ervaring. Een bevriend persoon heeft Stanley beitels en daar is hij ook heel blij mee.

Bart vv
03-08-15, 20:30
Vandaag ondanks de enorme hitte toch weer aan de slag geweest met als gevolg dat een deel van de fundering al is uitgegraven.
Swake, bedankt voor de reactie maar ik heb ondertussen de 3 merken kunnen uitproberen, op gebied van snijden moeten ze voor elkaar (volgens mij dan, het was ook maar eens uitproberen) niet onderdoen, toch zal ik waarschijnlijk opteren voor het merk Pfeil maar enkel en alleen omdat deze voor mij beter in de hand lagen. Voor een professional zal misschien zelfs het snijden ook anders zijn.

Mvg

Bart

Bart vv
08-08-15, 21:05
Hallo iedereen,
vandaag zijn de laatste graafwerken uitgevoerd, in totaal is er zo een 6 à 7 kuub uitgekomen.
Nu gaan we een fundering gieten van 30 cm dik met een dubbele wapening, onder en boven, dan wordt de fundering verder uitgemetst met betonblokken.
Dit wordt zo uitgevoerd omdat er een hoogteverschil van 49 cm is van de ene naar de andere kant.
Op de betonblokken wordt dan verder gemetst met de gevelsteen waarop dan een eiken balk komt te liggen B= 20 cm, H= 10 cm
wat is nu de beste oplossing om de eiken balk op de muur te bevestigen?
Want hier heb ik al verschillende meningen over gelezen.
1) gewoon los op de muur.
2) met draadstangen tussen de gevelsteen bevestigd.
3) met draadstangen die mee zijn ingegoten in de fundering.

Alvast bedankt om mee te denken.

33860

Mvg

Bart

Swake
08-08-15, 21:42
Als ik het goed begrijp:
- eerste laag bewapend beton
- tweede laag betonblokken (tot aan maaiveld? of net er boven?)
- Laag bakstenen (hoe hoog komt die eigenlijk?)

Hoe zorg je er voor dat er geen vocht naar binnen kan? Of wordt het meer iets als een tuinhuisje waar er toch voldoende tocht is?
Moet er ook geen bescherming of vochtwerende folie tussen de bakstenen en de eiken balken ivm vocht dat door capillariteit gaat stijgen ?

Ivm jouw nieuwe vraag heb ik eigenlijk geen verstand. Maar kgeef toch mijn mening ;)
- Balken los op de stenen: dat gaat met de tijd bewegen, maar het is hout en dat moet nog kunnen bewegen met de seizoenen, misschien is dit wel wat je wil hebben.
- Draadstangen tussen de bakstenen zou ik persoonlijk niet doen. Dat is nooit stevig genoeg, zeker niet als dat eik zijn ding gaat doen, dan drukt dat uw stenen gewoon weg en krijg je barsten.
- Draadstangen direct in de fundering. Dat is veel steviger/stijver, maar of het ook de goede oplossing is voor jou, dat weet ik zo niet. Het wordt moeilijk om die stangen exact te positioneren, maar moeilijk gaat ook. Het is een zeer stijve oplossing, dus dat hout gaat niet veel meer kunnen/mogen werken, tenzij er een overgedimensioneerd gat in gemaakt wordt dan, en dan nog. Hoe ga je die stangen beschermen tegen roest? Wetende dat je er nooit meer aan kan. Eventueel RVS exemplaren nemen.

Emilio
08-08-15, 23:05
Rvs stangen in overmaatse gaten is een goede oplossing. Idd folie tissen de stenen en het hout aanbrengen. Of ze aan het metselwerk of in de fundering komen is afhankelijk va het onderdetail, wordt het metselwerk hoog dan is verankeren aan de fundering lastiger.

Bart vv
09-08-15, 09:19
Om het vocht buiten te houden zal ik de betonblokken bezetten met een waterdichte cementering en daarna nog een coating erop.
De betonblokken komen tot net aan het maaiveld, daarna wordt 1 laag gevelsteen gemetst, daar komt een dpc folie bovenop en dan worden nog 5 lagen gevelsteen gemetst.
Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
De balk is 20 cm en de muur 18 cm waardoor de balk aan beide zijden 1 cm oversteekt.
De draadstangen die ik zou gebruiken zouden van de geel gemerkte RVS zijn.
Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?

Mvg

Bart

Swake
09-08-15, 09:39
Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
Neen, perfect zo met die eerste folie. Die houdt al het water tegen dat uit de grond naar boven zou kunnen komen.

zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
Zeer juist.

geel gemerkte RVS zijn.
Geel gemerkt ken ik niet, of ik geef het een totaal andere naam.

Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?
K'zou het echt niet weten. Is functie van hoeveel dat hout zich kan zetten. Wellicht heeft hier iemand wel een precies idee over. Ik kan me inbeelden dat je niet de eerste bent die dit wilt, zal wel ergens te vinden zijn.

Moest je die RVS stangen door de folie steken, dan zeker ook een stevige laag coating op de aansluiting smeren.

tuoh
09-08-15, 10:12
Echt overmaats moeten die gaten niet zijn, iets groter geboord (1mm) monteert makkelijker maar voor de rest is het niet echt nodig. Het hout werkt niet in die mate dat spannende boorgaten problemen kunnen geven.

Emilio
09-08-15, 10:24
Wel folie aanbrengen gelijk onder het hout. Baksteen zuigt water op als het nat regent en dit trekt door naar boven.
Gaten een paar streep groter is idd zat. Zou het zeker doen, is anders erg lastig monteren.

Bart vv
09-08-15, 10:31
Swake,
Met de rvs bedoelde ik kwaliteit A4 maar in de kleurcodering heb nu ook mijn twijfels, het zou ook de rode kunnen zijn, zal dit nog eens nakijken.

Hallo Tuoh
Van jou heb ik al heel wat informatie gelezen en al wat schetsen opgeslagen, vooral dan van het project Dulcimer.
Wel heb ik nog wel wat vragen over de verbindingen in die schetsen maar die volgen nog wel als we zover zijn, alvast bedankt voor de info die jij hier meegeeft.

Mvg

Bart

Bart vv
09-08-15, 12:08
Nog wat zitten nadenken en rekenen, als ik de draadstangen tot in de fundering wil brengen zouden die langer moeten zijn dan 1m, daarom heb ik het volgende gedacht, ik zou 1 rij minder betonblokken metsen en deze rij vervangen door een soort van ringbalk waar ik dan de draadstangen in kan bevestigen.
hierdoor wordt de afstand van de draadstangen gehalveerd.
Is dit een goede oplossing?
Om de hoeveel afstand zou ik dan een draadstangen steken?

Mvg

Bart

Pow
09-08-15, 13:09
In mijn eigen bouwwerk. Wat redelijk gelijk is aan het jouwe Bart heb ik de draadstangen om de meter zitten en met een soort bakje in de spouw gestort. Ik heb een lap folie geknipt en deze tussen de spouwmuren gehangen. zo heb ik betonnen ankers in de spouw van B 30 X D 7 (spouwbreedte) X H 30 (lengte anker in de beton is 25 cm). Dr draad komt dan 10 cm boven de spouw uit. Genoeg om de muurbalk erop te schroeven. Zie foto hier onder.

Hier het verslag (http://www.woodworking.nl/showthread.php?9183-Mijn-nieuwe-stekkie&highlight=stekkie) van mijn eigen bouw. Misschien kan het je helpen.

33872

Bart vv
09-08-15, 13:54
Hallo Pow,
bedankt voor de tip en een mooi project trouwens, hier zal ik het op deze manier niet kunnen uitvoeren omdat het muurtje maar 18 cm is en mijn stenen zijn 8,5 cm dus ik heb maar 1 cm over tussen de stenen.
Hier en daar de steen wat uithollen om een draadstangen te laten passeren is geen probleem maar alle stenen afslijpen om een bredere spouw te verkrijgen zie ik niet echt zitten.
De afstand van 1m kan ik hier ook wel respecteren.

tuoh
10-08-15, 09:41
Bij een opbouw in eik zijn twee draadstangen op drie meter ruim voldoende, en een ringbalk gieten is geen slecht idee. Je kan anders ook de draadstangen gewoon verlengen met een koppelmoer als 1m te kort is.

Bart vv
14-08-15, 16:26
En de werken zijn alweer wat gevorderd, nadat ik tijdens de week de laatste graafwerken heb uitgevoerd en de folie geplaatst, heb ik vandaag de netten op maat gemaakt, geplaatst en de beton gestort.
Nu kan alles eerst wat drogen en dan terug aan de slag met de betonblokken voor het verder uit metselen van de fundering.

mcluma
14-08-15, 18:26
Ik dacht eerst dat wordt een fundering voor een flat-gebouw:rolleyes:

waarom heb je geen plaat gestort van 150mm, is stukken gemakkelijker, en later ook makkelijker

harold
14-08-15, 19:39
Dat wordt een prachtig bijgebouw!

Bart vv
15-08-15, 07:11
Hallo mcluma,
Het is zeker geen fundering voor een flatgebouw hoor, ze heeft maar een dikte van 30cm.
wanneer ik een plaat zou hebben gegoten, dan zou ik eerst de grond moeten hebben vlakgetrokken en zo als in een vorig bericht al vermeld zit er een hoogteverschil van zo een 50cm van de ene naar de andere kant neem dan nog van het laagste punt nog een 10cm zodat de graszoden weg zijn en we zitten al op een diepte van 60cm.
Dus zit ik op dat moment net zover als nu, enkel zou het me heel wat graafwerk bezorgt hebben en ook zo een 3 kubieke meter beton extra en ook nog 2 betonnetten.

simonklein
15-08-15, 08:16
Ik denk dat er bedoeld wordt een betonvloer met vorstrand. Wordt een solide gebouw zo te zien!

Nicolas_V
15-08-15, 17:18
Ziet er een knap project uit !

Eentje om te volgen :)

Bart vv
15-08-15, 19:41
Wegens het slechte weer van vandaag heb ik me maar wat bezig gehouden met wat berekeningen en opzoekingen van verbindingen.
Nu zou ik de afstand van 9 m willen verdelen over 2 balken en deze dan in de lengte met elkaar verbinden.
Dit zijn de meest terugkerende verbindingen die ik ben tegengekomen (zie afb. 1-5).
Welke verbinding zou ik nu het best gebruiken?
de onderplaat is B = 20 cm en H = 10 cm al de rest, opgaande stijlen, ankerbalken en muurplaten worden uitgevoerd in B = 20 cm en
H = 20 cm
Tuoh, als je de onderplaat verankert om de 3 m hou je er dan best rekening mee dat dit in de volle balk gebeurd of daar waar de verbinding gebeurd (zie afb. 6) en hoever blijf je min. van de kop verwijderd?

Alvast bedankt.

Mvg

Bart

tuoh
15-08-15, 20:20
Hallo Bart,

zoals ik al eerder melde zijn 2 bevestigingen op 3m voldoende voor de muurplaten, draadstangen mogen een 60 à 80cm uit de hoek blijven. Een draadstang dwars door de las zoals bij (2) is ideaal, maar niet altijd haalbaar, positie (1) is bijna even goed, de las word dan apart gefixeerd met spijkers, schroeven of toognagels, al naar gelang de uitvoering van de las.

Welke las te gebruiken voor de muurplaten? Ik zou opteren voor een afgeleide van "1", wat inhoud dat de koppen van beide balken onder hoek gezaagd worden ( 25° à 30°) Dit verbeterd de las aanzienlijk terwijl het maar evenveel werk is als eentje met rechte koppen. De lengte van de lip is best 2x de hoogte van de balk trouwens. De las kan bijkomend gefixeerd worden met twee toognagels eens de balken op hun plaats liggen. Alhoewel er weinig krachten op gaan werken als de beide balken vast liggen met minimaal 2 draadstangen per balk, zelfs als die draadstangen meer dan 1m van de las zitten gaan die balken niet weg kunnen door hun grote sectie. Deze manier werkt enkel bij Eiken constructie's, structuren uit naaldhout hebben meer draadstangen nodig omdat de sectie's hier een stuk kleiner zijn.

Op je foto's is mijns inziens wel de netste bouwplaats van de lage landen te zien, daar kan elke prof. een ferme punt aan zuigen:D:D

rudy
16-08-15, 10:46
Bart ,dat gaat iets moois worden dat zie ik zo al!!!

Bart vv
17-08-15, 15:47
Hallo Tuoh,

dit zijn 2 van de schetsen die je ooit hebt meegegeven op dit forum en waar ik nog wat vragen over heb.
1) de schets van de hoekverbinding, kan deze verbinding zowel voor de onderplaat op de muur als voor de muurplaat bovenaan worden gebruikt? En hoeveel schuinte moeten deze hebben, op de hoek 1/2 van de balk maar hoeveel is het hoogste en laagste punt?
2) mag bij optie 1 van de ankerbalk deze ook hoger worden geplaatst (bovenkant ankerbalk gelijk met bovenkant stijl, zonder pen op de stijl natuurlijk zie schets)
Hoeveel moet de ankerbalk in de stijl kunnen?

