Kersen

Kersenhout :cool:

Het hout van de vorig jaar verzaagde kersenboom kan ik niet weerstaan........

Wachten tot het droog is kan soms te lang duren ;-).
IMG-20141106-WA0004.jpg CAM00686.jpg IMG_7723.jpg IMG_7728.jpg

Na het hout te hebben gevlakt, geschaafd en gezaagd nu eindelijk aan de klus beginnen.
De bedoeling was een tafel maar na berekenen van hoeveelheid materiaal zou het wel een klein tafeltje worden.
Besloten om te gaan voor een kleine dekenkist met onderin een lade.
Eerst maar delen verder schaven en op maat maken om verder te verwerken.

CAM00987.jpg CAM00991.jpg CAM00992.jpg CAM00993.jpg CAM00996.jpg CAM00997.jpg

Besloten om de verbindingen uit te voeren in zwaluwstaart om de kist stevigheid te geven. Hij zal uiteindelijk 650x350x400 mm worden met in de onderste 10 cm een lade. alleen voor de bodem en de binnenkant lade wil ik ander hout gebruiken. De rest wordt alleen gebruik gemaakt van het kersenhout .

meer foto's volgen .......


Gr Edwin.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Is inderdaad erg mooi hout.

Misschien even klein beetje off-topic, kan/wil je zeggen wat het kost om zo'n stammetje te laten verzagen? Ik kom geregeld wel die maten tegen, maar ben nog niet naar een zagerij gestapt.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijs.

Succes met de kist, ik ben alvast benieuwd naar het vervolg!
 
A

Athanor

Guest
Mooi hout!! Hoe is de huidige vochtigheidsgraad denk je? Overigens, wat de zwaluwstaarten betreft, wat is je overweging om daarvoor een relatief grote hoek te kiezen?


Fons
 
Hoi Athanor,

Vocht gehalte zal nog rond de 10-15% zijn. Mocht het hout nog gaan werken heeft het nog massa genoeg om te corrigeren.
De hoek van de zwaluw staart heb ik dom weg zo maar gekozen om de verdeling gelijk te houden op de hoeken. ben zelf ook erg benieuwd hoe dat uitpakt.

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.