Zelfgemaakte houten hamer

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn laatste project waar ik al enige tijd mee bezig was, heb ik vandaag tot een (goed ;) ) einde gebracht. Het betreft een houten hamer om mee te beitelen. Ik wilde geen standaard beukenhouten ding, maar eentje die echt mooi is, en waar dus veel werk in zit.

De vorm is geïnspireerd van het exemplaar dat het Australische Harold & Saxon ook verkoopt. Vooral de vorm van het handvat sprak me erg aan, omdat het zulke mooie en comfortabele ronde vormen heeft.

Het witte hout in de kop is suikeresdoorn, een harde compacte houtsoort waar ik nog een stammetje van had liggen. Dit heb ik ruw in vorm gekloofd, verder laten drogen tot het niet meer zichtbaar vervormde en vervolgens met de hand netjes geschaafd. De donkere delen zijn purperharthout, de deuvels die deze delen bij elkaar houden heb ik gedraaid uit het overgebleven stukje esdoorn.

Het handvat is van essenhout, en heb ik op dezelfde manier vervaardigd. Dus ook uit groenhout, gespleten, gedroogd en geschaafd. Vervolgens is met de decoupeerzaag de ruwe vorm uitgezaagd. Als laatste heb ik met de bandschuurmachine korrel 40 het in de juiste comfortabele vorm "geraspt" en toen tot korrel 600 met de hand geschuurd.

Daarna kwam wel even een spannend moment; ik moest het gat nog in de kop hakken, terwijl de kop al helemaal klaar was. Een foutje en ik zou hem weg kunnen gooien. maar gelukkig ging het goed, en ik ben erg in mijn sas met het eindresultaat tot nu toe. Nu alleen de afwerking nog.

Het is echt een schitterend stuk gereedschap geworden dat ik met plezier ga gebruiken.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie hamer Wilco!

Je had de kop ook uit twee delen kunnen maken. Kop doormidden zagen, gat voor de steel uitfrezen of zagen en beitelen. Vervolgens de helften weer aan elkaar lijmen. Deze manier geeft een stuk minder risico op splijten. Zou erg zonde geweest zijn als het bij jouw hamer fout was gegaan.
Zo'n steel is trouwens ook een erg leuke klus voor een spokeschaaf.

Toen ik net begon met houthobbyen heb ik op bovengenoemde manier een hamer gemaakt, ik was vooral trots op de perfect in de hand liggende steel die met een goedkope stanley 151 die ik net gekocht had gevormd was .
Helaas wist ik toen nog erg weinig van hout en het bleek dat het meranti afkomstig van een kapotte tuinstoel toch niet zo'n goede keuze was voor een hamer :oops:

Maar goed, daar heb jij wel over nagedacht. Dus ik weet zeker dat je veel plezier van je nieuwe hamer gaat hebben!
 
A

Athanor

Guest
Met veel bewondering heb ik de foto's van je hamer gezien, een heel fraai resultaat! Toch mooi om je eigen gereedschap te maken. Zit er nog meer in de planning?

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
coko zei:
Mooie hamer Wilco!

Je had de kop ook uit twee delen kunnen maken. Kop doormidden zagen, gat voor de steel uitfrezen of zagen en beitelen. Vervolgens de helften weer aan elkaar lijmen. Deze manier geeft een stuk minder risico op splijten. Zou erg zonde geweest zijn als het bij jouw hamer fout was gegaan.
Zo'n steel is trouwens ook een erg leuke klus voor een spokeschaaf.

Toen ik net begon met houthobbyen heb ik op bovengenoemde manier een hamer gemaakt, ik was vooral trots op de perfect in de hand liggende steel die met een goedkope stanley 151 die ik net gekocht had gevormd was .
Helaas wist ik toen nog erg weinig van hout en het bleek dat het meranti afkomstig van een kapotte tuinstoel toch niet zo'n goede keuze was voor een hamer :oops:

Maar goed, daar heb jij wel over nagedacht. Dus ik weet zeker dat je veel plezier van je nieuwe hamer gaat hebben!

De door jouw beschreven methode heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk toch aan de kant gezet omdat je dan weer extra delen hebt met een extra lijmnaad. Nu achteraf gezien had ik het ook wel zo kunnen doen, want de deuvels, de aangelijmde zijkanten en de lijm zijn sterk genoeg om dit te compenseren. Het ging bij mij wel fout, ik was aan de bovenkant netjes het gat aan het uithakken met forse slagen van de beitel, toen ik heb omdraaide bleek inderdaad dat daar enkele flinke splinters losgelaten hadden. Maar gelukkig heb ik dat weer perfect kunnen repareren. Verder waren er nog meer kleine dingen, toen ik de gaten voor de deuvels aan het boren was, sprongen er helaas enkele stukjes hout vanaf. Ik heb dit geprobeerd te verbloemen door lijm met houtstof te gebruiken, maar purperhoutstof wordt dat zwart. Maar ja, ik ben zeer goed te spreken over het resultaat, en je kunt niet alles in een keer goed doen. De tweede zal vast beter worden, maar helaas heb ik er maar eentje nodig. Kzal eens gaan kijken of ze een beetje verkoopbaar blijken.

Wauw, ziet er heel erg mooi uit.
De hamer ziet er echter ook erg groot uit, is die niet heel erg zwaar (of is het gewoon een wat vertekend beeld)?

Bedankt voor je compliment! De foto geeft inderdaad een beetje vertekend beeld. Maar de hamer staat in perfecte verhouding tot de beitels. de steel is ongeveer 34 cm lang, dus valt erg mee.

Geweldige mooie hamer Wilco!! Ga ik zeker ook een keer proberen, dat zelfgemaakte gereedschap geeft veel voldoening.

jaap

Bedankt Jaap, voor je compliment. Het geeft inderdaad enorm veel voldoening om zelf gereedschap te maken. Als je de matenvan de hamer een keer wilt hebben, dan zeg je het maar.
Ik kan er ook een voor je maken, die je dan kunt kopen/ruilen? Misschien een idee?

Met veel bewondering heb ik de foto's van je hamer gezien, een heel fraai resultaat! Toch mooi om je eigen gereedschap te maken. Zit er nog meer in de planning?

Fons

Ook bedankt voor je compliment Fons! wordt erg gewaardeerd. Ik ben zeker van plan om nog meer gereedschappen te gaan maken, zoals een Engelse spanzaag, spookschaaf, meetgereedschappen enz, enz. Ik heb de ontwerpen al in mijn hoofd zitten, maar je meot ze pas gaan maken als je ze echt nodig hebt. Het is namelijk erg frustrerend als je een mooi gereedschap hebt gemaakt, dat dan nog een jaar op de plank ligt omdat je het niet nodig hebt. Dat heb ik al wel eens gehad. ;)
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
puik stukje werk , alle respect.

houtkeuze ook goed , heb je bij zo iets wel ééns acacia overwogen? is ook lekker taai hout.


jens......
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
hele mooie hamer, en ik ben het met bovenstaande reacties eens, heerlijk om met eigen gereedschap te werken. Een inspiratie voor mij in ieder geval
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Geert zei:
IS het gedeelte waar de hamerkop erop zit taps / wigvormig of is dit gewoon recht?

Ha Geert,

Het is gewoon recht. Eerst wilde ik een tapse verbinding doen, maar ik vond het netjes en precies uithakken van een recht gat al lastig genoeg ;) . Daar komt nog bij dat ik een goede lijm gebruikt heb, en de steel strak in de kop past. Dus loslaten tijdens het slaan zie ik nog niet zo snel gebeuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.