Tips en trucs topic

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Wellicht is het leuk om een centraal topic te maken met kleine handigheidjes en algemene 'tips en trucs.' Bijvoorbeeld een zelf bedachte manier om een probleem impromptu op te lossen of slimme malletjes die je zelf maakt.

Ik wil wel aftrappen. Vanmiddag wilde ik mijn Incra track op mijn afkortzaag monteren zonder al te veel gedoe. Was zelf wel redelijk content met mezelf toen ik een super primitieve manier vond om de Incra track en letterlijk op te klemmen. Gaat wel tekort van je max capaciteit, maar werkt wel super exact. Zie foto's.

Ben benieuwd wat andere hier zoal aan handigheidjes verzinnen!

IMG_1449.jpgIMG_1450.jpgIMG_1452.jpgFullSizeRender.jpg
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik heb precies dezelfde afkortzaag en onderstel :) Waar koop je dat dingetje, Inca track is geen hele handige naam om op te Googlen :p

Zet je hem tegen het zaagblad aan of hoe doe je dat? Want dan komt toch het zaagblad tegen het aluminium aan van de Inca. Heb je daarvan misschien nog en plaatje, het liefst met het zaagblad omlaag ;)

Mijn tip/truc, voor de meeste hier niet interessant omdat het merendeel volgens mij een Festool TS55 heeft, een goedkope geleider voor de cirkelzaag.

Gemaakt van twee stroken 18mm multiplex boven op elkaar. Eerst met de parallel geleider een smalle strook gezaagd. Vervolgens een breder stuk - die moet minimaal de breedte van de smalle strook + breedte van de cirkelzaagzool tot aan hert zaagblad + paar mm hebben. Lijm en schroef deze twee op elkaar. De eerste keer dat je zaagt zat je de strook precies op maat.

Ik heb de onderste sterk multiplex super glad geschuurd (tot K600 geloof ik) en de zaag glijdt er daardoor erg licht over.

IMG_20150416_124917974_zpslfqmvzwv.jpg


De rest van de plaat multiplex heb ik vervolgens op de mm nauwkeurig kunnen zagen.
 
Laatst bewerkt:

Geck0

Actieve deelnemer
Hier mijn Miter Spline mal voor op de zaagtafel.
Alles is gemaakt van 18mm MDF en heb er een handig afstandhoudertje op gemaakt met een uitsparing voor een lijmklem.
Heb al eerder zo'n mal gemaakt maar kon daar alleen kleine kistjes in kwijt.., deze is even breder

Zo maak je van wat overgebleven plankjes toch nog een leuk kistje.
 

Bijlagen

  • IMG_1929.jpg
    IMG_1929.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 626
  • IMG_1940.jpg
    IMG_1940.jpg
    59,2 KB · Weergaven: 621
  • Miter joint box 1.jpg
    Miter joint box 1.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 624
  • IMG_2015.jpg
    IMG_2015.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 623
  • IMG_1936.jpg
    IMG_1936.jpg
    79,2 KB · Weergaven: 623

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik heb precies dezelfde afkortzaag en onderstel :) Waar koop je dat dingetje, Inca track is geen hele handige naam om op te Googlen :p

Zet je hem tegen het zaagblad aan of hoe doe je dat? Want dan komt toch het zaagblad tegen het aluminium aan van de Inca. Heb je daarvan misschien nog en plaatje, het liefst met het zaagblad omlaag ;)
Plaatje heb ik helaas niet, maar kan ik volgende keer wel even maken. Maar mooie van het Incra systeem is dat je de schaal altijd vanuit elke positie kan calibreren. In dit geval heb ik de track een paar cm van het blad gelegd. Vervolgens pak je een stuk hout dat meet je op. Laten we zeggen dat stuk hout b.v. 43,2cm was. Nu zet je het stuk hout strak tegen het blad rechts en zet je de aanslag op de Incra track strak tegen het hout links. Vervolgens kun je de schaalverdeling op exact 43,2cm zetten bij je aanslag. Nu is de track gecalibreerd en kun je gaan zagen. Volgende keer dat je hem erop zet gewoon even opnieuw met stukje hout (makkelijkste is als je 1 stuk hout van bv 30 cm bewaard en groot 30 op zet) calibreren en gaan...

