verbouwing, bouwstofzuiger en daarna

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Een overweging die ik niet alleen durf te maken:
We hebben een huis gekocht en gaan, voordat we erin gaan wonen, flink verbouwen. Hiervoor zou een bouwstofzuiger van pas komen.
Na de verbouwing zit ik dan met zo'n groot ding, niet echt ideaal, behalve als ik de bouwstofzuiger daarna kan inzetten voor het houtbewerken.

vandaar de vraag. zou een bouwstofzuiger,als een Makita VC2010L, na de verbouwing ingezet kunnen worden als (mobiele) afzuiging voor de vandiktebank, afkortzaag en dergelijken?

alvast dank voor jullie meedenken!
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Verbouwen kost heel veel geld. Koop een goede bouwzuiger. Scheeld je enorm veel irritatie. Wat je na de verbouwing ermee doet is nu niet zo belangrijk. Als je hem zat bent en hij staat in de weg, gooi je hem weg of geef je hem weg. Het is in feite maar een hele kleine investering ten opzichte van het totaal. Ik zou geen rekening houden met eventuele plannen na de verbouwing...

PS. Deze makita is echt prima!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Een bouwstofzuiger werkt perfect op handmachines, maar je vandiktebank heeft iets meer nodig. Een spanenzuiger met daartussen een cycloon geeft je meer mogelijkheden. Die zijn dan weer niet geschikt voor een schuurmachientje..
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Ok, dan laat ik dat plan varen en wordt het gewoon eenbouwstofzuiger voor nu en zien we later verder.

nu aan het verdiepen in een goede bouwstofzuiger voor het geld. Budget ongeveer 250 euro, maar man, wat een verschillende types! Je kan makkelijk 1000 euro aan zo'n ding uitgeven, maar Een Festool (CT17E) krijg je ook voor 250 (incl. BTW) ..

iemand die wellicht wat advies kan geven? Het gaat dan inmiddels niet meer om houtbewerken, maar om sleuven in muren frezen etc..., maar met de deskundigheid hier is er vast iemand die tips heeft.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben mijn huis aan het verbouwen en werd heel ongelukkig van een stofzuiger die meer bouwfijnstof verspreid dan opzuigd. Als je puin gaat opzuigen heb je echt een klasse M stofzuiger nodig en die kosten echt geld!
Na veel iritatie heb ik een andere stofzuiger gekocht de Starmix ISP iPulse ARDL-1635 EWS dat is echt teveel voor een stofzuiger. Maar als je echt serieus aan het verbouwen bent is dat echt geld goed besteed. Ik heb achteraf spijt dat ik hem niet gelijk gekocht hebt.

Zoek anders op marktplaats naar een goede 2e hand klasse M stofzuiger of reken uit of huren niet voordeliger is.

Bezuinig niet op een goede stofzuiger. Als je veel fijnstof maakt heb je hem echt nodig, denk ook aan je longen.

Je kan hem na je verbouwing toch gewoon weer verkopen.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Het is lastiger dan gedacht. Ik zoek wat op marktplaats, maar tot nu toe niets waarvan ik denk dat het interessant is. Een klasse M is weer veel duurder, maar fijnstof is om op te zuigen en niets anders.. Het verdubbelen van mijn budget... daaraan moet ik nog even wennen, maar ik begin steeds wijzer te worden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het verschil tussen klasse M en L is enkel dat de stofzuiger automatisch uit gaat als de zak vol is. Dat heeft dus niets te maken met de hoeveelheid stof die de bouwzuiger doorlaat.

Edit: het bovenstaande is toch niet waar. Klasse L houdt minstens 99% van het stof tegen met een MAC-waarden < 1 mg/m³, klasse M houdt minstens 99,9% tegen van stof met een MAC-waarden < 0,1 mg/m³. MAC is Maximum Authorized Concentration. Het gaat dus niet alleen over het percentage stof dat doorgelaten worden, maar ook het soort stof. Hou valt onder de 0,1 mg/m³ en dus klasse M.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Je hebt voor € 100,- al een Perfectmate Vac23 klasse M nat/droog stofzuiger.

Toevallig laatst in mijn handen gehad, zag er prima uit helemaal voor die prijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.