Tuinbankje uit ruw eikenhout

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Van de week nog een tuinbankje gemaakt.
De onderste plank is 50 mm dik, de leuning 20mm dik.
Beide gezaagd met de alaskan mill van een dode eik die bij ons in het bos stond.
(Heb ze afgelopen herfst tot planken verzaagd)
De poten en armleuningen komen ook van dode eiken, als ik mooie stukken zie van de juiste dikte houd ik ze apart.

Alleen de poten heb ik nog met wiggen vastgezet, de constructie van de armleuning is sterk genoeg om het zonder wiggen o.i.d. te doen.
Mocht die ooit los geraken kan ik altijd nog een paar wiggen er in zetten.

Ik heb alleen schroeven gebruikt voor de achterkant, wist ook niet hoe ik die plank zonder schroeven mooi (en sterk genoeg) op die stammen kon krijgen.
Zat zelf al wel te denken om er een lange peg door heen te slaan, en die aan de voor en achterkant weer met een kleinere peg vast te zetten.
Voor eerst maar zo..

Ik heb het bankje nog niet behandelt, denk ook niet dat ik dat ga doen, vind het wel mooi als de zitten/achterkant net zo veroudert als de poten.

IMG_0252.jpg
IMG_0241.jpg
IMG_0254.jpg
IMG_0257.jpg
IMG_0259.jpg
 

Pieke

Nieuw lid
9 aug 2015
3
0
Erg mooi resultaat!! Ik ben zelf op dit moment ook bezig met projectjes met dikke takken en stronken. Mag ik vragen hoe je het scheuren van het zitvlak en de rugleuning zo minimaal hebt kunnen houden?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien een vreemde vraag, maar waarom de rugleuning niet tegen de voorkant in plaats van tegen de achterkant geschroefd?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Over het inscheuren van de planken; Dit was een eik die al dood op stam stond, dus dan valt het volgens mij altijd wel mee met scheuren.
Heb de bank nu al enkele maanden buiten staan, aan de zijkanten begint hij wel iets in te scheuren, maar niet heel veel. Vind het juist ook wel mooi, paar scheurtjes.
(Denk als ik vers hout had gebruikt ik meer scheuren zou hebben gehad)

En de rugleuning aan de achterkant, tja, dat vond ik zelf mooier. Heb toen ik de constructie klaar had, dus de armleuningen, de plank er voor gezet en er achter.
Vond de plank er achter wel mooier staan. Ook omdat ik juist die verbindingen wel graag in het zicht wilde hebben.

Ben nog wel van plan om er meer te gaan maken, heb al een lading stammen voor de poten en armleuningen klaar liggen. Zal wel herfst worden voordat ik weer wat ga maken.
 

Pieke

Nieuw lid
9 aug 2015
3
0
Ik heb recent iets soortgelijks gemaakt. Bij mij komen de rugleuning en zitting van de kopse kant van een boomstam.Toch veel scheuren helaas. Ik denk dat ie te snel heeft kunnen drogen.stoel1.jpg
Het soort me eigenlijk niet, alleen zit de rechter leuning niet meer helemaal stevig vast.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je de kopse kanten van een boomstam gebruikt dan kun je het beste die plakken schuin zagen. Heb hier nog enkele plakken liggen, ook van een eiken stam. Die stam was toen vers gekapt en daar heb ik schuine plakken van gezaagd. Nog steeds geen enkele scheur. En heb ze er al 3 jaar liggen.
Nu nog bedenken wat ik er mee ga maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.