Siberische Iep .

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze Siberische schaal al een jaar of 9 geleden voorgedraaid, Ik vind dit Iepen hout mooier dan meeste ander Iepen hout, heel variërende kleuren en goed te verwerken en drogen zonder problemen.

Siberian Elm 1.jpg Siberian Elm 2.jpg Siberian Elm 3.jpg Siberian Elm 4.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie vorm en overgang aan de bovenkant.
Toeval is dat er gisteren een bijeenkomst was bij onze houtdraaiersgilde en het ging over vormen.
Alles zit erin wat we zoal besproken hebben gisteren.
Super.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Weer een mooie schaal Leo, Als ik de schaal van boven zie lijkt de wand-dikte fors te zijn.
Maar dan zie je het zijaanzicht en dan wordt het al minder doordat de rand overhangt.
Is dit aan de binnenzijde ook het geval? (is niet heel duidelijk op de foto)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Jazeker, weer een mooi stukje draaiwerk.
Mensen (ook ik) bekijken dit soort schalen van alle kanten... dus ook de onderkant
Leo.... onderkant ziet er super uit... en de rest natuurlijk ook :rolleyes:
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie vorm en overgang aan de bovenkant.
Toeval is dat er gisteren een bijeenkomst was bij onze houtdraaiersgilde en het ging over vormen.
Alles zit erin wat we zoal besproken hebben gisteren.
Super.

Thanks Jacob :), I was pleased with the outcome, both form and wood looks 1thumb.gif

Weer een mooie schaal Leo, Als ik de schaal van boven zie lijkt de wand-dikte fors te zijn.
Maar dan zie je het zijaanzicht en dan wordt het al minder doordat de rand overhangt.
Is dit aan de binnenzijde ook het geval? (is niet heel duidelijk op de foto)

Dankjewel Rien, de binnen en buitenkant zijn undercut, Ik doe dat nogal eens, Ik vind de “look” mooier waneer Ik dat doe 1thumb.gif

Jazeker, weer een mooi stukje draaiwerk.
Mensen (ook ik) bekijken dit soort schalen van alle kanten... dus ook de onderkant
Leo.... onderkant ziet er super uit... en de rest natuurlijk ook :rolleyes:

Thanks RS :cool:, yup as to be expected 1thumb.gif

Ik vind vooral de combinatie van eenvoud in de vorm met die fantastische houttekening erg geslaagd. Door niet te veel toeters en bellen, laat je het hout spreken. Mooi gedaan!

Dank je Theo :), Ik ben niet weg van extravagant of gaudy, vooral niet waneer het hout al zoveel te vertellen heeft ;)

Leo super schaal. Alles is in evenwicht. Dit moet voldoen aan de gulde snede :confused:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede misschien heeft Sirjacobs Didier het hier ook over gehad.

Thanks Wim :), de schaal voldoet aan mijn persoonlijk gevoel van een mooie vorm, dat is de enige criteria waar Ik bij ga 1thumb.gif
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Leo super schaal. Alles is in evenwicht. Dit moet voldoen aan de gulde snede :confused:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede misschien heeft Sirjacobs Didier het hier ook over gehad.


Wim het ging niet over de gulden snede hoor.
Het ging over het boek
"The Art of Turned Bowls" van Richard Rafan.
Dit is ze
ker een aanrader om zijn visie en therie eens te bekijken.
Ik moet zeggen dat ik er heel veel van heb opgestoken.
Het ging voornamelijk over symmetrisch, asymmetrisch, binnen- en buitenvorm tegenover elkaar qua doorsnede bekeken, overgangen
aan de binnenkant en buitenkant randjes bovenaan kommen en schalen, hoe de voet bepaald kan worden van een schaal of kom door evenwichtspunten te verplaatsen, enz.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.