Mijn Dutch(i) Ulmia zaagtafel

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
In een ander topic (http://www.woodworking.nl/showthread.php?14265-waarop-te-letten-bij-tweedehands-zaagtafel) heb ik al gemeld dat ik ben gevallen voor een Ulmia tafelzaag uit 1966. Hierbij een uitgebreid fotoverslag.

Met nog spierpijn van het tillen van het 108 kilo zware apparaat gisteren, in en uit de auto, vandaag mijn nieuwe bezit eens uitgebreid bewonderd.

image.jpg

Dit is dan de nieuwe aanwinst. Tafelblad, gietijzer, van 500 x 600mm.

image.jpg

Gelijk natuurlijk de eerste vraag. Hoe kan ik het blad het beste onderhouden. Ik kan mij nog van de MTS herinneren dat we voor de zomervakantie de bladen altijd behandelden. Ik weet echter niet meer waarmee.....:confused:

Ik heb de panelen aan de zijkanten losgeschroefd en de binnenkant even schoongemaakt. Kon ik gelijk wat foto's nemen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

De motor is door de vorige eigenaar vervangen voor een Dutchi motor.

image.jpg

Voor de technici onder ons heb ik ook nog een detailopname van het typeplaatje. Mij zegt het niet zoveel.....:confused: Wellicht dat iemand het plaatje wil toelichten.

image.jpg

En omdat ik af en toe ruzie heb met het plaatsen van berichten met foto's, ga ik nu voor deel 2 van het verhaal naar een nieuw bericht......
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hierbij deel 2 van het fotoverslag.

image.jpg

Hierbij een detailopname van het zaagblad. Gelijk weer een vraag. Welke bladen horen tot de "standaard" collectie en wat zijn goede bladen. Overigens gingen de proeven die ik vandaag heb gedaan (schulpen en plaatmateriaal) prima. Voor zover mijn kennis strekt ligt er een schulpblad op.......:confused:

image.jpg

image.jpg

Helaas moet ik nu even pauzeren (de inwendige mens wil ook wat, en het verslag nam iets meer tijd dan verwacht ;)). Na de pauze komt vervolg met nog meer foto's en ook nog twee zeer korte video's.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Deel 3.....

image.jpg

De knoppen voor de hoogteverstelling van het tafelblad. Ik had gedacht mijn werkbank aan te passen, zodat het blad op dezelfde hoogte komt als van de zaagmachine. Daar ga ik nog even over nadenken, want bij deze machine wordt niet de zaag versteld, maar het blad.
het blad is ook in schuinte te verstellen.

image.jpg

image.jpg

Het in schuinte verstellen ben ik nog niet aan toe gekomen. Hiervoor moet ik het blad aan de voor en achterzijde ontgrendelen. Helaas ontbreekt aan de achterzijde de ontgrendeling. Weet iemand of deze nog ergens te verkrijgen zijn? :confused:

Ik heb ook gecontroleerd hoe de geleider staat ten opzichte van de geleidesleuven (ben even de juiste term kwijt).

image.jpg

image.jpg

Zoals jullie kunnen zien moet de geleider iets worden bijgesteld. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan doen. Zal er binnen kort nog eens onder kruipen, maar wellicht dat een van de medeforummers uitkomst kan bieden......:D
Het zaagblad heb ik op dezelfde wijze gecontroleerd. Deze leek goed te staan. Ook wat betreft de haaksheid ten opzichte van het blad, gelukkig maar, dan heb ik nog even de tijd om het probleem van de vergrendeling op te lossen.

De geleider wordt met twee knoppen vastgezet. De eerste om aan de voorkant vast te zetten en met de tweede zet je hem aan de achterzijde vast.

image.jpg

Daarnaast zit er links van de geleiderail ook nog een fijnverstelling. Heel mooi allemaal. :p

De beschermkap is een verhaal, of beter gezegd een constructie, apart.

image.jpg

image.jpg

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het allemaal werkt, maar wat ik er van heb ontdekt is dit het minste onderdeel van de tafel. Dat heeft eigenlijk met de stabiliteit van de kap te maken boven het zaagblad. Daar wil ik nog eens op dokteren, of ik het allemaal goed heb begrepen. Wellicht dat ik te zijner tijd een toelichtende video hier zal plaatsen.
Sowieso denk ik aan het modificeren van de kap om er stofafzuiging aan te kunnen koppelen. Dat is wel nodig......:(
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ten slotte zou mij vraag aan jullie zijn:

Hoe kan ik de machine het beste onderhouden? Er is al door een medelid gesproken over opknappen. Of dat helemaal moet, vraag ik mij af. Er zijn wel onderdelen waar ik graag het roest vanaf zou willen hebben. Moet ik deze helemaal demonteren om in de citroenzuur te leggen, of hebben jullie een beter idee.
Ik houd mij van harte aanbevolen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De kap is een suva kap, de "kartel" verstelling hoort schuin omhoog te wijzen dacht ik. De vorm van het spouwmes is anders dan ik gewend ben.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De kap is een suva kap, de "kartel" verstelling hoort schuin omhoog te wijzen dacht ik. De vorm van het spouwmes is anders dan ik gewend ben.

