Eiken bijgebouw - Advies

Naish

Nieuw lid
23 okt 2014
4
0
Hallo,


Ik lees hier al een tijdje mee, maar toch even tijd voor mijn eerste post :D

Ik ben hier gekomen via @dulcimer zijn verslag van zijn eiken tuinhusi en was serieus onder de indruk van het werk!!!


Ik zit zelf ook met het idee om een bijgebouw te zetten in de tuin en ben ook absoluut geen timmerman van opleiding (IT consultant) maar ben wel een echte doe-het-zelver en toch een redelijke handige harry. Zo heb ik dit een paar zomers geleden volledig gebouwd voor de kinderen op basis van ruw hout. Maar ik heb ook zelf mijn volledige keuken gebouwd, kleine meubels gemaakt,... en dus al wel wat ervaring :D


375022_10151521807738649_796636301_n.jpg


Nu wil ik echter een eikenhouten bijgebouw zetten, maar wel redelijk ruim. Het is een combinatie van een lange strook van 3,5m breed op 7m lengte met een zadeldak erop wat aansluit op een vierkant van 5m op 5m met een puntdak. De bedoeling is combinatie van overdekt terras, welnessruimte en wat tuinbergruimte te realiseren.


Ik heb al wat plannen gemaakt en heb een goed beeld van wat ik wil. Ben hier terecht gekomen bij het zoeken naar voorbeelden en ideetjes rond houtverbindingen.


Echter zit ik met een dilemma om te kiezen tussen een bouwpakket voor de structuur of het volledig zelf maken zoals Dulcimer hier. Ik beschik zelf ook maar over wat handmateriaal, een handcirkelzaak (moet ik nog vernieuwen), een bovenfrees,… Echter ben ik als zelfstandige redelijk druk en doe ik ook redelijk wat sport dus blijft er niet veel over om hieraan te werken (lees paar avonden per week een paar uur en de zaterdagen gedeeltelijk).


Ik heb me wat geïnformeerd en ik zou ongeveer 10 kuub hout nodig hebben om de structuur, de dakstructuur en de balken te maken en nog geen rekening houden met de beplanking en binnenafwerking.
Prijs hiervoor bij de houthandel in de buurt (zit goed in vergelijking met andere) is ongeveer 720 eur per kuub voor de balken gezaagd in de secties van mijn wens. Dat laten schaven komt er nog 80 eur per kuub bij. Met andere woorden kost het ruwe hout mij in totaal ongeveer 8000 eur voor alles.
Diezelfde houthandel levert ook bouwpakketten en rekent hiervoor 300 eur per kuub om alles verbindingen te maken (pen-gat, zwaluw, gebogen korbelen,…) zodat je een resultaat bekomt om op te bouwen zonder gebruik van nagels of vijzen.


Verschil is dus 3000 eur extra voor het bouwpakket met als voordelen:
* Zeker van het resultaat
* Veel minder werk
* Minder nood aan speciale machines


Maar ook nadelen:
* Minder voldoening van de realisatie
* Duurder


Wat denken jullie?
En dan vooral Dulcimer, zou jij het nog opnieuw doen als je weet dat je voor 300 eur per kuub basismateriaal een bouwpakket hebt dat je enkel nog moet samen steken?


Naish
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb het ook gedaan (als IT leidinggevende ;) ) en vond het zelf uithakken en zagen van de verbindingen 90% van de lol en ben ik nu achteraf het trotst op.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Speciale machines zijn overigens niet nodig, een hamer, zaag, set beitels, een schaaf en een goede klopboor met slangenboren en je kan aan de gang.

Cirkelzaag helpt enorm, maar is niet randvoorwaardelijk.
 

Naish

Nieuw lid
23 okt 2014
4
0
Okke,

Ik volg je redenering wel...

Heb je gekeken naar de afmetingen van mijn ding??? Er zit daar nogal werk in vrees ik. Als ik lees dat Dulcimer in januari elke dag 3 a 10 u bezig is geweest met zijn ding om dan de palen en de ringbalken klaar te hebben.

Dat het meer voldoening geeft om het zelf te doen, daar twijfel ik niet over, dat je met basismateriaal alles kan doen twijfel ik ook niet aan, dat je met een paar basismachines nog sneller kan gaan is ook duidelijk...

Mij gaat het meer over, is het dat allemaal waard om dan 3000 eur te sparen ongeveer?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bouwpakket en zelf bijwerken waar je kan.

Doe ik ook met ikea-meubels.

Corpussen kopen, en zelf afwerken en bijwerken waar ik wil.

Waarom het warm water nog eens uitvinden als iemand dat al voor je heeft gedaan?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Okke,

Ik volg je redenering wel...

Heb je gekeken naar de afmetingen van mijn ding??? Er zit daar nogal werk in vrees ik. Als ik lees dat Dulcimer in januari elke dag 3 a 10 u bezig is geweest met zijn ding om dan de palen en de ringbalken klaar te hebben.

Dat het meer voldoening geeft om het zelf te doen, daar twijfel ik niet over, dat je met basismateriaal alles kan doen twijfel ik ook niet aan, dat je met een paar basismachines nog sneller kan gaan is ook duidelijk...

Mij gaat het meer over, is het dat allemaal waard om dan 3000 eur te sparen ongeveer?

Mijn "ding" is 3 x 7 :) .
10dy4c0.jpg

En uiteindelijk een jaar bezig geweest (10 tot 30 uur per week) waarvan de laatste 4 maanden een deel met z'n 3en

Alleen, als ik je post zo lees weet je al dat je die 3K over hebt voor een bouwpakket.
Dus zou ik dat vooral doen.
Helemaal zelf bouwen is alleen interessant als je er ontzettend veel lol uit haalt en tijd geen rol speelt.
 

Naish

Nieuw lid
23 okt 2014
4
0
Ok, ik weet genoeg!!!

Ik moet ongeveer dezelfde tijd erin kunnen steken per week en naar wat ik hier zie van werk tegenover wat ik voor ogen heb... Dan zijn we 3 jaar verder.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hebben we niet ooit een 3D van dit gewenste poolhouse gezien op dat ander forum ;)? Volgens mij was het zelfs een potloodtekening maar dat kan natuurlijk ook gewoon de sketchup-instelling geweest zijn.

Jimbo
(inderdaad)

PS: indien ja, zou ik wel es willen weten hoe je het hoogteverschil in de tuin uiteindelijk hebt aangepakt. Zo neen, mag je stillekesaan gaan denken "ik weet niet wie die Jimbo is, maar ik weet wel dat ie dringend aan zijn pillen moet" :)...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.