Alvast bedankt
ik heb ook nog een schets bijgevoegd (in grote lijnen) van wat het gebinte hier zou moeten worden.

Mvg Bart

tuoh
17-08-15, 19:13
Wat die halve zwaluwstaart voor de muurplaten betreft, teken eerst een lijn op halve hoogte en zet dan aan de ene kant een merkteken op 15mm boven de lijn en aan de andere kant op 15mm onder de lijn, verbind de twee punten en dat geeft de juiste schuinte voor één zijde bij een houtdikte van 100mm. Herhaal de stappen per vlak. Deze verbinding heb je bovenaan NIET nodig omdat daar de muurplaten hoger liggen dan de ankerbalken.

Je schets van de combinatie ankerbalk met staander en bovenste muurplaat kan zo uitgevoerd worden. Maar, de penverbinding tussen staander en ankerbalk is een cruciale in de constructie, zorg dat de pennen lang genoeg zijn, en zorg er ook voor dat de penborsten één strakke lijn laten zien, dus geen knik erin zoals geschetst, dat dient tot niks en is moeilijker uitvoerbaar. Als de ankerbalk onderaan een 30 à 40mm kan opliggen in de staander is dat perfect, de penlengte moet dan minimaal 100 à 120mm lang zijn om voldoende "vlees" te hebben voor de toognagels.
De penbreedte aan de ankerbalk word hier bovenaan ook best verminderd met ongeveer 1/3 van de hoogte van de balk ( 200 - 60= 140mm) Dat zorgt dan weer voor een stevigere pen aan de staander. Wanneer ankerbalk en muurbalk elkaar wat hoger kruisen is de meer gebruikelijkere oplossing voor de ankerbalk een doorgaande pen dwars door de staander en langs buiten opgesloten met wiggen. Hier heb ik ook ergens eens een afbeelding van gepost dacht ik:confused:
Voor je gehele constructie mag je bij de gegeven houtsectie's (200 x200mm) alle pennen en gaten op een 45 à 50mm dikte houden, meer hoeft echt niet. Voor de toognagels zou ik sowieso opteren om die uit geklieft hout te maken, die zijn veel sterker dan gezaagde exemplaren.

In je overzichtsschets zit één ankerbalk en één staander teveel, die derde is overbodig als ze zo dicht bijeen liggen ( ongeveer 1m? tussen) Verder ziet dat er goed uit, mits er nog wat schoren bijkomen links en rechts om de boel stijf te zetten.

Ernest Dubois
17-08-15, 21:28
In je overzicht sketch toon je anchor balken en muurplaat in een vlak. Dan heb je de hoek verbinding te veel verzwakt en dat kan je beter voorkomen. Je moet aan een constructie zoals de scheuren hier in Friesland denken met de verschillende gebinten in de lengte van het gebouw verbonden met muurplaat bovenop of zoals de Gelderse schuren, muurplaat langs de twee lange kanten op de hoeken verbonden met pen en gaat, (getogen) en die twee muren aan elkaar verbonden met, (opgewiged) anchor balken.

Bart vv
18-08-15, 18:38
Hallo Tuoh en ernest,
Tuoh, allereerst al van harte bedankt voor de kennis die je hier meegeeft, ik heb hier al heel wat uit geleerd en krijg hierdoor meer en meer zin om met hout te werken, zo ben ik op het werk vandaag begonnen met schragen te maken die ik thuis voor de werken kan gebruiken. Zal eens enkele foto's nemen en posten, het is van een oude afvalbalk en het kan geen kwaad als het eens fout loopt.
De reden van de vraag om de halve zwaluwstaart ook bovenaan te gebruiken is eigenlijk omdat ik er nog niet helemaal uit ben hoe ik het juist ga aanpakken, ondertussen heb ik wel al het vermoeden dat de verbinding met de muurplaat er boven op de beste zou zijn, echter ben ik nog maar een beginner en ik denk dat wanneer ik de muurplaat erbovenop leg ik misschien problemen zou hebben voor het construeren van het schilddak en dit door het hoogteverschil dan tussen voorkant en de zijkant.
Wel blijft deze optie zeker nog open maar probeer ik ook nog andere mogelijkheden, zo heb ik een schets getekend van een verbinding waarbij de volledige dikte van de ankerbalk draagt op de stijl zo een 4 cm en de muurplaat aan de beide zijden van de stijl zo een 2 cm zou dit eventueel een goede verbinding zijn?
Ook heb ik ter bevestiging 2 schetsen gemaakt over de vorige vragen, ikzelf denk dat het zo bedoeling is.
Ook de overzichtsschets is al een beetje aangepast.

Ernest Dubois
18-08-15, 19:15
Hallo Bart, De zwaluwstaart verbinding die je heb getekend zou mogelijk toepasbaar in de twee tussen balken. Toch, ik neem aan dat je met vers of niet droog eiken gaan werken en dan kan je beter niet aan zwaluwstaart verbindingen denken. In verband met het eventuele krimpen is dat moeilijk.

Ik denk dat je als je verder in de planning ben zou je vinden dat een hoogte verschil tussen muurplaat en anchor balken niet een probleem is.

Bart vv
18-08-15, 19:37
Hallo Ernest,

Bedankt voor de reactie, heb je eventueel een schets van hoe dat hoogteverschil op te lossen?

Mvg Bart

Ernest Dubois
19-08-15, 07:40
Ok Bart, misschien een gelegenheid om te beginnen met plannen voor een nieuwe hok hier voor de smid/bakhuis, maar ik denk zo'n oplossing zou niet veel anders zijn als die van André dat is een min of meer bewezen method. Een gerelateerde vraag voor jouw is hoe gaan je dit gebouw bekleden en de muur verder afmaken? Wat sort traditie plaats je die gebouw in en waarom heb je voor die keuze gemakt? Ik zie de Amerikaans invloeden op de constructie. Hoe ga je de constructie verstijven?

Bart vv
19-08-15, 17:52
Hallo Ernest,
Het gebouw zal bekleed worden in eiken planken verticaal geplaatst op een kader zoals op de foto, het moet niet echt volledig nagemaakt worden zoals het vroeger was maar ik zou er toch graag heel wat oude verbindingen in terug vinden, de reden waarvoor we hiervoor kiezen is eigenlijk gewoon omdat we het mooi vinden.
Als je nu naar zo een eiken bijgebouw gaat kijken bij plaasters hiervan zie je dikwijls dat ze heel wat onderdelen in elkaar steken met vijzen en er dan achteraf gewoon een tap insteken dat dan op een pen gat verbinding lijkt, dit wil ikzelf vermijden en alles met pen gat verbindingen en toognagels en eventueel wiggen uitvoeren
Ik zal de constructie verstijven met 4 horizontale korbelen op de buitenhoeken en ook nog 4 tussen de 2 binnenste ankerbalken en stijl dan nog 4 in de 2 grootste openingen vooraan tussen muurplaat en stijl, ook zullen er nog 4 komen tussen de makelaar en nok, deze komen in het gebinte zelf, later zal ik indien nodig nog een aantal driehoeken voorzien in de kaders waar de planken dan tegenkomen.

tuoh
19-08-15, 19:36
Bart, je schetsen zien er mooi uit, maar die onderste hoekverbinding is niet zoals het hoort. Het afschrijven van het midden, en de 15mm boven en onder die lijn uitzetten moet per kant gebeuren en niet éénmaal zoals je geschetst hebt. Kan zelf geen schets posten nu omdat mijne scanner alle medewerking categoriek weigert:mad:

De schets van de las voor de onderste muurplaten is perfect, je ziet dat dit een stijvere oplossing geeft zo. Eén aandachtspunt wel, de samengestelde muurplaat moet als één geheel over de draadstangen geschoven worden, telkens eentje bijleggen werkt hier niet. Maar er is een makkelijke oplossing, leg onder de balken een paar stapeltjes stenen, daar leg je de balken onderling gekoppeld op (zet op de lassen tijdelijk een spanvijs) nu kan je de hele boel stelselmatig over de draadstangen laten zakken door van op een hoek te beginnen met telkens één steen weg te nemen, zo zakt de hele lengte spanningsloos over de draadstangen:p

Als het de bedoeling is om een schilddak op de onderstructuur te timmeren dan moet dat hoogteverschil tussen ankerbalken en muurplaten ofwel opgevuld worden ofwel moeten ze constructief op gelijke hoogte gebracht worden. Is het ook nog de bedoeling om de dakvlakken onderaan een kniklijn mee te geven?

Ernest Dubois
19-08-15, 19:50
Sorry Bart ik heb geen tijd genomen om een tekening te maken. Wel wat constructies bekeken. Ik zie geen reden waarom twee lange muren met ankerbalk een stuk onder de plaat verbonden met getogen pen gat verbindingen niet zou lukken, of is dat niet wat je wil?. De Engelsen hebben wel zo'n constructie waar alles in een vlakte komt te staan - er zijn zeker meer van ook. In de hoeken dan komt een gunstock stander dat is een stander met verdikking bovenaan, met twee pennen.

Zo'n beschutting binnen de kader neemt geen rekening met het werken van hout zo ver als ik van de foto kan zien. Vind je dat niet problematische?

Ernest Dubois
20-08-15, 19:06
Als je de muurplaaten door laten lopen en die op de uiteinden met een balk verbinden dan heb je een vlak om de sparren steun te geven aan alle de 4 gevels. Een bijkomende voordeel van dit constructie is bescherming van regen door de oversteek plus een schilddak met schot is ook mooi, vind ik. Als dit enigszins past met jouw ideeën en eventuele beperkingen, vergunning enz. weet ik niet het is maar een concept, en de tekening is niet helemaal correct ook maar kan verder uitgewerkt als het moet. BAZ ontbreekt heelas.
http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P8201968_zpsj9sonuat.jpg

Bart vv
20-08-15, 19:24
Hallo Tuoh, Ernest en iedereen die ideeën heeft,

Ernest, ik zou het wel degelijk op de meest stevige manier willen uitvoeren maar ik heb niet de kennis in huis over welke uitvoeringen er mogelijk zijn, zo heb ik de verbinding met de ankerbalk onder de muurplaat nog maar juist leren kennen door Tuoh.
Ik ben niet bang om aan zo een project te beginnen maar probeer eerst zoveel mogelijk te weten te komen, ik denk dat dit beter is dan eerst te starten met de bouw om dan tot de conclusie te komen dat het niet sterk genoeg is.
Gisteren avond heb ik al wat op internet gesnuisterd naar die gunstock stander maar ik kwam steeds uit bij parket vloeren maar ik blijf zoeken, dit onderdeel zal misschien weer een stukje van de puzzel in elkaar laten vallen.
Wat betreft de beschutting heb ik laten wijsmaken dat men de eiken planken met tand en groef in elkaar moet schuiven en een opening laten van 3 mm, dit zou het werken van het hout opvangen.

Tuoh, gisteren avond heb ik de hoekverbinding nog eens geschetst en ik ben tot 4 verschillende oplossingen gekomen, zelf moet ik eerlijk zeggen dat deze verbindingen een beetje raar overkomen maar ik kan er weer volledig naast zitten hoor.
Dat met die muurplaat had ik gedacht en ik zou gebruik gemaakt hebben van spieën.
Voor het dak had ik graag gebruik gemaakt van spanten en was het inderdaad de bedoeling om deze op de muurplaten te bevestigen,
de kniklijn komt te vervallen.

Mvg Bart

Bart vv
20-08-15, 19:50
Hallo Ernest,

Blijkbaar waren we samen aan het posten, bedankt voor de tekening, ik snap de bedoeling hier achter.
Ik zal me een van de komende dagen eens bezig houden met wat schetsen uit te werken met deze manier van werken maar zoals jezelf al opmerkt heb ik inderdaad beperkingen in de vergunning en dan op gebied van hoogte, de ankerbalken nog verlagen is geen optie deze moeten voor mij op een aanvaardbare hoogte blijven maar ik ga het toch eens bekijken of er mogelijkheden zijn.

Mvg Bart

tuoh
21-08-15, 08:44
Een "gunstock" is in feite een staander die bovenaan plots verbreed zodat er plaats is voor een tweede pen die haaks op elkaar kunnen staan. De vorm van de staander doet sterk denken aan een op zijn kop staande geweerkolf, vandaar de naamgeving. Het is een elegante oplossing als de staanders vierkant gehakt worden uit stamhout omdat daar de vorm al deels in verscholen zit. Voor gezaagde staanders is het echter een bewerkelijke en duurdere oplossing, de staanders moeten deels verjongd (= verdunt) worden, dus lastig zaagwerk en veel afval.