Dat van die kap ga ik uitzoeken. Het zou kunnen verklaren waarom de ene draagstang langer is dan de andere.
Het spouwmes.... nog eens naar de foto kijkend, meen ik mij van vroeger te herinneren dat die anders moest worden gepositioneerd. Iets boven het blad als ik het mij goed herinner. Ga ik ook nog even uitzoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat je nodig hebt kwa zagen is een grof blad voor schulpen. Deze zit erop. Dan een fijn blad voor plaat materiaal. 48tanden wisseltand. Dit IS voor mij het minimum. Een blad voor trespa zou ik kopen wanneer je die nodig hebt. Je kan er een blad met 24 tanden bijnemen voor algemeengebruik. Ook zou ik eeen van de grovere bladen met een rechte tand nemen voor het zagen van groeven.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dat van die kap ga ik uitzoeken. Het zou kunnen verklaren waarom de ene draagstang langer is dan de andere.
Het spouwmes.... nog eens naar de foto kijkend, meen ik mij van vroeger te herinneren dat die anders moest worden gepositioneerd. Iets boven het blad als ik het mij goed herinner. Ga ik ook nog even uitzoeken.

Ronald, gefeliciteerd met deze mooie machine! Aan het spouwmes zie ik niets afwijkends. Het mag iets dichter naar het blad toe, en de top van het spouwmes moet 2 à 3 mm onder de top van het zaagblad blijven, dan zit het niet in de weg bij het zagen van groeven.
Het nástellen van de langsgeleider doe je door die ronde glijstang te verschuiven, die zit met een paar bouten onder in het gietijzeren blad geschroefd.(als ik de foto's goed interpreteer wijkt de langsgeleider aan de uitvoerzijde iets naar rechts, dat is op zich niet verkeerd, dit voorkomt het vastknellen van je werkstuk nadat het al is doorgezaagd. Ik zie 1,5 à 2 mm afwijking, dit kan misschien teruggebracht worden naar 0,5 à 1 mm).
Aan je tweede filmpje te zien mogen de v-snaren ietsje strakker, dit kan door de wip -waarop de motor rust- te lossen, iets naar beneden te duwen, en dan weer vast te zetten.
Met ontroesten heb ik (gelukkig) geen ervaring, maar deze machine verdient het wel, zonde als je het zo zou laten...
Als je ook gaat verven: de kleur "machinegroen" svp handhaven! Dat hoort bij klassieke houtbewerkingsmachines (al die moderne "tweekleuren" beschilderingen vind ik maar niks...).
Het getoonde blad van CMT is een "bouwzaagblad", niks mis mee. Vooral voor schulpen geschikt, met weinig tanden. Als je wilt uitbreiden, zou je een fijner vertand blad kunnen kiezen, voor splintervrij zagen van bv multiplex, en glad afkorten van hardhout. Google maar eens op CMT, zeer veel keus, en redelijke prijzen.
Happy sawing, groet,
Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Je werkblad en geleiders kan je met staalwol of schuursponsje en een fijn schuurpapiertje snel netjes krijgen.
Met een lappenschijf en wat polijstpasta alle knoppen te lijf, lol
Of je verder gaat is een beslissing voor jezelf, mij zou die roestplekken op het chassis storen.

2 uurtjes en je bent een eind op weg.
 

tuoh

Oud hout
Mooie machine hé, proficiat met de aanwinst. Voor het roest zou ik eerst al eens proberen met kruipolie en wat fijne staalwol, er mag wat patina blijven zitten maar alles moet wel gangbaar zijn of worden.
Het grote voordeel bij deze machines is dat praktisch alles eraan nastelbaar is, dat kost eenmalig wat tijd maar is ook een goede manier om de machine te doorgronden. Zelf zou ik de machine deels demonteren om alles na te lopen, te reinigen en te smeren waar nodig.

