pen-en-gat verbinding maar dan anders?

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Beste forumleden,


Het is mijn eerste bericht hier dus ik hoop dat het in de juiste sectie staat.

In jip-en-janneke taal (ben geen vak man);

Ik wil graag een sleuf (met rechthoeken) maken waar dan weer een andere plank recht in past. Zoals je bv een traptrede in de zijkant bevestigd.
Hoe noem je een dergelijke sleuf en beter nog, hoe maak je die?

Heb al flink lopen zoeken en een pen-en-gat verbinding komt het meest in de richting maar is niet helemaal wat ik zoek.

Ik ga een houtfrees aanschaf maar of je hier nou ook een rechte hoek mee kan frezen is mij niet duidelijk.


Bedankt voor tips & of adviezen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt met een frees alleen gaten frezen met een rechte hoek onderin (dus tussen de zijkanten en de bodem), het begin en einde van de sleuf zullen rond blijven.
Daarvoor heb je dan een beitel, of je gebruikt een machine. In een kolomboormachine kun je dit https://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/stationair-boren/vierkante-gaten-boor-steekbeitel-6-mm bijvoorbeeld gebruiken. Maar het uithakken van de hoeken met een beitel als je de rest gefreest hebt is natuurlijk niet zo moeilijk.

Nog gemakkelijker wordt het als je het uiteinde van de plank dat in het gat verdwijnt voorziet van ronde hoeken over bijna de volledige lengte en dus alleen maar een klein stukje vierkant uit hoeft te hakken!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Vierkant gat boren kan je niet in een normale kolomboor gebruiken, het vierkant zal net zo hard meedraaien. Hiervoor heb je een vierkant gat boormachine nodig ( beetje de opvolger van de langgat boor).

Voor incidenteel werk is uitsteken met een beitel prima te doen.

Groeten,
Patrick
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Zo'n sleuf wordt meestal 'groef' genoemd. De Engelstalig benaming is 'dado'; een woord dat je op dit forum ook veel tegenkomt. Als je met die woorden zoekt zul je veel tips vinden. Schroom niet om met aanvullende vragen te komen!


Fons
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ah, ik wist niet dat er een hulpstuk voor was. Dit zet mij ook aan het denken. Mijn langgat boor op de hm1 is niet zo heel nauwkeurig.
 

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Ik woon in Nieuw Zeeland (NZ) vandaar dat een reactie even kan duren. Maar bedankt voor alle reacties! Zeer nuttig.

Ik ga dus ook een bijtel aanschaffen. Beetje suf dat ik daar zelf niet op ben gekomen :)
 

klusserNZ

Nieuw lid
22 mei 2015
8
0
Huis tuin en keuken dingetjes :) Een frame voor een hangmat, bloembakken, bureau voor mijn zoontje.

Wij wonen in Whakatane.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.