hss of hardmetaal

Bartl0001

Nieuw lid
28 mei 2013
11
0
Hoboken
Hallo iedereen,

Ik heb net een hc 260 m vlak/vandiktebank van elektra beckum tweedehands kunnen kopen.
Nu zijn de originele schaafbeitels(weg werp) dringend aan vervanging toe.
Ik wil ze vervangen door niet weg werp beitels. Op de site van metabo heb ik blijkbaar de keuze tussen HSS of hardmetalen beitels (plus de bijhorende keerbeitels).

Mijn eerste vraag: wat is het verschil tussen beide soorten beitels?
Mijn tweede vraag: Kan ik dit alleen via metabo verkrijgen, of zijn er andere leveranciers die goedkopere en/of betere kwaliteit beitels leveren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

mvg,

Bart
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Gezien de machine die je hebt gekocht, denk ik dat het vooral voor de hobby is. Ik zou dan gewoon de wegwerpmessen blijven gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je ze kan keren. Dus als je iets raakt kan je de messen nog een keer omkeren. Bij een standaard hss mes heb je maar een snijkant. Raak je wat, moet je slijpen. Voor de gewone messen moet je ook een andere opname kopen, dus die kosten komen er ook bij. Voor wegwerpmessen appleby woodturnings, zoek op e bay gb. Ik denk dat je voor 3 sets incl verzenden naar nederland rond de 50 euro kwijt bent. Hm messen zijn voor de gemiddelde hobby houtbewerker in mijn optiek zonde van het geld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Voor mij zijn wegwerpmessen hm messen. Juist deze messen raad ik aan voor de meeste gebruikers. Even omdraaien en gaan. Vaak is het afstellen ook eenvoudiger dan hss messen. Het slijpen van hss messen is niet eenvoudig voor de meeste.
 

Bartl0001

Nieuw lid
28 mei 2013
11
0
Hoboken
bij het herslijpen had ik inderdaad niet stilgestaan. De extra kost van nieuwe houders had ik al in mijn achterhoofd, maar eventuele kosten van slijpen, plus het feit dat je dan best een setje op reserve kunt hebben, maakt de rekening al veel zwaarder. Het lijkt me beter om toch maar met wegwerpmessen te beginnen. Ik kan later nog altijd veranderen als ik dat nodig vind.

Bedankt voor jullie reacties.

Moest er toch iemand een duidelijk verschil kunnen geven tussen hss en hm, dan wil ik dat toch nog graag weten.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
https://www.woodrat.com/nl/bits.html

Hier staat een redelijk duidelijke uitleg/voorkeur...(niet per se de mijne;))

Anders dit...
[h=1]What’s the difference between HSS and TCT (also called HM) planer blades?[/h]HSS or High Speed Steel planer blades are sharper, which gives you the smoothest planing result. TCT (Tungsten Carbide Tipped) blades, also called HM (Hard Metal) blades, are less sharp. They give a slightly less smooth result than HSS blades, but the result is still very good. The big advantage of TCT blades is that they stay sharp up to 5 times longer.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Mijn Elektra Beckum HC260 heeft nu de 3mm HSS beitels (herslijpbaar) met gleuven aan de zijkant.
Ik heb nu een houder besteld voor in het messenblok zodat ik kan werken met de 1mm omkeerbare wegwerpmessen omdat het altijd een gedoe is om te laten slijpen en al eens bol van de slijpservice zijn gekomen.

De originele van Metabo zijn HM

Maar deze fabrikant verkoopt ze ook in HSS en 'HARTCHROM':

HSS 60 Rockwell

HARTCHROM 52 Rockwell

Beide sets kosten 19.90 EUR, welke is aan te raden?

De maten wijken ook lichtjes af, is dat een probleem?
260 mm x 18.6 mm x 1 mm (Metabo)
260 mm x 19 mm x 1,2 mm (alternatief)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de wegwerpmessen hardmetaal zijn. Gereedschapstaal lijkt me aannemelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: chopper88

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
De website lijkt me betrouwbaar, dus jij beweert dat ze foute info geven?

Ik wil best een setje bestellen, hoe kan ik testen dat het werkelijk HSS is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als we het over de zelfde website hebben, kan je kiezen uit hss en gereedschapstaal. Je kan het al aan de prijs zien. Hardmetalen messen zijn al snel 40 euro per stuk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik probeerde de messen die in mijn VVD zaten toen ik hem kocht onlangs te slijpen. Het bleken HM messen te zijn (de messen die ik zelf kocht zijn telkens HSS geweest). Bij het (voorzichtig, en gekoeld met water) slijpen brak er een stuk uit het snijvlak. Dat was dus niet het gewenste resultaat :D. Ik hou het nog maar even bij HSS...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Hardmetalen messen moet je gewoon wegbrengen om te slijpen. Voor het meeste werk is hss prima. Gereedschapstalen messen gaan prima met wat zachter hout. In tropische hardhout soorten ben je meer aan het slijpen dan schaven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ja hss , snelstaal 10 euro per stuk. Dat is een normale prijs. Maar hss is dus geen hardmetaal.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Maar dus Metabo verkoopt een 'upgrade' kit a 50 EUR zodat hss messen te gebruiken zijn. Die HSS messen zijn dan ook duurder dan de HM. Waarom zou je dat dan doen behalve omdat die herslijpbaar zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je haalt volgens mij een paar dingen door elkaar. Je hebt dragers voor wegwerpmessen. Die wegwerpmessen kan je geen hoogte van stellen. Je kan de messen een keer draaien en daarna gooi je ze in de ijzer bak. Deze messen zijn standaard van gereedschapstaal. Je kan hiervoor als upgrade hss messen plaatsen. Bijvoorbeeld als je veel hardhout wil schaven. Deze hss messen kan je op de zelfde drager plaatsen als de wegwerpmessen. Deze messen zijn nog steeds voor eenmalig gebruik. Als ze bot zijn moet je ze vervangen, omdat je de hoogte niet kan stellen. Er is ook een set dragers leverbaar , waarbij je standaard herslijpbare hss messen kan gebruiken. Hierbij kan je wel de hoogte stellen. Voor deze dragers is er een upgrade verkrijgbaar met hardmetalen messen. Bij de verstelbare messen moet je dus elke keer de hoogte stellen. Bij de wegwerpmessen stop je de nieuwe messen er in of draai je ze, en de hoogte is gelijk goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.