Voor je hele constructie zou ik iets anders willen voorstellen, voer de hoekverbindingen onderaan gewoon uit als halfhoutse verbinding, wel met behoud van de vierkante pen aan de staanders. De tussenstaanders komen met de klassieke pen een gat verbinding in de onderste muurplaten te zitten.
Bovenaan zou ik op de buitenhoeken ook met die halfhoutse verbinding werken en de staanders hier ook inwerken met een doorgaande vierkante pen ( mag gerust 70x70mm vierkant wezen bij de gegeven houtsectie)
Voor de verbindingen ertussen, van staander met ankerbalk en muurplaat, zou ik eveneens met diezelfde vierkante pen werken die dwars door een halfhoutse verbinding van ankerbalk en muurplaat gaat.
Dus de kruising van ankerbalk en muurplaat halfhouts laten verlopen, de muurplaat voorzien van het onderste deel van de halfhoutverbinding en de ankerbalk er laten invallen langs boven. De ankerbalk zou wel ook een 30mm opleg moeten krijgen op de staander, dat spaart de verbinding. Alles op deze manier samenbouwen is relatief simpel, makkelijk af te schrijven en uit te voeren, en in combinatie met de nodige schoren krijg je toch een zeer sterk geheel.

Ps: je schetsen kunnen niet kloppen als ik je de verkeerde info geef hé, mea culpa!! Wat is het dan wel? Het midden afschrijven op drie kanten, de buitenhoek is de "0" daar vertrekt de lijn op het midden, naar rechts eindigt die op 15mm boven het midden, naar links op 15mm onder het midden. Dat laagste punt links word dan op de derde kant opnieuw verbonden met het midden.
De buitenhoek "0" en de ertegenover liggende binnenhoek liggen dus beide juist op de middenlijn als het goed is:D Moeilijk om iets in 3D te beschrijven met platte tekst.

Bart vv
21-08-15, 11:27
Hallo Tuoh,
Zoals je het nu voorstelt met die halfhoutse verbindingen ging ik het eerst zelf uitvoeren maar nadat ik verschillende projecten eens heb doorgenomen kwam er steeds weer uit dat hierdoor wel een heel deel van de krachten van het hout verloren gaan, hierdoor ben ik dan opzoek gegaan naar andere verbindingen en kwam zo terecht bij jou schetsen.
Als ik het goed voor heb was mijn eerste schets van die hoekverbinding dan toch juist, is deze hoekverbinding dan niet veel beter dan de half houtse verbinding, naar mijn mening zullen de balken dan de neiging hebben zich naar de hoek toe samen te trekken.
Die verbinding met de ankerbalken lager vind ik eigenlijk wel mooi en zou ik misschien kunnen toepassen op de 2 middelste ankerbalken en de buitenste 2 dan halfhoutse of met die halve zwaluw hoekverbinding.

Mvg Bart

tuoh
21-08-15, 12:29
Bart,

elke houtverbinding is een plaatselijke verzwakking van het hout, echter, de plaats waar een verbinding zit is ook belangrijk. Een halfhoutverbinding vlak boven een steunpunt (stijl) hoeft quasi niks aan kracht in te boeten omdat juist naast de oplegging het hout nog altijd zijn volledige sterkte heeft. Het "zwakkere" deel van de verbinding, namelijk de ankerbalk die bovenaan een halfhoutse lip heeft vind nog steun op de staander en boet dus ook geen draagvermogen in. Voor je bouwwerk is deze manier van verbinden sterk zat hoor. De oplossing die ik eerder schetste is uit technisch oogpunt wel superieur omdat de inwerkende krachten hier verdeelt worden over twee aparte verbindingen. Bij beide oplossingen horen uiteraard ook steeds de nodige schoren. Het is massief houtbouw, dus je kan er alle kanten mee op, praktisch elke mogelijke combinatie is mogelijk en zal werken, tenminste als de verbindingen niet te complex worden, ook hier is "minder" soms "meer":D

Je moet nog eens goed kijken naar je eerste schets van die halve zwaluwstaart, dan zal je zien dat die niet klopt omdat de lijn op de buitenhoek moet starten op de middellijn en vandaar naar rechts omhoog loopt en naar links omlaag loopt (op de schets)

Ernest Dubois
21-08-15, 12:33
Denk er aan de bepaalde functie van de verbindingen afzonderlijk, dat een half hout verbinding is heel effectief onder druk, matig tot goed in compressie maar doet bijna niks onder spanning.

Bart vv
22-08-15, 09:23
Hey Tuoh,

ik heb de schets nog eens goed bekeken maar ik zie echt de fout niet, die buiten hoek zit toch op de middellijn of 1/2h, naar rechts heb je dan (1/2 + 15) en naar links (1/2 - 15) als je de lijn nu denkbeeldig door trekt komt de tegenoverliggende hoek weer op de middellijn of 1/2h te liggen.
Voor de constructie zal ik dan waarschijnlijk gaan voor een combinatie van verschillende methoden een kwestie van gemak, degelijkheid en uitzicht.
Ik zal dit allemaal nog eens uittekenen en dan nog eens voorleggen (zal wel niet direct zijn, ga me eerst wat bezighouden met de metselwerken).

Mvg Bart

Bart vv
24-08-15, 18:43
Dit weekend hebben we de grond boven het fundering beton wat verder verbreed om wat makkelijker te kunnen werken, daarna tussen de regenbuien door, de betonblokken uitgelegd, de hoeken opgemetseld en de achterste muur ingevuld.
Hopelijk verloop het volgende weekend wat droger, want meer schuilen dan kunnen verder werken is niet zo leuk:(.

Kan iemand me hier vertellen welke diameter de toognagels voor deze constructie het best zouden zijn zodat ik bij slecht weer deze al kan beginnen maken.

Alvast bedankt

Mvg Bart

Ernest Dubois
26-08-15, 18:09
Toognagel maken is een goed idee Baart. Voor mijn werkplaats heb ik voor het grooste deel balken van 150 x 120 mm, en de toongagels van gekloofd eiken en robinia van 20mm diameter. Ik vergeet wat maat balken jij gaat gebruiken maar in eider geval zou ik niet kleiner als 15 mm gaan. Je gaat mij zeker uitlachen maar ik heb alle gaten met de avegaar geboord en niet omdat het de ouderwets manier is het is nauwkeuriger. De elektrische boor machine, hij pakt het makkelijkste weg door het hout en is moeilijker te sturen tenminste zonder geleiding. Met avegaar kom ik altijd binnen een paar mm direct naar beneden uit.

Bart vv
26-08-15, 18:52
Hey Ernest,

De balkenmaat zal hier 200x200 zijn, dus misschien beter naar 25 gaan dan? Ik zou ze maken van gekloofd eiken.
En dan nog waarom zou ik je uitlachen omdat je gebruik maakt van een avegaar, ik vind het juist heel knap dat je zoiets doet en kunt, dit moet zeker een grote voldoening van je werk geven.
Ik heb al wat filmpjes bekeken van jou en ga een aantal dingen zeker uitproberen zo krijg ik de smaak misschien te pakken.

Mvg Bart

Ernest Dubois
27-08-15, 08:17
Ik denk dat het toogen een veelzijdig onderwerp is en niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. Kan het zijn dat dit een kans is om meer over te discussiëren. Ik ben van rond overgegaan tot vier of meerzijdig gevormde toongagels. De hoeken geven een goed grijp in de balken en minder resistentie tijdens het inslaan, het is vreselijk om een toognagel kapot te slaan voordat hij helemaal door is. Een andere punt is de punt en de length. Een toog nagel hoort twee keer de dikte van de balkenmaat lange te zijn een goed scherp punt met een vouw die 1/3 de lengte van de nagel is dit alle om een geleidelijk trekking kracht in the pen en gat uit te oefenen tijdens het inslaan. Ik vorm de punten heel snell op een haakblok met de bijl.

Bart vv
27-08-15, 20:33
Hallo Ernest,

Het is inderdaad een goed idee om hierover te discussiëren, zelf heb ik het volgende in gedachten (na heel wat opzoekingen), voor balken van 200 had ik gedacht aan een toognagel met een lengte van 300 mm en een dikte oplopend van 24 à 25 mm naar 26 à 27 mm dit voor een geboord gat van 25 mm.
De toognagel van gekloofd eiken en in de vorm van een veelhoek.
Voor de pennen heb ik teruggevonden (ik dacht van Tuoh) dat deze een dikte moeten hebben van 1/3 en voor dikker hout 1/4 van de totale hoogte, en de lengte van de pen 1/2 van de totale hoogte (langer mag) maar dan moeten de gaten ook dieper.

Mvg Bart

Ernest Dubois
27-08-15, 21:39
Dus je gaat een taps lopende toognagel maken als ik het goed heb met 2 mm verschil voor naar achter over een lengte van 300 mm? Dat is mij niet onbekende maar zou denk ik een vrij nauwkeurig vorm eisen zodat hij niet te vroeg vastklemt en tegelijk niet te slaap is. Voordeel is je kan het makkelijk terugslaan en als hij door drogen van de constructie loose komt, verder inslaan. Je moet er aan denken dat hij moet de pen voldoende kunnen trekken daar in het midden van de balk of op de punt waar het midden komt te staan van de toognagel een en diameter daar hebben wat het zelfde is als het diameter van de gaat, moeilijk als de toognagel niet consistent over de heel lengte is. Het gaat niet zo veel over een mooi sluitende gaat waar de toognagel in gaat maar over voldoende kracht om de verbinding te sluiten en onder spanning te houden tijdens het drogen van de constructie. Heb je ook je toogijzers kunnen vinden? Een heel handig en eenvoudig hulpmiddel is dat. Je bent wel van plan de gaten in pen en gaat te verspringen 2-3 mm ten opzicht van elkaar neem ik aan?

En pendikte van 1/3 is vrij standard voor pen/gaat verbinding. Voor mij is de dikte door het maat van mijn timmerhaak bepaald. Ik werk van een hartlijn en teken de gaten af door het mes van de haak aan de lijn te zetten en afstrijken met een inktpen draai hem oom zet een streep voor de dikte maat, snell, makkelijk en consistent. Diepte van de gaten verschil. Voor de grondplaat vrij ondiep, rond de 30 mm geen getoogd toestand daar nodig. Bovenin en voor de regels maak ik ze zo diep als het kan op de manier waarbij ik de gaten hakken, maar ik ben de enig van wie ik weet die dat doet met een bijl dus voor jouw is dat n.v.t. maar behalf in het geval van in de plaat onder vind ik hoe langer de pen hoe sterker de verbinding. Vergeet niet de krimpruimte in de gaten van 2-5 mm.

Bart vv
30-08-15, 21:25
En alweer een weekend voorbij,
dit weekend verder gemetseld aan de fundering, het begint wel in de armen te hangen met die zware blokken, volgende week nog een 30 tal en we zijn er, dan nog wat betonbalken gieten met de draadstangen in en dan kunnen we aan het gewone metselwerk beginnen.

Jurriaan
31-08-15, 05:44
Ziet er goed uit, maar mijn eerste gedacht bij de laatste twee foto's was 'rugpijn'....

Bart vv
05-09-15, 19:28
Deze voormiddag nog wat gemetseld maar moeten stoppen door de regen, in de namiddag heb ik me dan bezig gehouden met het maken van de eerste toognagels.
Ziehier mijn allereerste toognagel, van brandhout tot ...
Ondertussen zit ik aan 24.

Mvg

Bart

tuoh
06-09-15, 10:08
Goe bezig:p

Bart vv
13-09-15, 18:26
Dit weekend de laatste hand gelegd aan het funderingsmetselwerk, de laatste betonblokken gemetseld en enkele betonbalken gegoten, in deze betonbalken heb ik RVS draadstangen geplaatst met onderaan een haak aan geplooid, deze draadstangen zullen door het metselwerk heen lopen en dienst doen als verankering voor de balken die op het metselwerk komen te liggen.

Bart vv
26-09-15, 22:10
Vandaag in het zonnetje, gestart met het bovengrondse metselwerk.
eerst alle halve en daarna de 3/4 stenen geslepen, de stenen uitgelegd en dan eraan begonnen.

Bart vv
04-10-15, 20:19
En alweer is er een weekend voorbij, wat gaat de tijd snel als je bezig bent.
Het positieve is dat we weeral een stapje dichter zijn gekomen bij het eindresultaat.
Dit weekend nog wat verder gemetseld.

Mvg Bart

36536

pete
06-10-15, 21:50
Netjes werk je! Alleen al hoe je het gras en de grond hebt weggegraven, keurig recht.

