Beitels?

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hallo mede knutselaars,

Ik ben opzoek naar een paar beitels. Maar ik weet niet goed waar ik op moet letten.
En wat is beter, een complete set of enkele veelgebruikte maten en zonodig de collectie uitbreiden.
Ben niet nieuw in het houtbewerken, maar beitels heb ik tot nu toe vrij weinig gebruikt.

Zijn de Stanley beitels bij de gewone doe-et-zelf zaak al genoeg voor mij?
Het mag gerust wat kosten, maar ik hoef echt niet de best of the best te hebben.

Wie heeft er wellicht wat aanraders en/of links voor mij waar ik naar kan kijken.

Alvast bedankt, Bas
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen lijkt me. Ga je vooral voor hakwerk dan zul je een stevig heft nodig hebben al dan niet voorzien van een metalen ring. Ga je voor afwerking dan heb je én geen hamer nodig én dus ook niet het stevige heft. Ga je pen\gat verbindingen maken dan vraagt dit ook weer een ander type beitel. Keuzes :eek: ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Vooral pen/gat verbindingen.
Wat ik nog in de planning heb staan is een side-table voor de woonkamer. En 1 voor de tuin als om-pot tafel zegmaar.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De merkloze echt goedkope witte produkten zou ik mijden. Daar sneuvelt het heft van of door een stomiteit geraken die beschadigd - damaged beyond repair. Een stanley van de bouwmarkt kan je best al op weg helpen. De standtijd van een goedkopere bijtel is iets korter dikwijls maar funktioneert even goed als een drie keer zo duur exemplaar.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ok bedankt, ik heb nog een wetstone liggen voor me zakmes. Maar mss een idee om in een degelijke slijpsysteem te investeren. Dan hou je ze langer mooier denk ik (?).
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Toen ik een paar maanden geleden begon was ik op zoek naar een goede set beitels, goed staal, beetje stevig, geen plastic. Na veel zoeken kwam ik er op uit dat de Narex beitels voor mij de beste "value-for-money" zijn. Vast niet zo fantastisch als een Veritas of Lie Nielsen beitel, maar stukken beter dan het pisbakkenstaal wat Stanley tegenwoordig gebruikt, en best betaalbaar!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik sluit me bij jan pranger aan de lidl beitelset in verrassend goed. Ik merk weinig verschil met mijn nooigedagt beitels. Behalve dat die van de lidl als hxxr gebruikt worden. Voor diepere gaten heb je een schietbeitel nodig. Krischen maakt deze net als narex. Bij baptist in Arnhem zal je wel slagen. Een 6 of 8 mm is voldoende. Met 4 verschillende maten kom je een heel eind. Wil je er meer hebben dan is er genoeg keus.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Als het weinig moet kosten is een setje beitels van de Lidl of Aldi inderdaad een prima start. Het kwaliteitsverschil met Narex vind ik echter vrij groot. Narex vind ik trouwens ook stukken beter als de Bahco beitels (zelf heb ik de oude met het zwarte handvat). Vergeet trouwens niet een houten hamer erbij te kopen, ook daarmee is Narex behoorlijk voordelig.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik woon in Heerhugowaard, nabij Alkmaar.
Maar als ik het zo hoor zijn de lidl beitels goed voor hun geld.
Maar ik vind et niet erg om wat meer uit te geven voor wat kwalitatief beter spul.
Ik zal eens dieper kijken naar de Narex.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Probleempje is ook dat de Lidl/Aldi beitels lang niet altijd verkrijgbaar zijn. Ik zit ook al een tijdje te wachten omdat ik een tweede setje voor "ragwerk" wil hebben, maar nog geen geluk gehad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Schietbeitels zijn vaak voor een prikje te vinden op een rommelmarkt. Met een beetje geluk vindt je zelfs beitels van gelamineerd staal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Als het weinig moet kosten is een setje beitels van de Lidl of Aldi inderdaad een prima start. Het kwaliteitsverschil met Narex vind ik echter vrij groot. Narex vind ik trouwens ook stukken beter als de Bahco beitels (zelf heb ik de oude met het zwarte handvat). Vergeet trouwens niet een houten hamer erbij te kopen, ook daarmee is Narex behoorlijk voordelig.
de zwarte bahco beitels werden bij nooitgedagt gemaakt.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik vind die Lidl beitels om eerlijk te zijn ook beter dan de huidige Bahco beitels. Vind het ook wel lekker dat ze dun zijn. Nadeel is dat ze maar één of twee keer per worden verkocht, meen ik te hebben gelezen hier. Een schietbeitel moet ik ook nog maar eens kopen :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik neem de drie sets Lidl beitels wel mee op 31 mei naar Zwolle.
Wie dan belangstelling heeft is koopman. €10.00 per set van vier. Dat is dan €2.00 voor mijn moeite.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.