Mijn vintage lamellenfrees: Lamello Minilo Top

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Voor een gering bedrag ben ik in het bezit gekomen van een stokoude lamellenfrees, een Lamello Minilo Top. Het apparaat werkt na bijna 40 jaar nog goed, en dat is een compliment aan de makers. Ik koos voor deze optie, omdat ik her en der op internet lees dat het om een preciesie gereedschap gaat, en dat een tweedehands Zwitsers exemplaar de voorkeur heeft boven een nieuw exemplaar van een goedkoop merk.

Lamello was zo sympathiek om me een duitstalige handleiding in PDF te mailen.

Toch twee vragen die overblijven:


  • Weet iemand hoe het afstellen van de freesdiepte moet?

Ik heb er zo eentje:

Lamello-top.jpg


Duidelijk te zien is de knop op waarmee je de gebruikelijke lamellenmaten kunt instellen, de "Tiefensteller" volgens de duitstalige handleiding. Maar aan de andere kant van die as zit een "Rändelmutter zur Tiefen-Feineinstellung". Ik vraag me vooral af hoe ik weet dat ik de goede diepte heb, met twee van die knoppen.


  • Verder vraag ik me af wat ik moet doen om dit apparaat goed te houden...

Ik had hem eigenlijk gekocht met een concrete klus in het achterhoofd. Maar nu ik me realiseer dat het apparaat na bijna 40 jaar nog goed werkt wil ik hem eigenlijk wel in goede conditie houden. Ik lees dat ik de koolstorborstels op den duur moet vervangen. Ook de slijpschijf kan verslijten. Zijn die onderdelen generiek en dus nog te krijgen? Of moet ik uiteindelijk andere Lamello Minilo's gaan kanibaliseren om aan onderdelen te komen?
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
De eerste is voor de grove instelling en de tweede gebruik je voor de fijn instelling.

Groetjes marc.
 

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Ik ken het apparaat verder niet.
Maar even googlen en http://www.bol.com/nl/p/lamello-lamello-frees-voor-top-20-01-132000/9200000010958950/
Je kan natuurlijk ook van een goedkoop merk een zaagblad kopen.
En ik denk dat koolborstels ook geen probleem zullen zijn.

Uiteraard is Google mijn vriend, maar een Top 20 is een moderner apparaat dan een Minilo Top. Dus vandaar de vraag of die onderdelen nog passen.

Kijk hier ook eens. Tot nu toe goede ervaring mee
ersatzteilservice@wmv-dresden.de


met vr.groet,
klaas0639

Dank!
 

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
De eerste is voor de grove instelling en de tweede gebruik je voor de fijn instelling.

Groetjes marc.

Dank, dat begreep ik, maar in praktijk kan ik die voor de fijne instelling behoorlijk ver ronddraaien (tot die eraf ligt). En die voor de grove instelling kan ook twee slagen rond gaan, waardoor er dus eigenlijk twee standen zijn die stand "20" heten. Ik vroeg me af of er een foefje is om dat in te stellen, anders dan proefondervindelijk gaan frezen in een stukje resthout en aan de hand van het resultaat gaan bijstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.