Extra miter slot EB PK255?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Aangezien de eerste 2 Metabo verdelers mij heel raar aankeken en gezegd hebben "dat ze nog wel iets zullen laten horen"..

Ik heb dit weekend een Elektra Beckum PK 255 opgehaald. Leuk apparaat, alleen zonde van de eenzame miter slot! Heeft er hier iemand een idee of er via de fabrikant kant en klare opties bestaan om er eentje bij te krijgen aan de rechterkant van het zaagblad? Gezien het oppervlak bestaat uit afzonderlijke onderdelen van pakweg 15 cm breed, lijkt me het mooi als er bijvoorbeeld gewoon andere platen inclusief een extra slot gemonteerd zouden kunnen worden..

Plaatjes maken alles leuker:





De PK 250 heeft er meerdere, dus als er iemand van dat model losse platen heeft liggen mag je altijd even een seintje geven! Al acht ik die kans klein tot onbestaande..

Zelfbouw is ook een optie uiteraard, maar ik wil eerst toch graag de mogelijkheid tot een plug & play-oplossing uitpluizen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik kan het niet zo goed zien, maar is de plaat met miterslot niet los te bestellen dan? Als ze allemaal even breed zijn, zou dat toch moeten passen, niet? Of zeg ik nu wat geks?

Edit: Staat wel het e.e.a. bij, weet alleen niet of de maatvoering hetzelfde is:

http://www.metabo-service.com/en/spare-parts
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Dat is inderdaad een vrij goede oplossing, het enige nadeel daaraan is: de panelen schuiven in mekaar en dat paneel met de miterslot heeft enkel een groef aan 1 kant.. Aan de andere zijde is het een vlakke kant aangezien deze zich van fabriek af aan de buitenkant van het blad bevindt..



Kost een 30-tal euro zie ik, dus dat is misschien de gok nog wel waard. Hopende dat het niet resulteert in een niveauverschil en de stevigheid van de constructie ongewijzigd blijft. Dat laatste baart mij ook wel zorgen, omdat de motor bevestigd is aan de onderkant van het paneel dat dus uiteindelijk maar aan 1 zijde meer zou verbonden zijn d.m.v. een groef. Zeker omdat ik al gelezen heb dat deze panelen in de loop der jaren wel eens willen gaan doorbuigen.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
waarom zou je 2 'miter slots' nodig hebben?

Indien je een slede wil gebruiken, heb je met 1 slot voldoende. Gewoon je geleidingsliniaal wat langer maken.

Ik heb ook nog een PK 250 gehad, en dat werkte perfect hoor.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Mijn bedoeling was wat meer stabiliteit bij het gebruik van een cross cut slede of een slede om tandverbindingen te zagen. Nu ik er zo bij nadenk probeer ik een probleem op te lossen dat zich nog niet eens heeft voorgedaan..
Bedankt voor de input, eerst maar eens gaan testen met een lange geleider :)
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb ook een pk255 (wel aanzienlijk ouder dan de jouwe), maar waarom vervang je niet een aluminium paneel voor een houten versie? Waarin je vervolgens je eigen miter slot freest/zaagt.

Ik heb in de extra tafelverbreding op deze manier een freestafel toegevoegd. Ik vond het prima te doen om het paneel vrijwel naadloos aan te laten sluiten op de alu delen. Zal morgen wel een fotootje posten van een en ander. Overigens lijken de groeven die in mijn panelen zitten wel een iets ander profiel te hebben, maar dat mag de pret niet drukken volgens mij.

Overigens zit ik er nog aan te denken om ook een 0-clearence insert te maken voor de zaag. Al gaat dat wel wat verder dan het vervangen van een enkel paneel...
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik heb ook een pk255 (wel aanzienlijk ouder dan de jouwe), maar waarom vervang je niet een aluminium paneel voor een houten versie? Waarin je vervolgens je eigen miter slot freest/zaagt.

Ik heb in de extra tafelverbreding op deze manier een freestafel toegevoegd. Ik vond het prima te doen om het paneel vrijwel naadloos aan te laten sluiten op de alu delen. Zal morgen wel een fotootje posten van een en ander. Overigens lijken de groeven die in mijn panelen zitten wel een iets ander profiel te hebben, maar dat mag de pret niet drukken volgens mij.

Overigens zit ik er nog aan te denken om ook een 0-clearence insert te maken voor de zaag. Al gaat dat wel wat verder dan het vervangen van een enkel paneel...


Dat is de oplossing die ik gekozen heb, heb ook langere geleiders aan de voor en achterkant, zodat ik er een freestafel in kan hangen

Untitled by Chris, on Flickr
Untitled by Chris, on Flickr
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
@Petrolhead : Wat is het uiteindelijk geworden? Ik heb sinds oktober ook een PK255 waar ik nog zoekend ben deze het best te benutten. Is toch anders dan een Dewalt 745.

Ben benieuwd! (Maar misschien heb je alweer een andere)

Groet!

HTBDTL
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Ik heb een PK200, en ik zit al een tijdje aan zoiets als dit te denken.
Dus ik heb dezelfde vraag als HTBDTL.
Ook een freestafeltje erbij zou handig zijn, maar hoe zit die bevestigd in bovenstaande foto's?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Serieuze flashback dit topic :) De PK255 is een paar jaar geleden van eigenaar veranderd, dus ik kan er geen foto's van tonen.. Maar ik had toen 1 geleider in de slot laten lopen, en een extra geleider tegen de (verre) buitenzijde van het blad. Als je die allebei lang genoeg maakt en zorgt dat het allemaal strak past, werkt dat goed genoeg voor een crosscut sled of iets dergelijks.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou. Bij de mijne zit toevallig een slede. Zal een foto maken van de onderkant.

De strook hout (geel) loopt langs de buitenzijde van het blad. Een plexiglas strookje (rood) komt in de gleuf te liggen. Daarmee voldoende strak.
Ik heb m niet zelf gemaakt en ook nog niet gebruikt.

Mijn vraag ging met name hoe de frees ingebouwd is/was. Zo te zien maak je gebruik van originele steunen/klemmen voor de uitbreiding?

20220104_165841.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
398
Dat is een vraag voor @mcluma . Ikzelf heb gewoon sledes gemaakt waarbij ik aan 1 miter slot genoeg had. De machine is helemaal origineel gebleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.