Kistje uit gevlamd esdoorn

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn blog beschreven had ben ik weer bezig met wat kistjes. Ik weet niet precies wat ik zo boeiend vind aan het maken van kistjes maar elke keer kom ik toch weer terug bij de kistjes. Deze werkstukken heb ik niet direct gemaakt voor de verkoop maar eigenlijk om weer even het gevoel terug te krijgen. Bepaalde handigheden zitten er blijkbaar in gebakken , deze merk je pas op wanneer je na een tijdje weer eens een doosje maakt.

Qua houtkeuze was het niet zo lastig. Er lag al enige tijd wat thuja burl fineer in de kast. Meestal maak ik de deksels uit gefineerd triplex. Voor mijn gevoel iets stabieler dan massief hout. Verlijmen gedaan met titebond II , dit is mij goed bevallen. Beter dan de witte houtlijm die ik normaal gebruik ? Lastig te zeggen...ik denk dat ik mijn witte houtlijm iets ga verdunnen...meestal is deze erg dik en dat werkt niet prettig.

Het eigenlijke kistje wilde ik maken uit een houtsoort met een lichte kleur..dan is gevlamd esdoorn natuurlijk wel erg fijn om te kunnen gebruiken...

De bodem is gefineerd met notenhout...ook op triplex.....

IMAG1208.jpg

IMAG1209.jpg

IMAG1210.jpg

IMAG1211.jpg


Ben er zelf wel blij mee...het kistje gaat vandaag over naar een andere eigenaar. Gisteren dus nog maar even een aantal foto's gemaakt. Het is leuk om bij te houden wat je allemaal gemaakt hebt dan kan je later nog eens terugkijken.

Ik ben bezig met nog een kistje uit robinia en berkenfineer maar die heeft nog even werk nodig...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is weer een prachtig kistje!
Hoe lijm jij je fineer? Gewoon tussen twee plankjes met lijmklemmen of iets met vacuüm?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Rick mooie kist!

Waar heb je het mee afgewerkt, of is het nog naturel? Het esdoorn ziet er nog zo mooi wit uit uit.

Groet Robert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@hunto : het is ook rood vilt..gelijk op triplex met notenfineer

@sunrayes : gewoon tussen 2 platen en dan een heeeeleboel gewicht erop....er komt echter een vacuumzak inderdaad....ik heb een leuk idee met fineer...dan is zo'n zak wel handig

@robert : het is inderdaad super wit esdoorn, speciaal uitgezocht voor dit kistje. er zitten 3 lagen osmo mat op...

Het kistje staat nu bij zijn nieuwe eigenaar, hij was er erg blij mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.