frezen paneeldeurtjes met spindle frees

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo
Ik ben bezig met een inbouwkast en daar moeten zes paneeldeurtjes voor.
Nu heb ik frees no. 096 aangeschaft (linksboven,http://www.bovenfrezen.nl/cms/documents/690%20tot%20en%20met%20107.pdf)
Maar ik zit behoorlijk te prutsen om de voorkanten mooi gelijk te krijgen.
Zijn daar misschien handigheidjes voor.
(ik ben er "al" achter dat het bovenste gedeelte v/d frees voor de lange zijden is en dat het onderste gedeelte voor de kopse kanten van de horizontale delen is)
Oh ja, ik gebruik 18 mm MDF.

gr,
gandel
 

tuoh

Oud hout
Voor dergelijke profielen zijn er geen handigheidjes, gewoon testen en nog eens testen tot het past.
Het stellen kan je makkelijk een uurtje bezig houden, maar eens de instelling juist is maak je enige voorbeelden die je bewaard, de volgende maal gaat het stellen veel sneller doordat je de frees dan kan stellen op de voorbeelden.

Ik begin altijd met de frees grosso modo in te stellen, je kan namelijk al de diepte van het profiel en de hoogte van de frees boven de tafel afleiden uit de vorm van het profiel of de werktekening, hierna enige proefstukken frezen en passen, markeer ook steeds de kant van het hout dat op de tafel ligt dit vermindert fouten bij de fijnafstelling.

Zorg er ook voor dat beide messen op identieke manier in de body zitten, wanneer het ene mes iets hoger zit, of een beetje meer uit het blok zit dan het andere krijg je het profiel nooit gesteld, dit is het zwakke punt van deze configuratie.
Zelf heb ik een set van twee vaste frezen die op elkaar liggen met stelringen ertussen, hier is er geen kans op afwijkingen tussen de frezen, dat is al één zorg minder.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.