Wat soort 'steen' is dit?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Vorig weekend heb ik onderstaande steen in gevonden in de garage van mijn vader. Volgens hem was het een wetsteen, maar hij wist niet waar hij hem vandaan had.
Gisteren bij Mathieu in zijn werkplaats mogen langsgaan. Hij heeft hierop proberen afweten en dat ging relatief goed maar niet geweldig.
Iemand een idee of het uberhaupt wel een wetsteen is?

De foto met cd is enkel ter indicatie van de grootte (ik had niet direct iets anders bij de hand).
Hij weegt 850 gram en is zwart/donkerblauw van kleur.

steen-1.jpgsteen-2.jpgsteen-3.jpgsteen-4.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het lijkt in ieder geval wel op een wetsteen, waarschijnlijk is het heel hard en een heel fijne korrel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ja, na het opwrijven met een 'Nagura' werd er slurrie gevormd. Zonder de slurrie was de steen onbruikbaar. Het gevoel bij het wetten was een beetje raar. Precies of de beitel over de steen stuiterde.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het lijkt me meer op een hardstenen sokkel van een beeld.
Misschien moet je er slijppoeder op strooien en dan wetten.
Of schuurpapier op plakken.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zou het een toets steen kunnen zijn waar mee je met behulp van verschillen concentraties zuren (combinatie van zwavelzuur en salpeterzuur) het karaat gehalten(goud) kan bepalen.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
grappig, het ziet er precies uit als een stuk ebben dat ik heb liggen: helemaal zwart, zwaar, geen structuur.

jan anton
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
hmm, voorlopig een raadsel dus!

even tussendoor...een collega heeft nog reststukken van een speksteenkachel...iemand een idee of dit ergens in het slijp-procédé kan ingepast worden?
Evt als vlak of wetsteen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
hmm, voorlopig een raadsel dus!

even tussendoor...een collega heeft nog reststukken van een speksteenkachel...iemand een idee of dit ergens in het slijp-procédé kan ingepast worden?
Evt als vlak of wetsteen?
Eigenlijk maakt het niet uit wat voor materiaal je gebruikt, als het maar hard genoeg is. Diamant, veel steensoorten maar ook glas kunnen allemaal gebruikt worden om staal te slijpen/wetten. Je kijkt dan naar de hardheid in vergelijking met het materiaal dat je wilt slijpen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hardheidsschaal_van_Mohs
Speksteen heeft een hardheid van ca. 2-3, terwijl staal op 4-4,5 zit. Speksteen is veel zachter, dus niet geschikt om staal mee te slijpen. Maar andersom: met staal kun je wel prima speksteen bewerken.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Zo op het eerste gezicht ziet het eruit als een blauwe hardsteen (aka petit granit/blauwsteen/arduin). Indien waar dan is het een kalksteen (96% calciet), verwijzend naar het verhaal van LeonvB, de hardheid zal dan rond de 3 liggen en is daarmee inderdaad niet geschikt om staal mee te slijpen. Wel uitermate geschikt voor vensterbanken, dorpels, etc :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Blauwe hardsteen is het zeker niet. Mij leek het eerder een synthetische steen. Het uitzicht had iets kunstmatig zonder insluitingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.