Mitre infill schaaf

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste forummers,
Tijdens deze mei vakantie heb ik de tijd gevonden om twee schaafjes te bouwen. Dit is de eerste die ik post de tweede volgt binnenkort. Deze schaaf is geheel op gevoel gebouwd. Een originele mitre infill kan ik helaas niet betalen.
In Nederland kennen wij dergelijke schaafjes niet maar de Engelsen zijn er dol op.
Word voornamelijk gebruikt op een shooting board(futselplank) maar ook om zeer lastige en harde houtsoorten te schaven.
Je hebt ze in alle soorten en maten met een wijde mond tot een zeer nauwe mond opening. Kijk maar eens op Ebay.
David Barron heeft een aantal filmpje op You Tube staan (met schaafjes van Holty, Bill Carter)

Ik ben gestart met wat gewalst constructiestaal.

IMG_3231.jpg

IMG_3232.jpg

IMG_3236.jpg

De schaafmond opening heb ik eerst geboord en daarna uit gevijld wat redelijk vlot verliep.

IMG_3239.jpg

IMG_3240.jpg

De zijde op de schaafzool gesoldeerd langzaam laten afkoelen en ondertussen het hout voor de infills klaar gemaakt.

IMG_3243.jpg

IMG_3245.jpg

IMG_3250.jpg

Infills pas gemaakt en verlijmd de keg klaar gemaakt zodat ik de brug kon plaatsen, gaten geboord voor de messing pinnen die geklonken worden.

IMG_3251.jpg

IMG_3252.jpg

IMG_3256.jpg

De infills zijn van inlands kersenhout gemaakt ik heb de gehele schaaf verouderd wat ik meer bij deze schaaf vond passen het schaaf mes is van juuma. Ik had via dit forum een no 5 gekocht en daar zat deze dus bij.

IMG_3258.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_3303.jpg

Een laatste laag olie en de schaaf is gebruiken klaar ik schat dat ik er een uur of acht heb in gestoken. Het was weer een leerzaam project.

Het andere schaafje is ook een mitre schaaf maar dan op de klassieke manier gebouwd en een stuk kleiner.

groetnis,

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Eigenlijk is dat een Duitse traditie. De Vergat hobel. De Engelsen hebben die later nageaapt (en ook flink verbeterd).

Dat met die bruineringsvloeistof ziet er goed uit. Welk merk gebruik je daarvoor?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Allen bedankt voor de reacties!!!

Eigenlijk is dat een Duitse traditie. De Vergat hobel. De Engelsen hebben die later nageaapt (en ook flink verbeterd).

Dat met die bruineringsvloeistof ziet er goed uit. Welk merk gebruik je daarvoor?

Een Duitse traditie? dat wist ik niet! (dus eigenlijk ook een Nederlandse traditie:) ) Heb even gegoogled maar kan niets vinden over de Vergat hobel. Ben hierin zeer geïnteresseerd zou je me wat meer info kunnen geven waar ik het een en ander kan vinden/lezen? alvast dank!
De bruinerings vloeistof die ik gebruik is van het huismerk van Van Mechelen international de kleurbeits zw-b . Van Mechelen is een leverancier van (Antiek) meubel beslag en afwerk middelen (was, olie, politoer, schuurmiddelen etc) bestel daar regelmatig.

@maja158 het schaaft heel fijn mede door het hoge eigen gewicht van de schaaf.


groetnis,

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De eerste keer dat ik de Vergatthobel tegenkwam was in een Duitse encyclopedie uit 1714. Johann Hübner (1714) Curieuses und Reales Natur- Kunst- Berg- Gewerck- und Handlungs-Lexicon. (Je kan zulke boeken op google books vinden) Hier is de tekst:

Vergathobel.jpg

Ruwe vertaling: Een Vergatthobel is anders dan de zoetschaaf omdat hij 1. iets langer en breder is. 2. De beitel onder een hoek van 20 graden staat. 3. De vouw naar boven gekeerd is. 4. De mond heel nauw is en de zool heel vlak. Daarom zijn ijzeren of met minstens een ijzeren zool beter dan de houten., omdat ze minder snel wegslijten. Hij wordt meestal gebruikt voor het verstekken van lijsten op de "stossladen".

En hier is een foto van een oude Duitse Vergatthobel.



Volgens mij kwam de Engelse mitre plane pas aan het eind van de 18e eeuw, dus zo'n 80 jaar later. Begin 18e eeuw waren die Engelsen nog niet zo vooruitstrevend.

Een Vergatthobel werd vooral gebruikt voor verstekken op een "stossladen". Dat is de bekende futselplank zou je zeggen. Maar als je naar die foto kijkt dan zie je dat dat een probleem is. De zool steekt teveel uit aan de zijkant waardoor hij niet op zijn zij over het hout kan glijden. Je moet hier denk ik meer aan een verstekhaak constructie denken. Zoiets als deze moderne variant van Ulmia:



Nog meer zoeken leverde nog wat antieke tekeningen op van voorlopers van deze verstekhaak:





Afbeelding 1367f wordt ook een Vergatthobel genoemd! En die is zelfs rond!

Een tijdje terug deed ik nog een interessante ontdekking op marktplaats. Een verstekhaak die wel heel veel lijkt op die van afb. 1367h. (Heb ik niet gekocht, alleen de foto gekopieerd).



