Nieuwe blokschaaf van Bridge City Toolworks

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bridge City Toolworks heeft een nieuwe futuristische schaaf op de markt gezet. De body is gemaakt van roestvast staal uit een stuk gefreesd, en bevat een omkeerbare beitel zodat je met 1 schaaf twee verschillende werkzaamheden kan doen. Volgens de site is ieder onderdeeltje gereduceerd tot zijn essentiële en functionele vorm :?: :?:

De schaaf kost omgerekend ongeveer 645 euro. De grote vraag die op verschillende fora circuleert is: wat is nu de intentie van een dergelijke schaaf? Ik heb tot nu toe nog niet het antwoord kunnen vinden.

Attached files
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Geldklopperij als je het mij vraag

Ik zou veel liever een handgemaakte houten blokschaaf hebben met een ziel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Smaken verschillen.

Aan mij is zo'n ding ook niet besteed. Als iemand anders zo'n ding wel ziet zitten: Mijn zegen heeft 'ie. En ik vind het wel leuk dat er zoveel mooi nieuw gereedschap van allerlei ambachtslieden te koop is tegenwoordig. Dat heeft helemaal niets met oplichting te maken. Het zijn een soort edelsmeden en dat kost nou eenmaal een paar centen.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Dit is CNC werk, geen smeedwerk. Het metaal is echter wel aan de prijs, dus dat zal voor een groot deel de prijs uitmaken. Vooruit, geldklopperij zal ik het dan niet noemen, maar duur is het wel
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Met deze heb ik ook niet zoveel, te veel mechaniek lijkt het wel. Maar reken er maar op dat het weer super mooi gemaakt is, dan kunnen er maar weinigen.
Kocht zelf een jaar of 4 geleden 2 Bridgecitytools blokschaafjes elk in een walnut box met reservebeitel. Daar kun je je echt in spiegelen. Kocht ze samen voor 350 dollar op Ebay van een Canadees die de nalatenschap van zijn schoonvader regelde. Helaas was dit het laatste. De 20 graden versie gebruik ik zelf, de 12 graden versie ligt ergens bij Baptist en de vitrine! Schaaft niet beter dan b.v. een Lie Nielsen of een Veritas, maar het is wel een prachtig mooi stukje ambachts en vakwerk. Dus het is zeker geen geldklopperij, maar je moet het er wel voor over hebben. En uiteindelijk bepaald de vakman het eindresultaat en niet het gereedschap :lol:

jaap


Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
DKM zei:
Het metaal is echter wel aan de prijs, dus dat zal voor een groot deel de prijs uitmaken.

Wat denk je van al het werk wat er in zit?


Ik vind het absoluut een mooi ding, maar zal er zeker (los van de prijs) geen aan gaan schaffen.
Of je dit waardeert en bij je past zal je waarschijnlijk ook terug kunnen zien in het werk dat gemaakt word en de manier waarop.
Word er voornamelijk abstract/strak werk afgeleverd en is de werkplaats te vergelijken met een clean room, dan zal dit ook vast staan en gewaardeerd worden.
Worden er vooral werkstukken op/met gevoel gemaakt en staat de maker tot aan zn knieën tussen de houtkrullen, tja dan zal zulks wellicht misplaatst zijn.
 
A

Athanor

Guest
Ik wil de toolfreaks niet graag de kost geven die zulke schaafjes alleen voor de "heb" aanschaffen en in een vitrine plaatsen ;)

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, over smaak valt te twisten...Bridge city is wel een van de weinige bedrijven dat aan vernieuwing durft te doen in het o zo conservatieve handgereedschap wereldje. BCTW richt zich duidelijk op de beter bedeelde houtbewerker die van iets exclusievers houdt, lijkt mij niets mis mee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
misschien een beetje offtopic maar wie heeft er ervaring van het maken van eigen houten schaven? lijkt me een leuk project!!!

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.