Bouw van mijn Mitre schaaf.

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een Strijkblok noemen we dat in Nederland (met dank aan Van der Sterre) Een schaaf die op zijn kant gebruikt word om dunne plankjes te strijken voor een paneel of om met een futselplank te gebruiken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die kennen de Engelsen ook, de strikeblock. Maar dat is een houten schaaf waar de vouw normaal naar beneden gericht is. Vaak hebben die een wat lagere bedding van zo'n 40 graden. Ze zijn wat langer dan een roffel of jackplane en hebben geen handvat. In Nederland werden die inderdaad ook zo gemaakt. Maar deze stalen schaven met een 20-25 graden bedding en de vouw naar boven is toch iets anders en voor zover ik weet nooit in Nederland gemaakt en er is niet echt een Nederlands woord voor.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier een echt Nederlandse strijkblok:

detail_649_0_1409745880.jpg


En een Engelse:

826708_orig.jpg
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
cees
even een off topic vraagje.
hoe komt het dat engelse schaven altijd zo donker bruin van kleur zijn?
ik hoor graag
gr
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Weet ik niet precies. Ik vermoed een mengel van olie, was, roet van de kachel rook, UV en dagelijks vuil. Oude Nederlandse schaven zijn ook erg donker. De schaven uit de Seaton chest uit 1796 zijn weinig gebruikt en hebben altijd in die kist gezeten. Die zijn nog opvallend licht van kleur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.