Raamsponning frezen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb een tweedehands voordeur op de kip getokt en wil daar een raam (isolatieglas) in plaatsen.
Nu heb ik wel idee hoe ik dit kan gaan doen maar weet niet zeker of het goed is omdat ik er weinig informatie over kan vinden.

Het gaat om ene 40mm multiplex deur. Ik wil er een rechthoekig raam in zetten. Mijn idee is om een sponning in de deur te frezen en om aan de binnenkant opdek glaslatten te plaatsen. Ik kan eventueel gaatjes maken in de onderste glaslat om condens af te voeren/ te ventileren.

Als ik een raam met 2x4mm glas en 12mm spouw gebruik is de totale dikte 20mm. Daar komt nog 2x3mm celband bij dus dan moet ik met vlakke opdeklatten 26mm diep frezen. Ik hou dan dus 14mm hout over aan de buitenzijde van de deur om het glas tegenaan te zetten.

Het idee is om met een fasefrees deze 14mm rand onder een hoek van 15gr schuin te frezen voor afwatering (onderrand) en de rest voor de looks.

Voor de rest alles zo goed mogelijk glad schuren en 2 of 3 keer gronden.

Is dit een goed idee of gaat het gruwelijk mis? En heb je nog goede tips voor het frezen van de sponning? Ik denk er nu aan om het met een mdf mal en een kopieerbus uit te frezen, dat zal wel even duren maar dan kan ik weinig verkl*ten denk ik.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
lijkt mij een aardig idee, ik heb er alleen geen verstand van:p
je kunt wel het gat eruitzagen met de cirkelzaag en dan met een sponningsfrees de sponning maken. ipv met een mal. het is maar net wat jouw voorkeur is.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Je kan ook gewoon een vierkant gat erin zagen en zelf achterhout erin lijmen. Dan hoef je niet te frezen in dat ellendige spul. Plus je zijkanten van je multiplex heb je dan niet in het zicht.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Mijn idee is om een sponning in de deur te frezen en om aan de binnenkant opdek glaslatten te plaatsen. Ik kan eventueel gaatjes maken in de onderste glaslat om condens af te voeren/ te ventileren.

Het ventileren moet wel naar buiten toe. Zie hier hoe ik het heb gedaan (vast niet het beste voorbeeld).
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Aan beide zijdes glaslatten gebruiken zodat er geen "kops" hout zichtbaar is. Aan een zijde met een sponning, aan de andere zijde vlakke opdeklatten.
Het aluminium laagje is zodun, daar frees en zaag je zonder problemen doorheen. Zonder deze laagjes willen deze deuren vaak behoorlijk kromtrekken.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb het ook vaker moeten doen, gat zagen, sponning frezen, multiplexranden 3x in de plaatsealer ook de sponning!! En dan in de grondverf en aflakken. Het is niet echt ideaal om dit in multiplex te maken ivm delamineren van de plaat op den duur.

Je kan de sponning beste 27mm maken en dan met vlakkes glaslatten werken. Qua glas kies je best voor 4-12-5.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.