Bart vv
12-10-15, 19:45
Dit weekend, de achterste muur afgewerkt, de profielen verplaatst en aan de voorste zijde gestart.

Bart vv
25-10-15, 18:42
Dit weekend weer aan de slag gegaan, de voorste muur en de zijde van de poort afgewerkt, de profielen verwijderd en aan het tussenmuurtje begonnen.

mvg Bart

Bart vv
07-11-15, 23:13
Vandaag weer aan het werk geweest, verder gewerkt aan het tussenmuurtje, de profielen herplaatst en begonnen aan de open haard/barbecue.
Nog een dagje en alle muren zijn klaar voor de balken op te bevestigen.

vraagje aan alle houtbewerkers op dit forum, is het nog aan te raden om in deze tijd van het jaar nog te beginnen met het hout gedeelte of is het beter om dit uit te stellen tot de lente en dit met betrekking tot de weersinvloeden (regen, sneeuw?) op het hout en het daarbij eventuele kromtrekken.
Alvast bedankt.

Mvg Bart

tuoh
08-11-15, 10:43
Het weer maakt niet echt uit, in de lente of de zomer kan het ook regenen. Niet vergeten dat "constructie eik" vers gezaagde eik is, het hout is dus al kletsnat:p Als je over de bouw een paar (winter)maanden gaat doen ga je sowieso af te rekenen krijgen met verkleuring (vergrijzing) In de winter ga je nauwelijks last hebben van scheuren, elk voordeel heb zijn nadeel zij eens iemand.
Zelf heb ik meermaals gewerkt met eiken balken die we eerst van elkaar moesten wrikken omdat ze aaneen gevroren waren, da's pas leuk werken;) In de winter bouwen is dus voor het materiaal geen probleem, de man echter zal een keus moeten maken, kou lijden in de winter of wachten op vriendelijker weer.

Ps: de bouwplek lijkt nu wel wat op een archeologische site, stond daar vroeger geen Romeinse villa:D

Bart vv
10-11-15, 22:24
De bovenste muurplaat zou ik willen verbinden met een schuine haaklas, maar waar plaats je deze verbinding?
laat je de drager tot in het midden tussen 2 steunen steken of laat je deze beter dichterbij of verder van de steun waar hij over heen gaat?

Alvast bedankt

Mvg Bart

Ernest Dubois
11-11-15, 09:49
Een stuk voorbij de steun maar ruim voor het midden punt met onderste half van de plaat dichterbij stander of corbel.

tuoh
11-11-15, 09:54
Op 1/7 van de overspanning is ideaal.

Bart vv
11-11-15, 11:08
Dus als ik het goed begrijp zou de haaklas zo moeten komen.
Zo komt hij wel bovenop de korbeel te liggen, is het misschien niet beter om hem wat naar rechts op te schuiven?

Ernest Dubois
11-11-15, 12:19
Nee, dat is niet goed. Zo is hij net boven de steun van de corbel. Daar komt veel kracht van onder precies midden in het verbinding. Je will zo min mogelijk kracht op de verbinding zelf en dat punt is verder naar het midden punt toe maar op de midden punt zit ook veel kracht dus je wil de verbinding ook niet daar plaatsen.

tuoh
11-11-15, 13:17
Op 1/7 van de vrije overspanning is ideaal.

Verduidelijking.

pete
11-11-15, 18:41
Is ook een luxe probleem, als je hout een bepaalde lengte heeft en positie van staanders liggen vast, dan is de verlenging met de las meer een praktische noodzaak.
Althans, ik zie genoeg pragmatische oplossingen, die uit gaan van de lengte van het hout. Door vakmensen gemaakt.

38365

Bart vv
11-11-15, 18:52
Tuoh, bedoel je met de vrije overspanning niet de afstand tussen de steun links van de haaklas en de steun rechts ernaast?
De schets is op schaal getekend en het midden van de las ligt op 1/7 van de linker steun, de las heeft een lengte van 2,5 x de breedte van de balk en is dus 50 cm, 1/7 van 237 cm komt op neer op een 34 cm als we daar de helft van de las aftrekken 25 cm begint de las op 9cm van de linker steun.
Is dit wat je bedoeld met verduidelijking?

Mvg Bart

Bart vv
11-11-15, 19:04
Hey Pete,
Blijkbaar waren we gelijktijdig aan het posten, bedankt voor de foto, dit zegt voor een leek soms meer, dit bedoelde ik eigenlijk met zou ik de haaklas niet beter wat naar rechts opschuiven!

Mvg Bart

tuoh
11-11-15, 20:45
Bart, als er schoren in de constructie zitten ligt de vrije overspanning tussen de linkse en de rechtse schoor in en niet tussen de staanders. De schoren zijn immers ook dragend. Bij massieve houtbouw luistert dit echter niet zo nauw omdat de sectie's van de diverse onderdelen dermate overbemeten zijn dat doorbuiging niet meetbaar is. Ook al omdat de vrije overspanning niet groot is bij dit soort bouwsels, vervormen is praktisch niet mogelijk, tenzij door werkend hout bij het drogen. Daarom ook het woordje "ideaal" in de tekst hierboven. Wel altijd vermijden dat een las in het midden ondersteund word, plaats de las juist voorbij de schoor en klaar is kees.

pete
11-11-15, 22:17
Ik heb hem hier geplaatst, bijna goed geloof ik.
38371

tuoh
12-11-15, 08:26
Nou nee, had normaal gezien links van de schoor moeten zitten. Zou voor het zekere toch een draadeind dwars door de haaklas boren om het opentrekken van de verbinding tegen te gaan, een stalen beugel er omheen zou nog beter zijn trouwens (als er later geen nat aan kan)
Heb ook de indruk dat één van beide schoren ondersteboven zit aan de profilering te zien? Er is wel al een fikse progressie te zien in de werken, het begint al vlotter te lopen lijkt het;)

Ernest Dubois
12-11-15, 09:04
Las in de foto is ook vrij klein. Vuist regel is, een half van de las is drie keer de lengte van de balk hoogte. Die van de foto lijkt meer in de buurt van twee keer de balk hoogte.

Mijn vraag is waar komt het minst belasting over de heel lengte van de muur plaat in de sketch van Bart niet alleen van de gekozen overspanning? Met ander worden waarom de las plaatsen in dat vak en niet in de rechter hoek overspanning?

pete
12-11-15, 11:24
Las lengte is precies volgens onderstaande formule, zo ook de hoek en tand. (2,5 a 3 x H). Positie van las aan einde van de balklengte, er komen twee houten spieën in.
Als je goed kijkt naar het ontwerp zijn er 8 liggers die samen de krachten verdelen.
Een van de schoren staan niet ondersteboven, boven en onder hebben andere lengte pennen, ik zie ook niet wat je bedoelt te zeggen, ik vond dit mooi.

Voor andere liefhebbers van de schuine haakliplas:
http://up.picr.de/23686374lm.jpg

Athanor
12-11-15, 13:24
Ik denk dat André er vanuit gaat dat deze extra profilering bij beide schoren op dezelfde hoogte hoort te zitten, staat los van de langte van de pennen....

Fons

38390

Kappie
12-11-15, 16:08
Zonder dit topic te willen kapen (dappere klus Pete!), het gaat ook over liplassen ...
Wanneer wordt de gewone schuine liplas toegepast en wanneer de haaklas?
Voor mijn gevoel is de gewone sterker voor haakse belasting en de haaklas beter voor axiale belasting, heb ik het goed?
Of is het gewoon esthetisch?

38398 38399

pete
12-11-15, 16:22
Ik kan ze niet (per ongeluk) omdraaien omdat de pennen boven en onder niet gelijk zijn, boven kort onder lang, bedoelde ik. De handgemaakte profilering zit ook links hoor! Door de hoek van de foto misschien niet goed zichtbaar? -LB-LO/ RB/RO- Maar goed ik ben al blij dat het zit, ik kan me hier niet druk over maken. De de schuine haakliplas kan -met zijn tand- grotere krachten die zijwaarts trekken of drukken weerstaan, dat is het verschil.

Als je een moerbalk plaatst met kinderbalken (zoals bij mijn ontwerp) en die kinderbalken moeten verlengt moeten, welke las gebruik je dan en zet je die wel boven de ondersteunende balk?

Bart vv
12-11-15, 18:49
Hallo Ernest,
bedoel je met in de rechter hoek overspanning zoals de rode haaklas op de schets?
En waarom? Is dit sterker of zorgt het voor een betere verdeling van de krachten?

Mvg Bart

Ernest Dubois
12-11-15, 19:43
Nee, ik bedoel de laas plaatsen boven een heel andere vak, bijvoorbeeld die groter overspanning helemaal rechts maar misschien de balk lengten laat dat niet makkelijk toe. En waarom de las doen waar hij is getekend was de vraag, ik weet het niet als constructief een beter of anders plaats is los from de vraag over de gegeven balk lengtes.

Bart vv
23-04-16, 19:59
Hier zijn we weer, na vorig jaar een 6 tal weken niet hebben kunnen verder werken was ik een beetje de moed en de fut verloren om weer te starten, en zo heb ik alles een beetje rechts laten liggen, maar de moed is terug (en hopelijk blijft dit zo) en zo zijn we er weer aan begonnen.
Vandaag de laatste metselwerken om de balken op te plaatsen gemetseld en ook een stukje van de open haard opgetrokken.
Daarna alle maten opgenomen en zo kan ik deze avond of morgen beginnen met de berekeningen van de balklengten die ik moet bestellen.
Eens de balken geleverd begint dan het echte werk.
voor we beginnen eerst nog een vraagje over de verbindingen, in mijn constructie op de muren zou ik 2 verbindingen moeten maken in de vorm van een T, welke verbinding kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Een Pen gat verbinding, een half hout verbinding of toch nog iets anders?
Alvast bedankt om mee te denken.

Tomtesteron
24-04-16, 07:05
Wat een project, deze ga ik ook volgen...

tuoh
24-04-16, 12:04
Bij een T-verbinding werkt zowel een pen & gat verbinding als een halfhout verbinding, deze laatste is het makkelijkste te monteren als er al draadeinden uit de muren opsteken. Je kan dan stuk per stuk over de draadeinden laten zakken, bij een p&g verbinding lukt dit niet en moet de hele boel tegelijkertijd zakken, dit is iets omslachtiger werken.

simonklein
24-04-16, 18:56
Wordt een mooi bouwwerk!

Bart vv
27-04-16, 20:34
Vandaag een gedeelte van het hout besteld en dit wordt volgende week dinsdag geleverd, dan kunnen we eraan beginnen.
Na de plannen en alle verbindingen nog eens te hebben bekeken heb ik nog de volgende vragen,
1) mag de pen onderaan de staander over de volledige breedte van de balk lopen?
2) moet het gat voor die pen door de volledige balk?
3) wat is de beste plaats voor de toog nagels in zo een pen, of hoeveel hout moet er zeker overblijven naast de toog nagel?

Alvast bedankt

Mvg Bart

tuoh
28-04-16, 18:47
vraag 1: ja
vraag 2: nee
vraag 3: er moet meer hout achter de toogdagen zitten dan ervoor, te rekenen vanaf de penborst, dit om het uitbreken van de pen achteraan te vermijden.

Bart vv
28-04-16, 20:21
Hallo Tuoh,

Alweer eens hartelijk dank maar hoe diep maak ik dan best het gat als het niet doorgaand mag zijn?
In theorie staat het er bijna en dit voor het grootste deel dankzij jou maar ook Ernest mag ik zeker niet vergeten en ook alle anderen natuurlijk bedankt voor hun input.
Als de praktijk even knap zal zijn als de theorie zal ik een gelukkige mens zijn maar dit ligt volledig in mijn eigen handen.

Mvg Bart

kclemen
28-04-16, 21:14
Hallo Tuoh,
Alweer eens hartelijk dank maar hoe diep maak ik dan best het gat als het niet doorgaand mag zijn?
Mvg Bart

Het gat mag wel doorgaand zijn, maar dit moet niet.
Ben zelf een amateur, maar mij lijkt het dat de pen minstens beide volledig moet doorlopen. Dus zowel de pen als het gat. Best zelfs nog iets dieper.

tuoh
28-04-16, 22:15
Het gat MOET niet doorgaand zijn, maar het mag wel:p Is de muurplaat maar 60mm dik dan zal een doorgaand gat de enige optie zijn, is de muurplaat 150mm dik dan is een gatdiepte van 100mm ruim voldoende. Het is dus wat aanvoelen, er is wel één belangrijk iets om rekening mee te houden, de pen moet altijd minimaal 5mm korter zijn dan het gat diep!!!!

