vraag over het verwijderen muur tussen keuken en loggia.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Beste forumleden,

Ik ben van plan om binnenkort de muur tussen onze loggia en keuken te verwijderen. mbt isolatie en tocht heb ik rekening gehouden, de muur van de loggia word extra geisoleerd.

Nu heb ik een vraag over het verwijderen van de muur. Het geheel bestaat uit een deur en raam met een enkel steens muurtje tot het plafond. voor verduidelijking hieronder een foto:
De kant van de keuken:
20150530_125454321_iOS.jpg
En de kant van de loggia:
20150530_125630496_iOS.jpg
De foto vanuit de loggia is in panorama genomen, door de kleine ruimte is de foto gebogen, in werkelijkheid is alles redelijk recht.

Mijn vraag is simpel, hoe kan ik dit het beste aanpakken, alleen het kozijn verwijderen en het metselwerk laten zitten? gaat dit goed of zal het metselwerk naar beneden komen en moet ik dit gaan opvangen met bijvoorbeeld een H-profiel?

of het metselwerk ook verwijderen maar moet ik dan het plafond stutten met bijvoorbeeld een H profiel? ik kan dit op zolder kijken hoe de constructie is maar mijn gevoel zegt dat dit geen steunmuur is omdat dit enkelsteens is. het bouwjaar van deze woning is +- eind jaren 50.

Bij de woningstichting heb ik ook om input gevraagd, toestemming heb ik volgens de spelregels niet nodig maar tips zijn altijd handig.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kozijn behoort niet dragend te zijn en zou eruit moeten kunnen. Zit er links een scheur in de rollaag? Dan zou het kozijn wel dragend geworden kunnen zijn.
Wat zit boven het plafond een hoe is de vloer die erop ligt overspannen? Heeft de wbv of de gemeente constructie tekeningen? Dan is het eea beter te beoordelen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Klopt, er lijkt een scheur in te zitten. Dan neem ik aan dat het plaatsen van een ondersteunend profiel aan te raden is?
Zojuist even geprobeerd te kijken, de plafondconstructie bestaat uit een riggelwerk van op panlat gedragen balken van +-4 bij +-7 over de halve woning gespannen +-4 meter. daarom rust een deken van glas/steenwol.

Helaas kan ik geen duidelijk foto maken van het geheel, ik zal dit binnenkort proberen alsnog te krijgen.

Edit: het plafond is verder afgewerkt met zachtboard platen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dat zachtboard, daar zou ik de woningcoöperatie maar eens op aanspreken, dit mag niet meer i.v.m. brandveiligheid.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ usernaamvergeten. Heb je helemaal gelijk in maar de woningstichting doet er niets op uit, de woningen zouden in 2008 worden gesloopt maar dat is geanuleerd, nu worden ze "gerenoveerd" wat betekend dat de badkamer wordt vernieuwd en elke andere verandering extra geld kost. Onze buurtcommissie is sinds die tijd in een juridisch gevecht met de woningstichting.

@ Ronald L. hellend dat met asbest en dakpannen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan draagt dat muurtje de muurplaat met de bijbehorende belasting.
Muurtje volledig weghalen als het doorgescheurd is en onder de muurplaat een drager aanbrengen. Is de muur niet gescheurd is alleen het kozijn weghalen.
Advies op afstand met 2 foto's is moeilijk. Is er hij de buren toevallig op dezelfde manier verbouwd?
Anders iemand er ter plekke naar laten kijken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dan draagt dat muurtje de muurplaat met de bijbehorende belasting.
Muurtje volledig weghalen als het doorgescheurd is en onder de muurplaat een drager aanbrengen. Is de muur niet gescheurd is alleen het kozijn weghalen.
Advies op afstand met 2 foto's is moeilijk. Is er hij de buren toevallig op dezelfde manier verbouwd?
Anders iemand er ter plekke naar laten kijken.

Ik zal proberen van de week foto's te maken van het plafond. moet ik nog close-ups maken van de scheuren?
Wat bedoel je precies met drager aanbrengen onder de muurplaat? een houten balk of stalen profiel?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Ronald,

Waarom denk je dat deze muur de muurplaat en dus het dak ondersteunt?
Als ik foto 1 bekijk dan maak ikzelf hieruit op dat dit maar een tussenmuurtje is, als je door dat eerste raam kijkt (dat zou worden verwijderd) zie je rechts de muur nog doorlopen tot aan een volgende muur volgens mij dan de buitenmuur, is het niet logischer dat dan op die volgende muur de muurplaat zou liggen die op zijn beurt het dak draagt?
ps dit is geen kritiek hoor, ik probeer het te begrijpen en hieruit te leren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bart,

Omdat ik vermoedt dat er een sporenkap aanwezig is door het asbest dakbeschot, maar zoals ik al eerder schreef advies op afstand met twee foto's is moeilijk.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Ropnald L. Het plafond is gespijkers of geschroefd aan riggelwerk van balken die over de lengte van de keuken en loggia, zo ver ik kan zien loop er tussendoor geen ondersteunende dwarsbalk. hierdoor zou het kunnen doorzakken en dus gaan rusten op dit muurtje. dit is natuurlijk een aanname, ik heb totaal geen verstand van constructiebouw en heb daarom ook dit topic gestart.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vroeger werden kozijnen wel vaker dragend uitgevoerd (nog steeds trouwens). In dit geval wil ik je adviseren er een constructeur bij te halen. Als het dragend is, en je wilt er iets aan veranderen heb je ook een vergunning (en berekening) nodig.

Klinkt vreemd dat je zo'n verandering kan doen zonder toestemming van de eigenaar. Over dat zachtboard; Als de eigenaar het niet weghaalt, doe het dan zelf. Als de gemeente dit ziet, moeten ze de eigenaar dwingen dit te verbeteren, maar zelf verwijderen is een stuk efficienter.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Moeilijk te zeggen maar, zo te zien kan dit muurtje niet echt veel ver/dragen. Wel iets natuurlijk, de plaatsing van het ventilatierooster op die plek is ook niet echt constructief.
met stempels onderbouwen en een latei plaatsen.?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zojuist een belletje gehad van de woningstichting, groen licht gekregen voor het verwijderen van de muur, deze zou 0% dragend zijn. wel moet er voor de buitenmuur extra isolatie komen maar verder geen bezwaren, één dezer dagen krijg ik dit officieel op papier thuis.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Nog een vraagje, nu ik weet dat het raam extra moet worden geisolleerd zit ik te denken aan een plexiglas plaat er voor te plaatsen, nu is mijn vraag, is een 3 mm dikke plaat dik genoeg of zal dit erg snel breken. de grote van de plaat wordt 1500 bij 1500 meter, het raam is zelf 1650 bij 1530 dus moet ik een manier zien te vinden om deze ruimte te overlappen. hout lijkt me hier niet op zijn plaats vanwege vochtwisselingen en het daarmee gepaarde werken van het hout. iemand hier ook een idee voor?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi dat zij het antwoord hebben gegeven.

Je wil en voorzetruit maken van plexiglas? Dat krast zeer snel. Beter is gewoon glas gebruiken. De ruit zelf vervangen is het beste, want dan krijg je ook geen problemen met condens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.