De langsgeleider is door de vorige gebruiker vermoedelijk bewust zo afgeregeld om mee te schulpen, maar dat verschil mag gerust wat kleiner worden.
Ik zie dat er standaard 250mm diam. zaagbladen opzitten, en een specifiek schulpblad heb je dus al, maar je gaat meer plezier en gebruiksgemak hebben van een zaagblad met voor de gegeven diameter(250mm) 24 tanden, en als wisseltand geslepen, daar ga je gegarandeerd 95% van al je zaagwerk mee kunnen doen, schulpen en afkorten, massief en plaat, incluis. Je gaat er van staan kijken hoe zuiver je zaagsnedes gaan zijn met dit blad.
Speciale zaagbladen voor één welbepaalde toepassing zijn mooi als je die regelmatig nodig hebt, voor eenmalig gebruik is het echter zwaar overkill, maar ieder zijn keuze.

Het spouwmes lijkt me geen origineel onderdeel, maar als het de juiste dikte heeft is er geen probleem. Het spouwmes was oorspronkelijk uitgerust met een kunststof zaagkap die paste op de bovenkant van dat ding, en er kon op scharnieren, daarom de afgeronde top.

Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het spouwmes.... nog eens naar de foto kijkend, meen ik mij van vroeger te herinneren dat die anders moest worden gepositioneerd. Iets boven het blad als ik het mij goed herinner. Ga ik ook nog even uitzoeken.
Het spouwmes moet een paar mm onder de bovenzijde van de zaag staan, anders kan je bijv geen sponning zagen, of dikker hout in twee keer doorzagen.
André heeft gelijk, aan dit mes kan een beschermkap vastgezet worden, dus idd niet origineel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goed, het onderhoudsadvies tot nog toe:

Onderhoud/ontroesten gietijzeren tafelblad:
- staalwol met kruipolie (Kroon?)


Langsgeleider:
- Bijstellen middels bouten voor ronde glijstang onder tafelblad
- Ronde glijstang ontroesten met staalwol met kruipolie
- Knoppen ontroesten met lappenschijf met polijstpasta (merk/type?)


Zaagbladen:
- 24 HM wisseltand als universeel blad voor 95% van het werk
- 48 HM wisseltand als fijne zaag voor plaatmateriaal (optie)
- Rechte tand voor groeven (optie)


Spouwmes:
- 2 á 3mm onder zaagblad
- Eventueel voorzien van beschermkap (met afzuiging) ter vervanging/naast bestaande kap


Beschermkap:
- Suva kap --> nog geen info gevonden


Body:
- Demonteren, nalopen en invetten --> kruipolie?
- Ontroesten en schilderen in groene kleur (NCS waaier eens bijhouden)


Motor:
- V-snaren iets spannen door wip iets naar beneden bij te stellen

Heb ik nog iets gemist?



En dan nu nog een onbeantwoorde vraag: waarvoor dient het houten bakje? :confused:

image.jpg

;)
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik denk dat dat een aftermarket/diy opbergbakje is geweest voor je stelgereedschap, bijvoorbeeld de sleutel om je zaagblad te wisselen of ander gereedschap dat je nodig kunt hebben (steeksleuteltje, inbusje, etc)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vandaag aan de gang geweest met het blad. Kruipolie erop, en met staalwol schuren. Nog wat erop, laten intrekken en weer schuren. Weer wat erop en volgende week verder.........

image.jpg
Het blad voor start werkzaamheden.

image.jpg
Resultaat na de eerste ronde.

image.jpg
Resultaat na de tweede ronde.

Omdat ik nog geen progressie zag, heb ik het blad weer in de olie gezet en laat het een poosje inwerken. Volgende week maar eens verder.
Ondertussen heb ik ontdekt dat het de Ulmia 1610 betreft voorzover ik dat nog niet had gemeld. De machine bestaat eigenlijk uit twee delen, waarbij de onderste helft een houten frame is met plaatstalen afdekplaten bij de openingen aan de zijkanten.
Ook eens gekeken hoe de beschermkap werkt als het mechanisme schuin wordt geplaatst.

image.jpg

Het werkte wel, alleen de kap kwam daardoor wel erg ver naar achteren, waardoor een conflict ontstaat met het zaagblad.
Ik heb gemerkt dat het zaagblad ook niet helemaal onder de tafel te draaien valt. Moet ik dan een kleiner blad monteren? :confused:

Ik ben inmiddels zover dat ik de machine een keer opnieuw ga lakken. Maar dat zal nog wel even duren. De buitenboel moet ook nog, en dat moet bij mooi weer.....
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zag dat in het boek alle maten van de kap en afstanden staan, als je die wilt hebben laat maar weten, dan scan ik ze wel in.

Als je dat zou willen doen graag! Het intrigeert toch om hem goed afgesteld te krijgen.
Heb je ervaring met de hulpgeleider? Je ziet ze nooit op de YouTube filmpjes, maar tijdens mijn MTS periode heb ik al geleerd dat de geleider niet voorbij het zaagblad/moment van doorzagen mocht steken in verband met mogelijkheid tot inklemmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.