Als de theorie klopt volgt de rest (bijna) vanzelf, dat komt dus wel goed:D

Bart vv
03-05-16, 15:10
Hout is geleverd en gesorteerd😅, we kunnen er aan beginnen maar eerst wat oefenen in de overschotjes.

Mvg Bart

Bart vv
03-05-16, 21:34
Ging er eigenlijk pas morgen aan beginnen maar ik ben toch al van start gegaan met de muurplaat, zo zijn de gaten al geboord (2 mm ruimer) dan de draadstangen en is het onderste gedeelte van mijn hoekverbinding gemaakt, hier en daar waren de zaagsneden iets te diep waardoor er wat stukjes uit zijn, goede leerschool voor de volgende.

47758477594776047761

Mvg Bart

Bart vv
04-05-16, 18:55
Vandaag het 2de deel van de muurplaat klaargemaakt en gemonteerd, nu waren de zaagsneden perfect van diepte en de muurplaat ging vlot over de draadstangen toch alweer een fout gemaakt bij de lasverbinding, in mijn volle enthousiasme vergeten van kant te wisselen waardoor de hoek van 30 graden in de verkeerde richting staat😂, zal morgen een stuk maken dat hier in past.

tuoh
04-05-16, 19:39
Kan al eens gebeuren in het vuur van de strijd, maar een muurplaat is vergevingsgezind:p

Bart vv
05-05-16, 20:35
Vandaag weer aan de slag geweest, mijn allereerste hoekverbinding met een halve zwaluwstaart verbinding en ik moet zeggen een hele tijd aan bezig geweest maar hij paste direct.
Verder de muurplaat aan de andere zijde gemaakt en gemonteerd en ook een pen aan de muurplaat gemaakt waar een kolom zal over schuiven.

ferdydesmet
05-05-16, 20:49
Ziet er heel gaaf uit, en gaat nog mooier worden denk ik! Respect dat je dit zo oppakt hoor.

Bart vv
07-05-16, 18:57
Vandaag verder gewerkt aan de muurplaten, ook de T half hout verbindingen nu vraag ik me af of het korte stukje (foto 1) moet worden vastgemaakt aan de buitenste muurplaat? Deze ligt nu gewoon los erin.
verder is alles goed verlopen, nog een dagje werken en de muurplaten zullen klaar zijn.

Mvg Bart

jaap
12-05-16, 07:31
Wat een prachtig project!!

jaap

Bart vv
14-05-16, 19:20
Vandaag de laatste muurplaten afgewerkt, morgen begin ik waarschijnlijk aan de stijlen.
Tuoh, ergens in het verslag van Dulcimer stond vermeld dat je de stijlen die op de 4 buitenhoeken komen met een vierkante pen in de gaten laat zakken en deze dan vastzet met een toognagel, hoe plaats je deze toognagel het beste? En wat is de geschikte diameter? Het is een vierkante pen van 70 mm, de muurplaat is 100 x 200 mm
Kan deze soort verbinding ook bovenaan op de buitenhoeken worden toegepast?

Alvast bedankt.

Mvg Bart

tuoh
15-05-16, 10:04
Hallo Bart,

bij de hoekstijlen in je constructie zou ik geen toongagels gebruiken, gewoon het eigen gewicht van de constructie laten werken is voldoende. Om toongagels te plaatsen is de muurplaat te dun hier ( 2x 50mm dikte) Al de andere stijlen kunnen wel getoogt worden in de muurplaat op volle dikte ( 1 x 100mm dikte) Dat is meer dan voldoende om de hele constructie op haar fundering te houden:D
Dat kort stukje muurplaat komt automatisch vast te liggen als er een staander met vierkante pen komt op te staan.
De verschillende constructiemogelijkheden bovenaan zijn hier al eens de revue gepasseerd, met voor- en nadelen. Maar inderdaad, voor jou constructie zou het bovenaan ook lukken met vierkante pennen, op voorwaarde dat de ankerbalk de draaglip bovenaan krijgt en onderaan een drietal cm mee kan steunen op de staander. Ook hier weer de vierkante pen uit het center plaatsen om meer achterhout over te houden (gevaar op uitbreken)

jeanpourlesamis
15-05-16, 12:31
Proficiat ! Dit is een mooi project om te volgen.
je werkt ook altijd zo netjes en opgeruimd !
Veel succes verder

Bart vv
15-05-16, 18:38
Alweer eens bedankt Tuoh, ben er direct mee aan de slag gegaan en zo zijn er al 2 stijlen geplaatst en zijn we aan de volgende begonnen.
wat is eigenlijk de reden waarom de ankerbalk de lip bovenaan moet hebben? Heeft dit iets te maken met de sterkte?
Op het korte stukje muurplaat komt geen stijl te staan, dus misschien beter om hier een toognagel in te voorzien.

Mvg Bart

tuoh
15-05-16, 19:06
De muur- of wandbalken hebben bij een halfhoutse verbinding best de uitsparing aan de bovenzijde, zo dragen ze toch volledig op de staanders, en is er geen gevaar voor inscheuren aan de lip bij belasting op deze manier. Daaruit volgt dan weer dat de ankerbalk de draaglip aan de bovenzijde krijgt, en een paar cm moet ingewerkt worden in de muurbalk om ook alle gewicht op de staander te kunnen overdragen. De lip dient enkel om de onderdelen bij elkaar te houden.
Bijkomend voordeel bij deze opbouw, de plaatsing is makkelijker, eerst de staanders oprichten en verbinden met de wand- of muurbalken, daarna deze op hun beurt dwars verbinden met de ankerbalken die er tussen zakken.

De normale opbouw is juist andersom, er worden dan telkens twee staanders verbonden door een ankerbalk opgericht, de muurbalken gaan dan op hun beurt alle deze "portieken" verbinden. Hier is het dan wel aangewezen om ankerbalken en muurbalken op een verschillende hoogte in te werken.

Waarom dan wel een kort stukje muurplaat op die plaats als er geen staander komt? Kan inderdaad met een paar korte toongagels vastgezet worden, echter deze wel aanbrengen zonder een verspringing in het gat te boren, je krijgt hier toch nooit een trekkende toging van de las.

Bart vv
15-05-16, 19:49
Oké bedankt, zoals eerder al vermeld zal het hier een combinatie worden van manieren, zo ga ik enkel de 2 buitenste ankerbalken op dezelfde hoogte brengen van de muurbalken, de 2 binnenste zullen tussen de 2 staanders inkomen op de manier die je eerder al hebt uitgelegd en zullen dus 20 cm lager zitten.
Eigenlijk is het een beetje uitproberen van verschillende mogelijkheden, zo heb ik de hoekverbindingen van de muurplaten met die halve zwaluw verbinding gemaakt en zou ik bovenaan voor een gewone halfhout verbinding gaan (deze is makkelijker).
Op het korte stukje komt een tussenwand te staan waar de barbeque is ingewerkt, zo vormt het korte stukje een geheel met de rest.

Mvg Bart

Bart vv
21-05-16, 22:59
Vandaag 2 stijlen afgewerkt en geplaatst, de 2de van links staat nog niet 100% recht maar dit ligt aan de muurplaat, bij de plaatsing van de ankerbalk zou dit moeten goed komen.

Mvg Bart

simonklein
22-05-16, 07:04
Jammer dat de foto's zo klein zijn.. :rolleyes:

de Haan
22-05-16, 10:45
Heb hem groter voor je gemaakt.

48487

Bart vv
22-05-16, 11:00
Hey Simon,

De foto's zijn inderdaad naar de kleine kant, in het begin waren ze nochtans goed van grootte maar stonden ze gedraaid en opeens werden ze zo klein.
Ik zal eens proberen of ik hier wat kan aan doen maar ik ben niet zo handig met computers.

Mvg Bart

Bart vv
22-05-16, 11:03
Blijkbaar gelukt, zal hier de volgende keren rekening mee houden.

Mvg Bart

simonklein
22-05-16, 18:34
Schitterend ��

Bart vv
28-05-16, 20:23
Vandaag een lange dag achter de rug, zo heb ik 2 stijlen gemaakt en voorzien van alle pennen en gaten, ook heb ik mijn eerste ankerbalk gemaakt en deze dan in elkaar gezet.
Verder begonnen aan het eerste korbeel.

4878848786

Mvg Bart

jpandriesse
29-05-16, 10:25
Dat wordt een schitterende constructie!

tuoh
29-05-16, 10:42
Ja, dat komt wel in orde zo, mooie werkhuisvloer ook:p

Bart vv
29-05-16, 17:30
Vandaag moeten stoppen door de regen, maar toch al een korbeel in vorm gebracht, nu nog inwerken in stijl en ankerbalk.
Ja tuoh, had ik maar zo een werkhuis, nu is het allemaal in open lucht te doen of binnen in huis maar denk dat de vrouw niet echt zou kunnen lachen hiermee.

48841
48840

Mvg Bart

Jelte,89
30-05-16, 09:41
Ziet er goed uit, heb het allicht gemist, maar hoe maak je de ronding aan de korbeel?

Bart vv
30-05-16, 18:57
Hallo jelte,
Eerst en vooral heb ik de rondingen uitgetekend op het hout tot ik naar mijn zin (kan voor iedereen anders zijn) de juiste vorm te pakken had, de pennen zijn gewoon met de handzaag gemaakt, voor de rondingen heb ik zaagsneden gemaakt tot aan de afgetekende lijn en deze dan met hamer en beitel weggekapt.
Ik zal bij het maken van de volgende korbeel stap voor stap foto's nemen en deze dan posten hier.

Mvg Bart

Bart vv
04-06-16, 22:40
Vandaag verder gewerkt aan de korbelen, zit nu aan nummer 5.

Eerste en vooral de vorm afgetekend, dit was al wat makkelijker omdat we er al eentje hadden, was dus eigenlijk gewoon overtekenen.
Dan verschillende zaagsneden gemaakt tot op de juiste diepte.49049

Daarna de pennen gemaakt

49050

De volgende stap was het wegkappen van de ingezaagde delen.

49051

En als laatste verder wegkappen en opschuren.

49052

Mvg Bart

tuoh
05-06-16, 10:38
Hallo Bart,

mooie vorm voor een schoor, maar de pennen geven mij een ongemakkelijk gevoel, daar schort iets aan. Bij schoren of andere schuine penverbindingen word de pen aan de achterkant nooit recht gezaagd (=verminderd) maar volgt gewoon de vorm van het hout.
Het corresponderende gat word dus ook breder geboord (de volle lengte van de penborst) maar wel overal op dezelfde diepte. Eens de verbinding samengebouwd, is er van de "loze" ruimte tussen pen en gatbodem niks meer te zien, het doet ook niks af aan de sterkte van de verbinding. Bij de schoor hierboven getoond is ook de penlengte wat veel van het goede, die is wat te lang in verhouding met de houtbreedte.
Een gewijzigde pen lay-out gaat zorgen voor een vlottere montage van het geheel, en dat is niet onbelangrijk bij houtbouw:)

Bart vv
05-06-16, 16:49
Hallo Tuoh,

Bedoel je eerder dan zo een vorm?

49070

De stippellijn is zoals het nu gemaakt is, hoelang zouden de pennen het beste zijn, ze zijn nu 120mm lang ( penborst inbegrepen ) en 160mm breed, op plaatsen waar er zowel links als rechts zitten in dezelfde stijl zijn ze 95mm, kan ik de korbelen zoals ze zijn gebruiken of kan ik ze beter opnieuw maken.
Alvast bedankt

Mvg Bart

tuoh
05-06-16, 18:35
Ja, dat is de correcte vorm:D De penlengte voor de schoren zou ik hier op zo een 70mm houden, dat is ruim voldoende voor die korte schoren.
Wat je al gemaakt hebt aan schoren mag je zo gebruiken hoor, geen probleem, maar kort de bestaande pennen al in als de gaten nog niet gehakt zijn.

Bart vv
09-06-16, 20:25
Met het goede weer een dagje verlof genomen en terug hier thuis aan de slag geweest.
Vandaag de penborsten schuin uitgehakt en alles mooi in elkaar gepast.

49204

Daarna alles uit elkaar gehaald, de gaten voor de toognagels geboord en alles terug gemonteerd.

49205

Daarna de gaten afgetekend op de pennen, alles terug uit elkaar, de aftekening 2mm opgeschoven en dan de gaten in de pennen geboord.

49206

De eerste set van de 2 die op deze manier worden uitgevoerd ligt nu klaar voor montage.

49207

Morgen met de 2de starten.

Mvg Bart

MarcelG
09-06-16, 20:50
Je bent goed bezig!! Mooi om te volgen met de lessen van tuoh erbij...

Ernest Dubois
10-06-16, 09:56
Of ze zijn in de foto's niet te zien of je een ander systeem hebt om de onderdelen afzonderlijk uit elkaar te houden en weer in elkaar te zetten in de juist plek, maar ik zie geen telmerken?