Trouwens, de firma van Mechelen ken ik, daar heb ik al eens iets besteld. Lekkere archaische website, maar ze hebben wel heel veel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ook ik heb in het verleden enkele keren met van mechelen zaken gedaan. Dingen die wij via onze kanalen niet konden krijgen.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Roeland
Waarom heb je het ijzer gesoldeerd en niet gelast?
weet uit ervaring dat je ijzer wat veel werking te verduren krijgt beter kunt lassen(hechten)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rosewood,
Inderdaad lassen zou beter zijn ware het niet dat je dan veel grotere vervormingen van het staal krijgt die niet of nauwelijks te corrigeren zijn.
Met het solderen ontstaan geen vervormingen en is voor dit doel sterk en stabiel genoeg. In combinatie met de infills is het een heel stabiele en fijne schaaf geworden.

groetnis,Roeland
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd. (Hard)solderen is een verbazend sterke verbinding. Denk maar eens aan klassieke fietsen, die met hardsoldeer (lasbrons, een messinglegering, voor gewone fietsen, of zilversoldeer voor racefietsframes van hooggelegeerd staal, zoals Reynolds 753 - kent iemand dat nog ��) in elkaar werden gezet. En die waren echt niet mider sterk dan het hudige laswerk of plakwerk. Frames worden tegenwoordig vaak gelast omdat dat minder vakbekwaamheid vereist en (dus) geautomatiseerd kan gebeuren. Tegenwoordig kan dat omdat er lastechnieken beschikbaar zijn die tientallen jaren geleden nog niet bestonden, en die minder 'schadelijk' zijn voor de gebruikte staallegeringen dan 'klassiek' lassen. Met die moderne lastechnieken kun je ook bijvoorbeeld aluminium lassen, aluminium kan niet gesoldeerd worden, en voordat deze lastechnieken beschikbaar waren voor framebouw werden alu racefietsen in elkaar geplakt (Alan, anyone?). Gelukkig lang verleden tijd...
 

WR1944

Oud hout
Henk, aluminium kan wel degelijk gesoldeerd worden. Dat heb ik begin 60er jaren tenminste gedaan op vliegtuigtechniekschool in Den Haag, beter bekend als de Anthony Fokker School.
http://www.instructables.com/id/How-to-weld-aluminum/
Op mijn Peugeot racefiets zaten Reynolds 531 buizen. Ik heb daar lang genoeg op moeten staren. ;)
Als de soldeer goed hecht op het metaal en er voldoende te solderen oppervlakte is kan het voldoende sterk zijn, zeker voor een schaaf.

@Roeland, mooi uitgevoerd. Zo zie je maar dat je met relatief simpel materiaal toch goed gereedschap kunt maken.
Eén vraag omdat ik het niet goed kon zien op de foto's. Gaan die messing pennen door die brug of er onder door?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk, aluminium kan wel degelijk gesoldeerd worden. Dat heb ik begin 60er jaren tenminste gedaan op vliegtuigtechniekschool in Den Haag, beter bekend als de Anthony Fokker School.
http://www.instructables.com/id/How-to-weld-aluminum/

OK, weer wat geleerd. Maar waarschijnlijk niet zodanig dat je er op klassieke wijze een fiets mee kunt bouwen (dwz met lugs en koud op de zadelpenstrop gesoldeerde staande achtervorken).

531 kon overigens gewoon met lasbrons gesoldeerd worden, 753 niet. Ik begreep ook dat je destijds alleen met een certificaat van Reynolds met 753 buis fietsframes mocht maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Het spul om aluminium mee te lassen verkochten wij van camping gas. Dit was zeker niet eenvoudig. Temperatuur en de reinheid waren het probleem. Als je het verkeerd deed kon je het net zo goed met bisonkit doen. Met tig lassen gaat het een stuk beter.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Rosewood,
Inderdaad lassen zou beter zijn ware het niet dat je dan veel grotere vervormingen van het staal krijgt die niet of nauwelijks te corrigeren zijn.
Met het solderen ontstaan geen vervormingen en is voor dit doel sterk en stabiel genoeg. In combinatie met de infills is het een heel stabiele en fijne schaaf geworden.

groetnis,Roeland

Hallo Roeland,
Ik had mij eigenlijk verkeerd uitgedrukt.
Ik bedoelde tack lassen dat wil zeggen om de 2cm een las hecht en dit rondom natuurlijk aan de binnenkant, dit geeft een betere verbinding dan welke vloei verbinding je ook gebruikt!(zilver, brons)
Deze tack verbinding word tegenwoordig veel gebruikt in de auto industrie en geeft totaal geen vervorming, terwijl juist een vloei verbinding dit juist wel moet doen.
Daarom verbaast het mij ook dat jij zegt dat je totaal geen wrapping(vervorming door overmatige hitte) in het staal gekregen hebt!!
Ik heb veel ervaring op dit gebied maar vraag mij nu echt af of ik nu toch ook eens wat meer moet solderen heb mij wel laten vertellen dat de hecht producten ook steeds beter worden waardoor de verbinding ook steeds beter moeten worden, dus waarom ook eigenlijk niet eens proberen
groet
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.