nieuwe stofzuiger

wouter34

Nieuw lid
2 mrt 2014
15
0
herpen
mijn stofzuiger van de gamma heeft het begeven.nu kwam ik vandaag deze tegen de metabo asa 25l maar ze hadden daar ook het merk feramo kent iemand dat merk mijn budget is max 300 euro iemand tips. is vooral voor de zaagmachine en freesmachine
[h=1][/h]
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Koop iets dat hard zuigt en zet er een cycloon voor.
Heb ooit m'n broek gescheurd aan een Starmix 1635. Je zal bij Metabo en Bosch identiek dezelfde vinden in een ander kleurtje. Een van mijn beste aankopen ooit. Heb hem aan de ketting moeten leggen want anders is m'n vrouw er mee weg....

Als het goedkoop moet zijn zoek dan op het recyclage park naar een stofzuiger waar iets secundair kapot is (kabel, schakelaar, flexibele buis,...) of aan ontbreekt. Kan je zelf wel herstellen voor geen geld. Liefst een duits merk, die hebben meestal standaard buizenafmetingen. Miele, bosch, Siemens, Starmix, het past allemaal op elkaar behalve het mondstuk. Neem dan direct ook een aantal van die flexibele buizen mee, met wat geluk liggen er nog een paar. Daar zet je dan een adapter op per machine, is eenvoudig wisselen zo. Ook nog een paar verlengstukken (liefst in rvs) dan kan je zoals ik 4 meter hoog op zolder het pannendak afzuigen zonder op een ladder te moeten klimmen.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Kijk eens naar de nieuwe Fein Dustex 25L. kan je reeds krijgen voor rond de €280. Zeer krachtige compacte stofzuiger voor een heel erg nette prijs/kwaliteit!
En heeft een rubber mof die op zowat alle machines past.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Welke frees- en zaagmachine ga je aansluiten? Ik heb een maandje geleden een Flex-tools VC 21 L gekocht. Dat lijkt hetzelfde apparaat als jouw Metabo, maar dan in de 21 Liter uitvoering. Over het apparaat zelf ben ik erg tevreden, maar liep tegen een groot probleem aan. Mijn Festool OF1010 frees heeft een ovale aansluiting waar de hard plastic gereedschapsadapter van de Flex niet op past en er zijn geen verloopstukken te koop. Uiteindelijk heb ik een Festool verloopstuk op de slang gelijmd en nu werkt het perfect. Echter had ik achteraf beter direct voor een Festool CT 17 E kunnen gaan. Wat ik ermee wil zeggen is dat je goed na moet gaan of de stofzuiger op je huidig en toekomstig gereedschap past.

Kijk ook eens goed naar wat er bij de stofzuiger geleverd wordt. De zuiger die jij overweegt wordt door meer merken verkocht. Soms verschillen ze weinig in prijs, maar kunnen de bijgeleverde accessoires een groot verschil maken. Zo lijkt Metabo geen gereedschapsadapter mee te leveren.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Verplaats je de machine vaak? Gebruik je hem veel of met veel zaagsel?

Een losse cyclone is lastiger als je niet op een vaste plek werkt. Je moet dan twee apparaten en twee slangen verplaatsen. Ik heb zelf een stofzuiger met automatische filterreiniging. Zou niet meer anders willen. Hoef alleen af en toe de bak leeg te gooien. Hiervoor moest ik ook elke keer het filter schoonmaken. En dat moest vaker dan de bak vol was. Zakken gebruik ik niet, vind die teveel kosten en overbodig bij zo'n machine.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Verplaats je de machine vaak? Gebruik je hem veel of met veel zaagsel?

Een losse cyclone is lastiger als je niet op een vaste plek werkt. Je moet dan twee apparaten en twee slangen verplaatsen. Ik heb zelf een stofzuiger met automatische filterreiniging. Zou niet meer anders willen. Hoef alleen af en toe de bak leeg te gooien. Hiervoor moest ik ook elke keer het filter schoonmaken. En dat moest vaker dan de bak vol was. Zakken gebruik ik niet, vind die teveel kosten en overbodig bij zo'n machine.

Je kunt de Cyclone ook op de stofzuiger zetten in sommige gevallen. Zie dit:

axd_1.jpg

Link
Maar dit kun je natuurlijk ook zelf maken.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Welke frees- en zaagmachine ga je aansluiten? Ik heb een maandje geleden een Flex-tools VC 21 L gekocht. Dat lijkt hetzelfde apparaat als jouw Metabo, maar dan in de 21 Liter uitvoering. Over het apparaat zelf ben ik erg tevreden, maar liep tegen een groot probleem aan. Mijn Festool OF1010 frees heeft een ovale aansluiting waar de hard plastic gereedschapsadapter van de Flex niet op past en er zijn geen verloopstukken te koop. Uiteindelijk heb ik een Festool verloopstuk op de slang gelijmd en nu werkt het perfect. Echter had ik achteraf beter direct voor een Festool CT 17 E kunnen gaan. Wat ik ermee wil zeggen is dat je goed na moet gaan of de stofzuiger op je huidig en toekomstig gereedschap past.

Kijk ook eens goed naar wat er bij de stofzuiger geleverd wordt. De zuiger die jij overweegt wordt door meer merken verkocht. Soms verschillen ze weinig in prijs, maar kunnen de bijgeleverde accessoires een groot verschil maken. Zo lijkt Metabo geen gereedschapsadapter mee te leveren.
Heeft Starmix niet dezelfde aansluiting als Flex of vergis ik me dan? Dan zou dit wellicht uitkomst bieden > http://www.gereedschappro.nl/overig/festool-koppeling-mof-verloop/457
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Heeft Starmix niet dezelfde aansluiting als Flex of vergis ik me dan? Dan zou dit wellicht uitkomst bieden > http://www.gereedschappro.nl/overig/festool-koppeling-mof-verloop/457

Nee, die past niet. De slang van de Flex is 32 mm en de maat van de Starmix is 36mm. Die van Festool paste ook niet goed, maar ik heb het verschil opgevuld met kit/lijm. Bovendien kun je voor de prijs van de Metabo of Flex + adapter beter direct een Festool CT 17 E aanschaffen. Dan past het zeker.
 

PBT

Actieve deelnemer
De oudere starmix zuigers kun je ook gebruiken met een festool slang. Dit past (uit ervaring) 1-op-1 op elkaar. De diameter van de aansluitingen aan de machine zijn hetzelfde. Of dit bij de nieuwe modellen ook zo is zou ik niet durven zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.