Gevelbekleding beschermen alg en wespen?

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste houtbewerkers,

Heeft iemand van jullie ervaring met onbehandeld houten gevels in lariks, douglas of WR ceder en met name hoe die te beschermen tegen algen en wespen? Vergrijzen van dit hout is namelijk prima, maar die groene aanslag is niet gewenst. Bovendien zijn we minder blij met wespen die het hout gebruiken voor hun nesten. Alle tips zijn welkom.

Groeten,
Hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onbehandeld hout is per definitie niet beschermd/niet te beschermen - elke bescherming is een behandeling. Semantiek ter zijde, preventief behandelen tegen alg is vrijwel niet te doen, alg groeit namelijk op alles waar het zich aan kan hechten en heeft, in eerste instantie iig, voldoende aan nutrienten uit regenwater/de lucht om te groeien. Het groeit dus letterlijk overal op. Het enige dat je dus preventief kan doen is een oppervlak zo glad maken dat er geen hechting kan plaats vinden (en er voor zorgen dat dat oppervlak dan ook langdurig glad blijft...) of impregneren met iets dat zo 'giftig' is dat de algen jarenlang meteen gedood worden als ze proberen zich te hechten (en dat impliceert een impregnatie met iets dat continu uitloogt...).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Kan je de gevel niet een of twee keer per jaar schoonmaken?
En dan niet met de hoge druk spuit, maar gewoon met een emmer warm water en een doekje. Eventueel wat schoonmaak azijn erbij?

En die wespen, tja dat is de natuur. Misschien een paar nestkastjes erbij? Vogels zijn gek op insecten. Vooral zwaluwen.
Als het wespennest te groot wordt kan je maatregelen nemen.

Groeten, Raymond
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
ik had al zo'n vermoeden dat er geen wondermiddel zou zijn. Stiekem hoopte ik op iets dat de buitenste laag zou laten vergrijzen en verharden ofzo, maar dat zit er dus niet in. Ik zal eens zien wat de vrouw hiervan denkt.

Groeten en bedankt voor het meedenken,
Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik het zelf goed begrepen heb dan hebben wespen een bestaande opening nodig om achter de beplanking te gaan nestelen. Je moet dan de spouw met gaas bedekken en eventuele losse of uitgevallen knopen dichten.
Daarbuiten hebben ze veel water nodig dus dat trekt ze ook aan, je kan ook een insecten huis zetten in de buurt om ze daar in te doen nestelen. Misschien als je een nest in de buurt hebt, dan komen er geen nieuwe.

Voor de algen moet je het hout snel laten drogen als het geregend heeft, dus een goed verluchtte spouw erachter en niet lager dan 60cm van de grond zetten. Dan kunnen ze zich niet ontwikkelen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vermoed dat de TS niet doelt op het weren van wespennesten, maar het voorkomen van wespen'vraat'. Wespennesten worden van 'papier mache' gemaakt, houtpulp vermengd met 'speeksel'. Voor die houtpulp schrapen ze met hun kaken laagjes hout van droog onbehandeld hout af - bijvoorbeeld kaal constructiehout. Als je ze dat voro de eerste keer ziet doen is dat verdomd spectaculair...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Verleden jaar geen last gehad van de wespen, er zat een klein nestje wespenkillers in de knotwilg.
Dit jaar even afwachten, er vliegen er nog een paar rond maar ik zie nog nergens geen nest.
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Google eens op Aquawood. Goeie ervaringen mee, het zit nu 5 jaar op onze schuur (noordkant), geen algen te zien. Het is fijnbezaagd douglas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.