Freestafel

BartC

Nieuw lid
18 mei 2015
5
0
Hallo collega's,

ik wil net zoals verschillenden van jullie graag een freestafel.
Als ik echter naar de prijs van die dingen kijk dan denk ik dat de 1e zelfbouw zal worden.
Op verschillende sites wordt er telkens gesproken over een t-track en een miter-track.
Welk is het verschil hiertussen?
Als werkblad had ik gedacht om een keuken werkblad te gaan halen van 38mm dikte? Verzagen naar lengte 800 en zijn standaard 600 breed.
Heeft er al iemand gewerkt met de OFL 1.0 lift van Sauter? Deze overweeg ik wel om te kopen.
groetjes, Bart
 

xander herijgers

Nieuw lid
31 mei 2015
5
0
Hallo Bart,

Zelf heb ik een freestafel gebouwd met een 30mm dik multiplex onderblad met daarop trespa. Dit is erg glad dus het hout glijdt er fijn overheen. De lift heb ik gemaakt van ijzeren koker profielen waarin de bovenfrees gemonteerd is. Deze lift gaat op en neer met een draadstang m16 die van bovenaf te bedienen is.
Een t-track is een soort c-profiel waar je door middel van een bout met een platte kop iets in dit profiel kan vastzetten, een stop blokje of zoiets. Een miter-trach is een u u-profief dat, net als bij een zaagtafel, in het blad zit om er een dwarsgeleider door te schuiven.
Ik heb de inspiratie voor mijn freestafel op youtube gekregen en dan met name in de reeks van Steve Ramsey. Dit is mijn eerste post op dit forum en ik kan geen link kopieren en plakken, dus je zal even de zoekfunctie moeten gebruiken. Met de engelse zoekterm "routertable" zie je ook al veel inspirerende voorbeelden.

Succes met de bouw,
Xander
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Kwam net deze uitgeklede variant tegen. Meer een luxe versie van wat ik momenteel gebruik :D

[video=youtube;kwHaiRb0WZo]https://www.youtube.com/watch?t=253&v=kwHaiRb0WZo[/video]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.