Volgens mij heeft Gereedschappro trouwens niet de Incra Track alleen de T-Track. Dat is een T-Track met daarnaast een gleuf waar een schaalverdeling in kan. De Incra Track werkt echt met een vertanding per mm waar je de aanslag op vastzet icm een gleuf voor schaalverdeling. Ik heb het hier gekocht > http://www.fine-tools.com/incra-tracks.html

Met Bench Dogs en de multifunctionele aanslag is het ook vrij makkelijk op de Festool MFT tafel te monteren.

@Geck0 ik moest even drie keer kijken voor ik het snapte, maar dat ziet er idd handig uit!
 

Geck0

Actieve deelnemer
o_O bedenk me opeens dat ik ook wel zo'n Incra Track kan gebruiken!
Heb nooit veel naar het merk Incra gekeken., dacht dat het alleen maar voor frees systemen geschikt was.

Denk dat ik um op mijn Afkortzaagje zet :)

thnx!
 

Bijlagen

  • IMG_1372.jpg
    IMG_1372.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 554

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
o_O bedenk me opeens dat ik ook wel zo'n Incra Track kan gebruiken!
Heb nooit veel naar het merk Incra gekeken., dacht dat het alleen maar voor frees systemen geschikt was.

Denk dat ik um op mijn Afkortzaagje zet :)

thnx!
Graag gedaan :) Het is fantastisch spul, vooral dat het echt per mm vastklikt werkt erg fijn.

Als ik je MDF fence zo zie kun je de Incra Track en Shop Stop (aanslag) er volgens mij ook achter monteren en de aanslag 'eroverheen' gebruiken zolang je gebruikte MDF niet dikker is als 18mm.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Plaatje heb ik helaas niet, maar kan ik volgende keer wel even maken. Maar mooie van het Incra systeem is dat je de schaal altijd vanuit elke positie kan calibreren. In dit geval heb ik de track een paar cm van het blad gelegd. Vervolgens pak je een stuk hout dat meet je op. Laten we zeggen dat stuk hout b.v. 43,2cm was. Nu zet je het stuk hout strak tegen het blad rechts en zet je de aanslag op de Incra track strak tegen het hout links. Vervolgens kun je de schaalverdeling op exact 43,2cm zetten bij je aanslag. Nu is de track gecalibreerd en kun je gaan zagen. Volgende keer dat je hem erop zet gewoon even opnieuw met stukje hout (makkelijkste is als je 1 stuk hout van bv 30 cm bewaard en groot 30 op zet) calibreren en gaan...

Volgens mij heeft Gereedschappro trouwens niet de Incra Track alleen de T-Track. Dat is een T-Track met daarnaast een gleuf waar een schaalverdeling in kan. De Incra Track werkt echt met een vertanding per mm waar je de aanslag op vastzet icm een gleuf voor schaalverdeling. Ik heb het hier gekocht > http://www.fine-tools.com/incra-tracks.html

Met Bench Dogs en de multifunctionele aanslag is het ook vrij makkelijk op de Festool MFT tafel te monteren.

@Geck0 ik moest even drie keer kijken voor ik het snapte, maar dat ziet er idd handig uit!

Bedankt voor de uitleg! Ik zie het nog niet 1 2 3 voor mee maar volgens mij wijst zich dat vanzelf :) Een foto zal worden gewaardeerd.

Ik kon hem inderdaad niet bij Gereedschap Pro vinden, dank voor de link.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Miekol, "Met Bench Dogs en de multifunctionele aanslag is het ook vrij makkelijk op de Festool MFT tafel te monteren." kan je dit even verder toelichten? Dat interesseert mij wel.

Groeten
Dirk
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.