Voorstellen

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Hallo houtbewerkers,

Ik ben Geert, 21 jaar oud, woonachtig in Overijssel en ben Timmerman van beroep
Ik ben eigenlijk altijd wel bezig om iets met hout te bouwen/maken! :D
Binnenkort ga ik van start om een eigen werkplaats (uitbreiding garage) te bouwen zodat ik beschik over circa 35 m2
Zit nog met de vragen welke machines ik moet gaan aanschaffen, heb minimaal een vlak/vandiktebank nodig, en hoe het precies zit met krachtstroom etc. schijnt nogal prijzig te zijn.
qwa electrisch handgereedschap zit het volgens mij wel goed, ik ben nogal een fan van het merk Festool...

Ik hoop hier nog veel van jullie te leren, en wie weet kan ik jullie ook nog eens ergens mee verder helpen.

Attached files .jpg]
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Geert,

Welkom bij de club!
Als al die systainers zijn gevuld, zit het wel goed met je (electrisch) handgereedschap ;)
Ik denk dat je als timmerman vast wel weet wat voor stationaire machine's je nodig hebt.
Verder hangt het natuurlijk helemaal af van wat je wilt maken van hout.
Met puur handgereedschap (hoeft niet persé Festool te zijn) kun je al van alles maken.
Als je van plan bent het ambacht uit te voeren, ben je verder niks nodig.
Het is dus maar net wat je wilt, zwaluwstaart kistje maken met een kapzaag of een mdf-kast met de freesmachine.
Een vlakvandikte bank is natuurlijk wel handig om je planken netjes te krijgen.
Hierover is elders op dit forum al veel geschreven. Je kunt even de zoekfunctie gebruiken (rechts boven in het scherm)

Veel plezier met het zagen, schaven en verder bewerken van hout.

Kor
 
A

Athanor

Guest
Hallo Geert,

Welkom op het forum! Ik sluit me aan bij Kor, wat betreft je ambities in houtbewerking, als je daar een beeld van hebt kun je misschien wat beter bepalen welke machines daarbij passen. Krachtstroom is inderdaad een investering, dat de beschikbaarheid over diverse machines wel vergroot. Risico is dat je op hoge kosten komt als je te zware aansluiting kiest. Daar is al een uitgebreid topic over gemaakt: even zoeken in electrisch gereedschap ;)

Je Festoolcollectie geeft al een mooie basis. Daarnaast is in veel gevallen een lintzaag een goede startmachine. Natuurlijk ook de vlak-vandiktebank en t.z.t. een cirkelzaag. Maar afhankelijk van de vorige opmerking natuurlijk. De werklaats goed isoleren is een aanrader, beval mij goed, weinig roestproblemen e.d.

Voor info over werkplaatsuitbreiding, zie topic: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=223

Succes en groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
welkom geert,


altijd leuk een medehoutbewerker uit overijssel!!! mooie verzameling festool is dat wat er staat. als ik een nieuwe werkplaats in zou kunnen richten zou ik me eerst richten op de ruimte zelf. goede verlichting,verwarming, afzuigsysteem enz enz. daarna zou ik persoonlijk eerst een vlak/vandiktebank willen met al snel gevolgd voor een zaagtafel. tja er zijn zoveel mooie machine te koop. het ligt allemaal inderdaad aan wat je wil gaan maken. ben zeer benieuwd naar je werkplaats!!

rick
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Bedankt voor de leuke reactie's,
Ja dat Festool gereedschap is geweldig! Kost wat, maar dan heb je ook wat... :D
In principe red ik me al goed met het gereedschap wat ik heb, maar ik heb plannen om zelf een keuken te maken. Ik kan eigenlijk wel een hele lijst verzinnen: nieuw bed, boekenkast, bureau, tv meubel enz. ik heb in het verleden al wel een aantal meubels gemaakt van massief Kersen hout, maar moest het toen laten vlakken en schaven in een timmerwerkplaats.
Helaas beschikken we op het werk ook niet over houtbewerkingsmachines, tegenwoordig wordt alles prefab aangeleverd op de bouw.

Ik heb me inmiddels wat verder verdiept in de wereld van electra (wat krachtstroom betreft)
Maar de totale kosten voor wat ik kwijt ben om een combinatie machine op 3~fase stroom te laten werken is niet rendabel voor mijn doen. (ik had de Felder catalogus al thuis) :(
Dat wordt dus zoeken naar een andere oplossing...
 

meblisto

Actieve deelnemer
5 mrt 2010
31
0
Geert,

Hartelijk welkom gewenst door een andere inwoner van Overijssel.

Wat betreft je Felder combinatiemachine: Je kunt (bijna?) alle combinatiemachines van Felder ook bestellen met 1x230 V motoren in plaats van 3x400 V, zie ik op de website (wel een kleine meerprijs).
(Daar zitten wel wat nadelen aan, maar het is dus zeker niet onmogelijk om een dergelijke machine op een 'normale' stroomaansluiting te gebruiken)
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Voorlopig komt er nog geen combinatie machine, eerst maar eens mijn werkplaats (ver)bouwen.
Ik heb nog wel een vraag wat betreft een werkbank, wat is jullie mening? Zelf maken, of voor een kant en klare (bijvoorbeeld) festool mft/3 kiezen? Iemand ervaring mee?
Ik moet binnenkort aan een aantal nieuwe projecten beginnen waarvoor ik toch wel het één en het ander voor nodig heb, om onderandere een massief houten ombouw van een 2p bed en een An Suite te kunnen maken.
* Lie-Nielsen voorloper #5
* Lie-Nielsen standaard blokschaaf #103
* Kirschen steekbeitelset 6-26
* Angulus blokhaak 300mm
* Angulus zweihaak 300mm
* Bessey lijmtangen met gegoten beugels (30 stuks) lengte 250, 600 en 1000mm
Hebben jullie nog wat opmerkingen/suggesties op dit lijstje? Ik wil graag goede kwaliteit gereedschap, wat ik voor mijn werk gebruik is meestal goedkoop spul aangezien ik het nog wel eens "kwijt" raak.

Gr. Geert,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.