Bouw draaibank

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Hallo,

Dan nu toch echt begonnen aan de bouw van een kleine draaibank +/- 500 mm tussen de centers en een centerhoogte van 170 mm.

Als bed heb ik een U-balk gebruikt van 120x55 mm, die ik bij mijn werk heb laten vlakken en de sleuf eruit laten frezen.

Hierbij de foto's van wat klaar is, het bed en de losse kop, volgende zal de vaste kop zijn.
P1010647.jpg

P1010648.jpg

P1010649.jpg

mvg,

Rik
 

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Hallo Lars,

Ik heb het inderdaad zelf gelast.
Naar mijn mening kunnen ze beter, ik ben nog niet erg bedreven in het lassen.
maar al doende leert men!

mvg,
Rik
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik jaren geleden ook wel gelast maar dat liep uit op een ramp! Dan ziet dit er prima uit, overigens nog een vraag: Heb je zelf die stukken staal uitgeslepen of zijn dit semi-kant en klare onderdelen? Als je het zelf uitslijpt haal je dan wel je tolerantie? (ik heb zelf ook wel wat geslepen maar het is best lastig om dit recht te doen dus vandaar)
 

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Ik heb deze gezaagd met een horizontale lintzaag.
Mogelijk verschil in hoogte met het vaste kop center kan ik in de vaste kop wegnemen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Leuk!

Zie ik nu op de laatste foto speling tussen het bed en de losse kop? Zowiezo zou ik even nakijken of het plaatje dan nu tussen de bedbanen naar voren uitsteekt aan de losse kop niet in de knoop komt met je leunspaan - volgens mij kan er aan de voorkant nog we een stukje af zonder problemen.

Zit er een morse-conus in de pinole van de losse kop? Hij lijkt me niet hol, dus dan zul je wel werken met een moer om de center(s) om het er uit te krijgen?
 

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Jurriaan,

Er zit geen speling tussen bed en losse kop dit is een afgebraamde rand waar je tegenaan kijkt, wel zit er speling in de sleuf-geleidestrip dit was fout gegaan met frezen. Ik had op tekening de sleuf 30 mm gemaakt, de balk werd echter op spanning gefreesd (in de klem) en daardoor kwamen er maatverschillen in de sleuf. Daarna besloten de sleuf overal 32 mm te maken de speling haal ik weg doordat ik aan de linkerkant stelboutjes in heb gezet.

Het center is eigenlijk gewoon een draadeind van M20 x 2.5 waar het meedraaiend center aan zit. In de massieve blok bovenop zit draad getapt waardoor ik het center aan kan draaien, dit heb ik van mijn oude draaibank overgenomen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Daar zou ik het niet mee doen, ten eerste zijn draadeinden vaak het allergoedkoopste zachte staal, en ten tweede lijkt het me afschuwelijk om geen boor in te kunnen spannen in de losse kop. Als je toch een mogelijkheid hebt om te frezen, waarom dan niet van een sloop-draaibank een losse kop of desnoods enkel de pinole aanpassen?

Wat betreft de afgebraamde rand: je zult nu wel steeds heel proper moeten werken om te voorkomen dat je zaagsel onder je losse kop krijgt, want wegvegen wordt nu wel wat lastiger, lijkt me.
 

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Of het echt een draadeind is of niet durf ik niet met zekerheid te zeggen, zoals ik al schreef heb ik het massieve blok en het center van mijn vorige (LMS dacht ik) draaibank overgenomen. Ik ben het met je eens dat het handig zou zijn een boorkop erin te kunnen zetten misschien dat ik hier nog iets op kan bedenken.

Wat betreft die afgebraamde rand denk ik niet dat dit zoveel problemen op zal leveren, ik denk dat het op de foto erger lijkt dan dat het in wezen is.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Draadeinden kun je in allerhande kwaliteiten kopen, overeenkomend met de kwaliteiten van bouten (klasse 4.6 - 8.8 - 10.9 - 12.9, waarbij 8.8 gangbaar is in de industrie en veel beter dan normaal staal).
Overigens kan het ook gewoon rondstaal zijn waar draad opgesneden is natuurlijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.