Instellen Honing Guide

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Beste mensen,

ik heb op de houtdag de prachtige honing guide 2 aangeschaft.
Nu heb ik moeite om mbv de gebruiksaanwijzing het ding in te stellen. Mijn engels laat me op dit ( technische ) vlak mooi in de steek :?

Ik heb Kirchen beitels en één baco beitel. Mijn vraag is hoe stel ik de honing in... welke graden welke stand enzovoort.

Wie o wie weet het

Alm
 

WR1944

Oud hout
Misschien helpt dit filmpje je een beetje op weg. Het is helaas ook in het Engels.

6-eBZAh3g3g[/MEDIA]]


Ik ben zelf niet zo'n fanatieke slijper maar je ontkomt er meestal niet aan. Ik heb de Veritas Mk2 overwogen maar ik ga voor quick and dirty, de Worksharp 3000. Voor $ 150 is dat goed genoeg voor mij. Mocht ik hogere aspiraties krijgen dan kan ik altijd nog de Veritas aanschaffen.

Ik heb de instructies van Veritas bekeken. Ik denk dat je aan de hand van de plaatjes een eind komt. Je kan de tekst ook door het programma Babelfisch laten vertalen. Het is misschien niet perfect maar dan weet je ongeveer de strekking van het verhaal.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik neem aan dat je de veritas mk2 bedoelt?

ik zal proberen dat uit te leggen aan de hand van de plaatjes van de gebruiksaanwijzing:

Figure 1: rechts daarvan zie je het hulpstuk waarmee je de hoek kunt instellen. Dit wordt in het plaatje de registration jig genoemd. Die heeft aan de voorkan een messing knop met een richel (L-Bracket), als je die losser draait, kun je hem over de voorkan van het slijphulpstuk zelf schuiven en hem met de "registration jig clamp knob fixeren. Vervolgens kun je met de "registration stop" de juiste hoek instellen.

Figure 3: Je ziet op de 'registration jig' verschillende kleuren. Zo even uit mijn hoofd geel rood en groen. Die kleuren komen overeen met de kleuren bovenop het slijphulpstuk zelf, in figure 1 bij "blade carrier locking knob. De kleuren die je instelt bij de 'blade carrier locking knob' moet overeenkomen met de kleur van de 'registration jig' De drie kleuren staan voor drie verschillende standen, waarmee je drie verschillende soorten hoeken kun slijpen. Voor normaal gebruik is dit kleur geel.

Figure 4: hier kun je bovengenoemde nog eens goed bekijken. Ook zie je daat een cirkel met een pijl bij het woord "pointer" hiermee kun je de breedte van het te slijpen gereedschap instellen, gerekend in inches.

Dan nog figure 9: als je aan het messing knopje dat aan de grote messing roller zit draait, krijg je aan de normale vouw een superstrakken tweede vouw. Erg handig!Vergelijk figure 6 en figure 9, dan zie je het verschil.

Dit was het eerst wel zon beejte, succes!
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
WR1944,

volgens mij is dat wat jijwil aanschaffen voor 150.- dollar een stukkie duurder dan de veritas hoor.... die is iets van 55, euro
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Wilco,

jou verhaal is tot zover duidelijk. maar.... 1) een tweede vouw???? geen idee waar dat over gaat
2) op welk aantal graden moet ik nu de registration stop instellen?

Alm
 

WR1944

Oud hout
@alm, vergeet de stenen of het schuurpapier niet mee te rekenen. Ik zei al dat ik een luie slijper ben. Met die Worksharp denk ik met minder moeite en tijd toch redelijk scherpe beitels en schaven te bereiken. Mocht het me toch niet bevallen dan weet ik de alternatieven wel te vinden.
De Veritas Mk2 heb je al voor minder dan $ 50, zo'n EUR 38.
 
A

Athanor

Guest
Ook bij die worksharp moet je natuurlijk regelmatig nieuwe schuurschijfjes kopen :(

Alm, maak je eerst maar niet druk over die tweede vouw; als je nu gewoon je beitels slijpt in 1 vaste hoek en lekker scherp hebt, ga je zingen en fluiten van plezier als je ziet hoe gemakkelijk je het hout bewerkt :p

Fons
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

ik ben inmiddels ook aan het overwegen om een slijphulpstuk te kopen, echter krijg ik de Veritas Mk2 nergens voor een prijs onder de 55 euro gevonden, waar weet jij hem dan voor een leuke 38 euro op de kop te tikken>?

Groetjes, Gert-Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Standaard hoek voor steekbeitels is 25 graden. Hakbeitels 30 graden. Een graadje meer of minder is mijns inziens niet van belang. Als (oud) verkoper van de worksharp vind ik dat deze machines hooggelegeerde beitels zoals hss draaibeitels niet goed slijpen. Als ik meerdere schijfjes moet gebruiken om 1 beitel te slijpen dan gebruik ik liever de tormek machines. Gewone steekbeitels zijn zeer goed te slijpen op de worksharp.

Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.