Vijl in handvat monteren, hoe?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo,

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb een vijl gekocht met een los handvat erbij van beukenhout. In het handvat zit een klein gat van +/- 3mm voorgeboord. De vijl heeft een spits gedeelte aan het eind wat taps toeloopt.

Waarschijnlijk moet ik het gat in het handvat nu op gaan boren maar hoe groot? En moet ik daarvoor een speciale tapse boor hebben ofzo? En misschien nog epoxy erin of lijm?

Ik heb hier geen ervaring mee en wil het in een keer goed doen, wie helpt?

Alvast bedankt...
 
A

Athanor

Guest
Een gat boren dat kleiner is dan de gemiddelde dikte van de doorn van de vijl. Dan de doorn heet stoken op een gasvlam en er in duwen c.q. tikken. Laten afkoelen en gaan gebruiken. Werkt bij mij altijd prima!


Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik sluit me bij athanor aan. Ik boor het gat in het handvat in twee of drie trapjes, dit is afhankelijk van de maat van de vijl of beitel. Dan de fakkel erop en als het metaal heet genoeg is, brand ik hem in het handvat. Ik stop net voor de uiteindelijke diepte, koel het metaal af en tik het daarna vast in het handvat. Doordat het gat nu dezelfde conus heeft als het metaal komt het muurvast te zitten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Koud kan ook. En bij voorkeur niet de vijl (of beitel) in het handvat meppen. Klop hard met de achterkant van het handvat op een vast oppervlak (betonnen vloer) en de arend zal zich onder invloed van de traagheid ook zetten.
 
A

Athanor

Guest
Inderdaad, dat is ook de werkwijze die ik volg, laat de doorn echter niet afkoelen, is wel een goed idee, ik tikte afgekoeld nog even na indien nodig.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.