Ernest Dubois
16-06-16, 17:39
Een telmerk
http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P6131488_zpsrspqndbu.jpg

Bart vv
16-06-16, 19:53
Hallo Ernest,
Bedankt voor de tip, het was niet zichtbaar op de foto's maar de onderdelen zijn wel degelijk gemerkt hoor, het is wel niet zoals in het voorbeeld van jou maar gewoon met een alcoholstift.
Hier een foto van het omgedraaide korbeel.

49479

Mvg Bart

Ernest Dubois
16-06-16, 20:00
Telmerken, dat is alleen het traditional manier om alle onderdelen die in de werkplaats vervaardigen waren weer inelkaar te zetten op de plaats van de gebouw. Er zijn talloze systemen belangrijk is die een die voor jouw het best werkt.

rudy
21-06-16, 12:31
Dit gaat ongetwijfeld een prachtige constructie worden mooi om te volgen!
Mvg,
Rudy

Bart vv
03-07-16, 20:25
Hier zijn we terug, er is al een week of 3 voorbij gegaan sinds de laatste post hier maar dit wil niet zeggen dat we hebben stil gezeten gedurende deze weken, de reden hiervoor is eigenlijk dat we eigenlijk steeds de zelfde verbindingen aan het maken zijn maar dan aan de andere zijde.
Dit weekend is daar een beetje verandering ingekomen, zo zijn al de stijlen afgewerkt en zijn we begonnen aan de bovenste muurplaten en de 2 buitenste ankerbalken. De bovenste muurplaten worden met elkaar verbonden met een schuine haaklas, 1 van de 2 lassen is al klaar om te verbinden nu deze van de voorste muurplaat nog (als ik deze maak zal ik er foto's van nemen).
Nog 2 muurplaten te gaan en nog een 4 korbelen en we kunnen beginnen denken aan het geheel in elkaar te plaatsen.
.5007250073

Mvg Bart

usernaamvergeten
05-07-16, 09:52
Mooi project!

Bart vv
12-07-16, 19:54
Alweer een weekend voorbij en we hebben onze 2de las afgewerkt.

50341

50340

50342

50346

50347

Verder nog 4 korbelen gemaakt (deze keer met de juiste vorm) en inderdaad de montage ging een stuk makkelijker, ze moeten enkel nog worden opgeschuurd.

50348

Daarna alles mooi uitgetekend en afgeschreven.

50349

En alles in elkaar gepast.

50350

Voor vrijdag heb ik een mini hijskraan gehuurd, dus als alles goed verloopt zou het tegen vrijdagavond allemaal moeten geplaatst zijn, hopelijk past alles perfect in elkaar, duimen maar.

Mvg Bart

gandel69
12-07-16, 20:26
Dat ziet er top uit zeg...
Ik zit er zelf ook aan te denken om dergelijk bouwwerk te maken. Het stokt momenteel op de aanvraag van een vergunning. Ik moet namelijk een bouwtekening met sterkte berekening inleveren. Heb jij ook zoiets moeten doen? En zo ja, hoe kom je aan de info...

Bart vv
12-07-16, 21:11
Hallo Gandel69,
als je het echt graag wil zou ik me zeker niet laten tegenhouden door de aanvraag, het heeft ook hier enige tijd geduurd eer de vergunning in orde was.
Zelf heb ik geen sterkteberekening moeten laten uitvoeren, wel moest ik een schets maken van de 4 zijden, de lengte, breedte en hoogte opgeven en de constructie op een inplantingsplan intekenen en dan maar wachten tot het verlossende bericht.
Voor onze bouw heb ik ooit wel een sterkteberekening laten uitvoeren en dit was in een speciaal studiebureau.
Mocht je er ooit mee starten plaats het dan zeker op het forum.

Mvg Bart

Bart vv
16-07-16, 09:46
Gisteren met een valse noot gestart aan de opbouw van het geheel, de motor van het gehuurde kraantje was defect waardoor we wat vertraging zijn opgelopen, eerst een technieker om te komen kijken en uiteindelijk de kraan moeten omruilen, zo zijn we dan in plaats vanaf 10u pas vanaf 16u kunnen starten maar ja dit kan gebeuren en de verhuurfirma heeft zeker en vast een goede service geleverd, dit mag ook worden gezegd.
Voor deze job een hulplijn ingeschakeld en zo gingen vader en zoon samen aan het werk.

50435

Eerst een gedeelte van het geheel samen gebouwd en daarna op de juiste plaats gezet, daarna de achterste muurplaat, dan de voorste muurplaat en uiteindelijk de linkse ankerbalk.

Het geheel zoals het er momenteel voor staat.

5043450433

Mvg Bart

Scirocco1
16-07-16, 12:53
Erg mooi, wat moet dat een voldoening geven wanneer alle delen samenkomen en het geheel langzaam zijn vorm krijgt.

koenele
16-07-16, 13:23
prachtig bart!

Pel
16-07-16, 13:25
Mooi vakwerk Bart.

Groet Pel.

tuoh
17-07-16, 09:29
Dat ziet er al mooi uit, zou alleen wel alle scherpe kanten aan staanders en liggers goed breken. Dat voelt een stuk prettiger aan, en oogt ook veel beter.

Tomtesteron
17-07-16, 09:55
Prachtig.

Bert2
17-07-16, 11:12
Tjonge, wat een degelijkheid, en fraai!

Bart vv
18-07-16, 18:56
Als eerste bedankt voor jullie reacties, dit is goed voor de motivatie want misschien lijkt het niet zo, het heeft me heel wat zweet gekost om tot dit resultaat te komen en we zijn er nog lang niet, dit is nog maar een deel van het geheel.
Vandaag de rest van de constructie in elkaar gezet.

5048350484

2 van de toongagels zijn tijdens de montage volledig verbrod en zou ik willen vervangen, heeft iemand enig idee hoe ik die er weer kan uitkrijgen, zelf heb ik al geprobeerd vanaf de andere zijde terug te slaan maar dit lukt niet, misschien uitboren.

Verder zal er weer een periode van vragen aankomen in verband met de dakopbouw.
Zelf dacht ik om 2 makelaars te plaatsen op de 2 binnenste ankerbalken gesteund door telkens 2 schorren die evenwijdig zouden lopen met de spanten, in deze makelaar zou ik de nok inwerken die aan beide zijden een deel zal oversteken en nog zal ondersteund worden met 4 korbelen (hetzelfde model als die beneden).
Als dit een goede constructie is welke balkmaat zou ik het beste gebruiken voor de nok?
Welke balkmaat voor de spanten 150x60 of eerder 180x60?
Welke balkmaat voor de hoekspanten? (juiste benaming ken ik niet)
Is er een hanenbalk nodig tussen de spanten?
Het dak zal een helling van 50° krijgen en volgens mijn berekeningen zou het bovenste punt waar de spanten aan elkaar komen op 2,75m boven de muurplaat komen waardoor de spanten tot op de hoogte van de muurplaat een lengte zouden hebben van 3,60m + nog oversteekje van 25 à 30 cm.
Daarna zou ik de spanten dicht leggen met eiken planken, een beetje zoals op de foto, dan een ademend onderdak, stoflatten, pannenlatten en daarna oude bourgondische tegelpannen

50485

Alvast bedankt

Mvg Bart

Okke
18-07-16, 20:20
Wauw mooi! En herkenbaar, dat je af en toe denkt, pfffff...
Maar mijn ervaring is dat als je de eerste laag hebt staan, het dak ineens snel gaat :) .
Dat vond ik in ieder geval significant minder werk.

Bert2
18-07-16, 21:33
Voor de dakspanten gebruik ik 45/145, 60 cm afstand ertussen, voor de hoekkepers ( zo worden ze hier genoemd) 69/196
de dakruiter 32/200
voor de aftimmering gebruik ik vloerdelen bovenop. Daarop verticaal tengels van 10mm dik en 32 breed, daar weer horizontaal overheen de panlatten.
maar fraai hoor, je bent aanzienlijk verder dan ik:)

bjorn
18-07-16, 22:02
Wat is het voordeel van 10 mm dikke tengels toepassen? Vroeger deden ze dat om materiaal te besparen, denk ik, maar op dakplaten ed zitten altijd dikkere tengels, lijkt me ook beter qua ventilatie. Ook heb ik het idee dat houtworm het eerst in die dunne tengels trekt, tenminste vaak zo bij los gehaalde pannendaken. En gewone latten kosten niet veel, dus ik zie het nut van dunne tengels eigenlijk niet zo. Maar misschien kan iemand het uitleggen?

Bert2
18-07-16, 22:22
Ik heb dit van een timmerman maar ga graag op andere adviezen af. De gedachte is om de panlatten vrij van het dakbeschot te houden.
Gebruik zelf straks oude dakpannen, geen isolatie, denk genoeg ventilatie maar zie ik dat verkeerd?
Om de centen gaat het me niet, de tengels kosten me 18 cent per meter, de panlatten 29 cent, ex BTW

bjorn
18-07-16, 22:35
Ik denk dat die 10 mm tengels op zich ook wel voldoen, heb net even gezocht, voor de plattere daken worden 20 mm tengels voorgeschreven, misschien dat de fabrikanten van dakplaten daarom ook wel dikke tengels toepassen, om ze zo universeel mogelijk te houden. We zetten nu een stuk bij het huis van m'n ouders aan, bij een stuk dak dat 18 jaar gelden gebouwd is waren de (ook 10 mm) tengels op een paar plekjes aangevreten door houtworm, verder mankeerde er niks aan het dak. En ik ben wel vaker daken tegen gekomen met opgevreten tengels.

Zelf pas ik nooit dunne tengels toe, voor het gemak gebruik ik gewoon latten, bij het bevestigen met de schiethamer gaat dat ook beter.

Bart vv
19-07-16, 09:13
Hallo Bert2,
Voor de opbouw van het dak, het beschot (vloerdelen), de tengels, de panlatten en de reden waarom (ventilatie) zat ik met dezelfde gedachten.
Je spreekt hier echter niet over een onderdak en dit zou ik zelf wel doen, zeker in de winter en vooral bij oude pannen zal de sneeuw daar tussen worden geblazen door de wind en deze zou dan rechtstreeks op het beschot terecht komen, dit kan niet gezond zijn voor het hout naar mijn mening.
Ook over de balkmaten en tussenafstand ben ik er nog niet uit, ik meen ergens gelezen te hebben dat de h op h 55cm mocht bedragen, dit komt neer op ong. 50cm tussen en jij spreekt hier over 60cm tussen.
Meningen van specialisten dakwerkers?

Alvast bedankt

Mvg Bart

tuoh
19-07-16, 18:56
Als je het dak gaat uitvoeren zoals op de foto, en bij de gegeven spantlengte van 3,60mm, zou ik opteren voor 180x60mm zowel voor de nokbalk als voor de spanten. Hoh zou ik eerder opteren voor 500mm dan voor 600mm, die paar balken meer maken op de eindafrekening niks uit maar je krijgt wel een steviger dakvlak in de plaats. De gekozen dakbedekking legt nogal wat gewicht in de schaal per m2, een stevig dakvlak is dan primordiaal. Het dakvlak mag niet gaan vervormen hierdoor, nu niet maar ook niet na 20 jaar belasting.

Voor de hoekkepers of noordbomen ga je best naar 75x220mm of iets in die buurt, de noordboom moet altijd een stuk breder zijn dan de ertegen rustende spanten, anders word het raakvlak van deze laatste te klein.
De beschreven constructie van priemstijlen (makelaars) met korbelen (schoren) en nokbalken is zonder meer uitvoerbaar.

Bart vv
21-07-16, 19:04
Vandaag begonnen aan de horizontale hoek korbelen.

50567

Bedankt Tuoh voor de balkmaten, kan nu eens aan het rekenen gaan hoeveel ik er nodig heb en bestellen, voor de nok zou ik wel een balk van 200 x 100 gebruiken maar enkel omdat ik de korbelen al klaar heb en deze zijn 100 en ik denk dat het geen mooi zicht zou zijn mochten deze uitsteken.

Mvg Bart

MaartenS
26-07-16, 06:59
wat een prachtige verbinding zo, wauw!

Bart vv
13-08-16, 13:52
Hier zijn we terug, wel nog steeds aan het wachten op de volgende levering balken en dan kunnen we van start gaan met het dak.
In tussentijd heb ik wat verder gewerkt aan het metselwerk, zo is er een strek gemetseld aan de open haard en zijn de betonblokken gecementeerd, nu nog de coating erover plaatsen en deze zijn ook waterdicht en kan deze worden aangeaard.
In verband met het dak heb ik op het forum nog wat projecten doorgekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat er in de hoeken nog een onderdeel ontbrak om de noordbomen in te laten rusten dus terug op zoektocht en zo ben ik terecht gekomen bij het volgende (zie fig. 5)

51174

Dit vond ik wel een leuke en weer iets nieuws, nog nooit met een doorgaande pen en een wig gewerkt, dus onmiddellijk aan de slag, eerst beginnen meten en hop daar was het eerste probleem al.
De hoekkorbelen die ik al had geplaatst zaten op dezelfde hoogte van de muurplaten en niet er bovenop zoals in de figuur en toch wou ik graag die doorgaande pen met wig, dus zelf maar wat uitgevonden en zo zijn we tot dit resultaat gekomen en ben daar best wel tevreden mee.

5117551176

Op de plaats waar dit stuk balk op de muurplaat komt te liggen komt de pen van de stijl erdoor, deze heb ik eerst afgezaagd en daarna 5 mm dieper uitgehakt met de beitel voor als de balken krimpen anders zal deze pen er weer door komen te steken en het stuk balk omhoog duwen.

51177

Hopelijk komt de levering hout snel zodat we met het dak kunnen starten.

Mvg Bart

Bert2
13-08-16, 19:10
Goed idee Bart om de Noordbomen/ Hoekkepers op te leggen, dat zal ik zeker in gedachte houden bij mijn Saksische schuur.

koenele
14-08-16, 11:10
Mooi bart! Benieuwd naar vervolg!

Bart vv
02-11-16, 09:25
Eindelijk na 9 weken wachten op het hout, uiteindelijk via een andere leverancier, een weekendje met regen en enkele andere verplichtingen zijn we gisteren terug van start gegaan met onze bouwconstructie hopelijk blijft het weer nu een beetje mee zitten.
We zijn gestart met de dakconstructie, zo zijn de 2 makelaars gemaakt, de 4 korbelen en zijn we aan de nokbalk begonnen.

5455954560

Vandaag proberen de nok af te werken en ook nog 4 rechte korbelen die de makelaar met de ankerbalk gaan verbinden.

Mvg Bart

Bart vv
06-11-16, 21:38
Dit weekend tussen de buien door verder gewerkt, maar niet geraakt waar ik hoopte te zijn maar ja, het kan niet altijd even goed gaan.
Heb het plaatsen van de makelaar met zijn schorren duidelijk wat onderschat en zo is er maar 1 van de 2 geplaatst.
Bij de 2de moeten de schorren nog worden afgetekend en de gaten worden uitgehakt.
De situatie zoals ze er momenteel voor staat.

54858

Mvg Bart

Jelte,89
07-11-16, 09:41
Dat begint er al goed uit te zien!

Bart vv
11-11-16, 19:16
Vandaag een vermoeiende dag geweest, deze morgen vroeg begonnen met het afschrijven en uithakken van de gaten voor de schorren in de makelaar en ankerbalk en deze dan geplaatst samen met de korbelen die reeds klaar waren.

55035

Daarna de nokbalk voorbereid en nog juist voor het helemaal donker was geplaatst, was niet om met te lachen deze daar bovenin plaatsen maar was toch heel tevreden toen ik het resultaat zag, zal morgen een foto plaatsen was nu al te donker.

Mvg Bart

Pel
11-11-16, 19:35
Mooi stukje vakwerk Bart, daar mag je met recht trots op zijn.

Groet Pel.

Bart vv
12-11-16, 14:10
En hier zoals beloofd de geplaatste nok, moet enkel nog 4 x togen waar nok en korbelen samenkomen maar de toongagels waren opgebruikt, in de loop van volgende week nog een paar bijmaken, plaatsen en dan is dit ook afgewerkt, dan kunnen we beginnen denken aan het plaatsen van onze spanten.

55053

Mvg Bart

Bert2
12-11-16, 15:19
Zeer fraai Bart, complimenten!

Tomtesteron
12-11-16, 16:59
Top.

rudy
02-12-16, 08:04
Vakwerk heel mooi, ik kijk uit naar het vervolg !!

Bart vv
10-12-16, 18:27
Vandaag weer aan de slag geweest, het was een dagje van meten, passen en uitproberen met als resultaat 1 spant gemaakt:(.
Wel heb ik van alles een mal gemaakt waardoor de volgende wel sneller zullen gaan.

1) het uithakken van muurplaat en nok.

56273 56274

Als 2de het eerste spant gemaakt.

56275 56276

Mvg Bart

Bert2
10-12-16, 18:55
Hoi Bart,
fraai!
ken het puzzelen en 100 keer meten. Zelf keep ik de sporen uit ipv de gebinten.
Succes met de volgende!

Bart vv
10-12-16, 19:02
Dank u Bert,
Ook de spanten (sporen) zijn uitgehakt, zodat het over het blokje in het gebinte past, zo kan het geen kant meer op.
Aan de nok komen de 2 spanten in elkaar met een open pen en gat en dan een toognagel erdoor.

Mvg Bart

Bart vv
18-12-16, 17:13
Gisteren was weer een dag van passen en meten, het eerste gedeelte, het maken van het 2de spant zoals ik er al een had ging vlot, daarna aan de beide spanten de open pen gat verbinding klaargemaakt en het geheel gemonteerd.

56687
56688

Daarna aan de 1ste noordboom begonnen, eerst alles opmeten, uitrekenen en aftekenen en dan aan het werk met dit als resultaat.

56690

Dus hiermee volle moed naar boven en op zijn plaats ermee dacht ik, maar dat viel tegen, de noordboom paste niet dus deze weer eruit en terug naar beneden voor wat aanpassingen te doen zo een 5 tal keren, uiteindelijk is alles goed gekomen maar was de balk een beetje te kort, dit ga ik nu oplossen door eerst het middelste spant te plaatsen waar de noordboom dan tegen valt en zo komt alles toch nog goed.
Het trekken en sleuren heeft wel zijn tol geëist en zo was het vandaag een dagje rust met rugpijn, hopelijk is dit snel over.

Mvg Bart

Jelte,89
20-12-16, 16:15
Vervelend van de rugpijn, maar met resultaat (nu al) mag je al apetrots zijn! Die laatste foto is prachtig!

Jelte,89
12-01-17, 00:25
Maar even een ordinaire dubbelpost, maar ik ben voor mezelf ook schuur/prieel aan het uittekenen en leen natuurlijk van iedereen het beste ;) Ben een klusjesman en geen timmerman dus ik ken alle termen niet zo goed...

Ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom de middelste twee stijlen (of liggers) een andere verbinding hebben, Waarom heeft deze geen halfhout verbinding? Puur sterkte? of zie ik wat over het hoofd?

Toxiq
12-01-17, 08:36
Inmiddels een maandje verder, zijn er nog vorderingen van dit prachtige project...

Bart vv
12-01-17, 20:19
Hallo,

Jelte, Deze verbinding is zoals je zelf al aanhaalt sterker omdat de stijlen nu de ankerbalken dragen in zijn volledige dikte en dus niet gehalveerd, zo een half houtse verbinding zal zeker wel sterk genoeg zijn voor deze constructie maar ik vond het wel eens leuk om deze verbinding uit te proberen en ik vind het ook mooier en het oog wil ook wat he.
Zelf ben ik trouwens ook een klusjesman en ben zowat op dezelfde manier tewerk gegaan, alle projecten hier op het forum eens overlopen, veel gelezen en vragen gesteld en zo komt het wel in orde.

Toxic, december en januari zijn voor mezelf nogal drukke maanden waardoor aan de bouw niet zoveel wordt verder gewerkt, hier een foto van hoe het er momenteel voor staat.

58214

58215

het middelste spant en 1 noordboom is geplaatst.
Hier had ik trouwens een vraag over, deze noordboom valt perfect op zijn plaats, juist in de hoek van 2 spanten en nog een stuk tegen de nok, is het nu nodig om deze ergens aan te verbinden (en indien ja op welke manier) of mag deze gewoon los blijven liggen en blijft deze op zijn plaats door zijn eigen gewicht en het gewicht van het dak dat er nog bovenop komt.
onderaan valt hij met een pen in een gat en kan hij niet verschuiven.

Alvast bedankt.

Mvg Bart

Jelte,89
13-01-17, 00:50
Bedankt voor je antwoorden Bart, Wil je voor mij eens een detail foto maken van de noordboom? en wat is precies een ankerbalk?

BenBinnen
13-01-17, 01:35
Geen computer?

https://www.google.co.uk/search?q=ankerbalk&biw=1338&bih=724&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiEjYG57r3RAhXCuhoKHcHzA30QsAQIIw

Toxiq
13-01-17, 08:50
Prachtig project Bart !

tuoh
13-01-17, 09:51
Noordbomen worden bovenaan meestal vastgezet met een paar spijkers maar dwingend is dat niet. Die dingen worden inderdaad op hun plaats gehouden door de rest van de constructie.

Bert2
13-01-17, 10:15
Begrijp dat de hoekkepers/noordbomen in feite los liggen op de gebinten en niet af kunnen schuiven door pen/gat. Lijkt me erg degelijk maar zelf zou ik de neiging hebben er toch een paar flinke spijkers in te jassen daar de hele constructie in principe door storm wel naar boven kan, is dat juist. Na ja, moet wat bescheiden zijn, tuoh weet dit soort zaken 100 keer beter dan ik.

Prachtig project overigens!!!

Bart vv
13-01-17, 20:37
Bedankt voor de reacties iedereen,

Jelte, de ankerbalken zijn de liggers waar je over spreekt in jouw vorige vraag, als ik de volgende noordboom begin zal ik wat foto's nemen, het onderste deel van de 1ste noordboom staat op de 3de foto in de post van 18/12.

Mvg Bart

Jelte,89
15-01-17, 23:11
Sorry, ik was wat onduidelijk in mijn vraagstelling, ik bedoelde: Waarom zijn alleen de middelste 2 ankerbakken? Alleen omdat je aan de buitenkant het gewicht verdeeld over meer staanders?

Jelte,89
16-01-17, 23:37
In navolging op bovenstaande vraag, een vraagje om tzt bij mn eigen schuur toe te passen.. is het ook mogelijk om de ankerbalk boven op de staander te leggen, dus de pen door de ligger ipv de staander? op die manier spaar ik toch 20cm hoogte uit, of zie ik (behalve de balk :P) wat over het hoofd?

Laat maar, dan krijg je er geen toognagel meer in :)

Bert2
17-01-17, 11:56
Hoi Jelte, bij mij liggen de ankerbalken ook bovenop de staanders. Aan de staanders heb ik een pen gezaagd dus de er zitten wel degelijk toognagels in.

Jelte,89
17-01-17, 12:48
Bert, Ik zal het nog eens bekijken in je topic, maar bij Bart lopen de liggers door, De ligger zit dan op de plek van je toognagel.

Bart vv
19-01-17, 21:26
Hallo Jelte,

de 2 buitenste ankerbalken heb ik op dezelfde hoogte van de liggers geplaatst omdat dit voor mij makkelijker is om de dakconstructie te plaatsen en heeft dus niets te maken met de meerdere ondersteuningen.

Mvg Bart

Bart vv
19-01-17, 21:36
Hallo Jelte,

Als je de ankerbalken op de stijl wil laten rusten is het misschien ook een mogelijkheid om de de pen, de lengte van een pen te maken + nog eens een lengte van de gebruikte ankerbalk erbij dus bv pen van 120 mm + balkdikte 150 mm = 270 mm totale penlengte.
Dan gaat de pen losdoor de ankerbalk en zet je hem dan met een toognagel vast in de ligger, zo zit de ankerbalk dan ook geklemd.
Dit is wel maar een idee, weet niet of dit gebruikelijk is maar er zijn er hier zeker die daar raad mee zullen weten.

Mvg Bart

Bert2
19-01-17, 23:31
Inderdaad Bart, zo heb ik het ook gedaan met het resultaat dat beide liggers met een toognagel in die pen vastzitten. Bij mij zitten de liggers niet op dezelfde hoogte waardoor ik ruimte had voor 2 toognagels.

Jelte,89
20-01-17, 11:04
Bedankt voor de info heren! Ik zal (uiteraard zonder dit topic te vervuilen) eens een schetsje posten van wat ik in gedachten heb.
Nog 1 vraagje, heb het nog wel even nagezocht maar volgens mij is dit genoemd, maar wat is het formaat van de balken en de korbelen?

Bert2
20-01-17, 11:49
Dag Jelte,
20/20 voor de staanders. Verder liggers vaak ook 20/20 maar ik heb 20/20 in noord-zuid richting gedaan en 15/20 in oost-west.
Korbelen zijn 80/135mm in NZ en 65/125 in OW. De laatste zijn ook wat langer zodat ze elkaar niet tegen komen

Jelte,89
23-01-17, 12:04
Hallo Bert,

Zijn dat de maten van jouw project of van het project van Bart?

Bert2
23-01-17, 19:13
Dag Jelte, dat zijn de maten van mijn project.

Bert2
06-02-17, 12:58
Al wat verder gekomen Bart?

Bart vv
20-02-17, 20:11
Hey Bert, ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad en had jouw bericht nog niet gelezen.
Als alles goed gaat en het weer zit wat mee, ga ik vanaf het volgende weekend weer van start, zal er wel weer een beetje moeten inkomen.

Mvg Bart

Bert2
20-02-17, 20:25
Fijn te horen Bart, suc6!

Jelte,89
20-02-17, 23:42
Goed nieuws Bart! En in dit werk zit je zo weer in! :)

Bart vv
26-02-17, 21:14
Terug van weggeweest, we zijn weer in actie gekomen hoewel het nog niet op volle kracht zal zijn, heb nog een aantal dingen te doen.
Dit weekend de 2de noordboom in vorm gebracht en geplaatst, dan de stelling planken overgebracht naar de andere zijde en daar aan het spant begonnen.
Hoop het volgende weekend nog wat te kunnen voortdoen en deze zijde zo snel mogelijk hetzelfde te krijgen als de andere, zo staat alles weer wat in evenwicht.

60522

60523

Dan nog voor Jelte:
De balkmaten van mijn project zijn : De balken op de muren 100 x 200
Ankerbalken, stijlen en liggers 200 x 200
Korbelen komen uit balken van 100 x 200
Spanten 200 x 65
Noordbomen 250 x 80
Nok 100 x 200

Mvg Bart

Jelte,89
06-03-17, 09:25
Dank voor de informatie Bart! En fijn dat je weer wat opgeschoten bent!

Bart vv
26-03-17, 18:14
Dit weekend eindelijk nog eens kunnen verder werken, 3 spanten gemaakt en geplaatst en 1 noordboom klaargemaakt voor montage.
Hopelijk kunnen we volgende week verder werken en kan ik de 2 noordbomen plaatsen, dan nog een aantal spanten er tussen en we kunnen weer aan de metselwerken van de open haard beginnen te denken.

61610

Mvg Bart

Bert2
26-03-17, 18:24
Weer een mooie stap verder Bart!

Pel
26-03-17, 18:38
Ziet er goed uit Bart, het is wat werk, maar dan heb je ook wat, waar menigeen jaloers op zou zijn.

Groet Pel.

Bart vv
13-04-17, 17:48
Vandaag een dagje verlof gehad en dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om de laatste 2 noordbomen te plaatsen, eindelijk zitten deze erin.

62622

morgen gaan we verder.

Mvg Bart

Pel
13-04-17, 18:30
Bart, ik vind dit een prachtig mooi stuk vakwerk, wat je bijna nooit meer ziet heden ten dagen, daar mag je best trots op zijn.

Groet Pel.

Jolly-Roger1982
13-04-17, 18:45
prachtig vakwerk.

Bert2
13-04-17, 22:57
Top Bart!

Jelte,89
14-04-17, 23:15
Mooi Bart!

Bart vv
17-04-17, 22:26
Bedankt voor de reacties, vrijdag nog wat verder gewerkt, 12 gaten waar de spanten invallen uitgehakt en begonnen met het plaatsen van de spanten.

62811

Mvg Bart

Bart vv
23-04-17, 17:37
Dit weekend weer een stukje van de spanten bijgeplaatst, volgende week beginnen we aan de andere zijde.

63106

Mvg Bart

Bert2
23-04-17, 18:20
Dat schiet lekker op!

Hout-is-machtig
24-04-17, 22:10
Bedankt voor de reacties, vrijdag nog wat verder gewerkt, 12 gaten waar de spanten invallen uitgehakt en begonnen met het plaatsen van de spanten.

...

Mvg Bart

Hallo Bart,

Heb je een detail foto van de gaten?

Met vriendelijke groeten,

Marc

Bart vv
25-04-17, 19:55
Hallo Marc,

ik heb er maar eentje, deze staat op pagina 17, bericht van 10/12, uithakken van muurplaat.
Als ik de volgende maak zal ik een andere foto nemen van muurplaat en spant, de beide delen die in elkaar vallen.

Mvg Bart

Bart vv
26-05-17, 19:25
Eindelijk nog eens kunnen verder werken, gisteren en vandaag de andere kant afgewerkt met de spanten, nu het middenstuk nog.

64510

Mvg Bart

Bart vv
27-05-17, 22:09
Vandaag de laatste gaten voor de spanten uitgehakt.

64532

Mvg Bart

Bart vv
27-05-17, 22:15
Marc, ik kan via een privé bericht geen foto's toevoegen dus plaats ik ze hier maar, een foto van dichterbij en eentje van de mal, hier is de vorm goed in te zien.

64533
64534

Mvg Bart

Bart vv
19-06-17, 19:34
2 weekends op rij nog eens kunnen door werken en het middenste stuk is klaar :D, in de opening die nog aanwezig is gaan we eerst de schouw door metselen en dan komen er nog 2 spanten te staan, maar deze liggen al klaar.
Nu gaan we ons consentreren op de metselwerken van de open haard.

65303

Mvg Bart

Bert2
19-06-17, 19:39
Mooie stappen maak je Bart, erg fraai!

Hout-is-machtig
19-06-17, 20:26
Marc, ik kan via een privé bericht geen foto's toevoegen dus plaats ik ze hier maar, een foto van dichterbij en eentje van de mal, hier is de vorm goed in te zien.

Mvg Bart
Dank je wel, Bart!

Wim Kluck
19-06-17, 21:40
Dat ziet er erg mooi uit.

Jelte,89
20-06-17, 11:30
Prachtig Bart!

rmenkveld
20-06-17, 11:43
Wat een mooi werk! Heerlijk draadje om te volgen :)

Spaander
20-06-17, 21:01
Ik volg het al een tijd en heb het net weer helemaal doorgelezen, wat een geweldig project.
Volg het met plezier en wacht weer (ongeduldig) op de volgende update.
Mvg, :).

Bart vv
07-07-17, 19:54
Even een stand van zaken, de metselwerken aan de open haard, barbeque zijn opgestart.
Zo is de vloerplaat van de haard uitgemetseld, hierbij hebben we gebruik gemaakt van oude tegelpannen, deze komen later ook op het dak.
Het metselen is niet zo makkelijk, het is een echte puzzel.
zowel de zijwanden als de achterste wand worden op deze wijze uitgevoerd, zullen dus nog enkele uurtjes inkruipen, maar ja het oog wil ook wat.

.65943

en dan de profielen geplaatst voor de binnenzijde.

65944

Mvg Bart

Bert2
07-07-17, 20:11
zeer fraai Bart, complimenten! Mooi dat met die stroken, flink karwij!

Bart vv
17-07-17, 17:19
Het voorbije weekend de binnenmantel van de haard afgewerkt, blij dat dit achter de rug is.
Eerst alles uitgemeten, mallen gemaakt en dan aftekenen, slijpen en passen enz. enz.

66222

Daarna alle stukken in volgorde van elkaar gehaald en dan terug in elkaar tijdens het metselen, een monnikenwerkje.

66223

Mvg Bart

Jelte,89
17-07-17, 17:52
Prachtig vakwerk Bart! Hoe heb je al die honderden tegelpannen uit elkaar weten te houden? Petje af!

RPVL
17-07-17, 19:29
Wow! prachtig gedaan zeg.

Pel
17-07-17, 19:47
Heel mooi Bart, ga je het ook nog voegen of laat je het zo?

Groet Pel.

Bert2
18-07-17, 10:31
Tjonge Bart, wat fraai!

Bart vv
22-07-17, 17:17
Merci mannen,
vandaag gestart aan de buitenste zijde, plaatsen profielen, uitzetten lagen en metsen tot waar de overspanning moet komen, en juist klaar geraakt voor het begon te regenen.
Nu kunnen we beginnen nadenken over welke overspanning het zal worden, een strek of een boog.
Pel, de binnenste zijde zal gevoegd worden.
Jelte, als je alles mooi past en dan steeds in dezelfde volgorde stapelt is het niet zo moeilijk hoor, het waren er trouwens 618.

66380

Mvg Bart

Bart vv
14-08-17, 18:39
Vorig weekend en dit weekend weer wat verder gedaan, zo hebben we vorige week de mal voor de boog-rollaag gemaakt, geplaatst en de vorm gemetseld aan de voorzijde.

67299

Daarna was het wachten tot het geheel wat was uitgehard, dan kon de mal eronder uit en konden we de binnenzijde goed opmeten om opnieuw een mal te maken, dit voor het plaatsen van het booggewelf in de binnenzijde van de barbeque.
In dit booggewelf wordt ook de eerste schouwpot geplaatst.

67300

Nu moeten we beginnen schuin naar binnen toe te metselen zodat de schouwkap versmalt en ook een beetje meer naar achter uit zal komen zodat deze mooi tussen de balken door naar buiten gaat.

Mvg Bart

Bart vv
29-09-17, 15:09
Hallo iedereen, het is weer een tijdje geleden, de laatste maand niet zo heel veel kunnen verder werken.
Vandaag verlof genomen en verder gewerkt, hier een stand van zaken.
Momenteel nog bezig met de schouw te metselen en de schouwpotten van de barbecue te plaatsen, het lood te vlechten en te plaatsen.

68789
68790

Nog een tiental rijen en dan kunnen we weer aan het houtwerk beginnen.

Mvg Bart

Scirocco1
29-09-17, 16:02
Wat toch een mooi project, respect!

Jelte,89
08-12-17, 14:04
Hoe gaat het met de bouw Bart?

Bart vv
08-12-17, 18:33
Hallo Jelte,
Door omstandigheden heb ik niet meer kunnen verder werken en zo staat alles nog steeds hetzelfde.
Wanneer we terug aan de slag gaan zal ik terug posten.

mvg Bart

Bart vv
10-04-18, 18:02
Hallo iedereen, eindelijk terug opgestart en hopelijk zal het dit jaar wat beter vlotten maar ja er is geen haast bij.
Dit weekend hebben we de laatste hand gelegd aan onze schouw, de laatste schouwpot erin en de laatste stenen er rond.
volgend weekend ofwel de voegwerken starten of anders de spanten afkorten.

76101 76103

Mvg Bart

Bart vv
05-05-18, 18:03
Even een update meegeven, de spanten Zijn afgekort en de voegwerken zijn opgestart ook zijn de laatste 2 ontbrekende spanten geplaatst.

76786

Mvg Bart

Spaander
05-05-18, 21:27
Ja, maar nu komt toch het einde in zicht en hopelijk dit jaar klaar?
Mooi hoor en leuk om te volgen, succes verder.
Mvg, :).

Jelte,89
06-05-18, 23:29
Goed nieuws Bart! Schiet lekker op zo!

Bart vv
23-05-18, 18:56
De voorbije weekends volop aan het schuren gegaan, wat een job maar we zijn er bijna toch voor het gedeelte van de spanten, de rest kan ik na het plaatsen van het beschot en het onderdak nog verder afwerken en sta ik toch al in het droge.

77262

Oeps de foto staat weer gedraaid maar het is wel duidelijk wat ik bedoel.

Mvg Bart

tuoh
23-05-18, 19:03
Zo te zien op de foto sta je nu ook in het droge;) Tenzij het gras nat is natuurlijk.

Bart vv
02-06-18, 19:48
Het dakbeschot is geplaatst met een onderdak als eerste bescherming.
Laat het nog maar wat droog en zonnig blijven.

775717757277573

Mvg Bart

David v
02-06-18, 20:44
Dat ziet er goed uit

Jelte,89
03-06-18, 00:39
Prachtig Bart! Mooi om je weer aan het werk te zien!

Bart vv
11-06-18, 17:48
Voila, de dakgoten hangen er ook aan, de volgende week is het de beurt aan de panlatten.

77762
77763

Mvg Bart

Pel
11-06-18, 18:08
Mooi koperen gootje er aan, dat maakt het nou helemaal af Bart, veel mooier als zo'n zinken bak. Dat is nou net wat het gebouw een de finishing touch geeft, als dat straks mooi groen oxideerd.

Groet Pel.

David v
11-06-18, 21:07
Met een koperen goot is het pas echt afwerken in stijl.
Past ook wel bij het totaalplaatje met de gemetselde haard en schouw. Bij mijn tuinhuisje zou koper echter niet tot z'n recht komen omdat het dan teveel afwijkt van de woning.

Jelte,89
12-06-18, 09:33
Prachtig Bart! Altijd mooi dat koper!

Erik701
12-06-18, 09:35
Mooi. Ligt je onderdak gewoon op het dakbeschot, of heb je daar nog iets tussen?