smalle strips zagen op zaagtafel

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

ik moet binnenkort een heel stel dunne strips zagen, voor paneeltjes van ca 3mm dik.

Probleem is dat de stroken tussen wal en schip komen of dreigen te komen (opening in de tafel en het zaagblad), als je slechts een paar strips nodig hebt kom je er wel mee weg.
Maar het werkt gewoon niet lekker.

Mijn tafelzaag (mafell), heeft geen optie voor een zeroclearance insert, zoals amerikaanse modellen.
Hoe zouden jullie dat doen?

-Nadeel van een plaat op tafel leggen en deze als zeroclearance te gebruiken, is dat je door de ophoging de linealen/aanslagen niet meer kan gebruiken, en zaaghoogte verliest.
-Youtube laat zien dat sommigen via links zagen, maar zo moet je je fence telkens verschuiven, en geen zero-clearance.

Alvast many thanks!
 
Laatst bewerkt:

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Plaat mdf op de zaagtafel vast zetten met lijmklemmen zaagblad er door heen zagen en je heb een tijdelijke insert mits je zaagblad dan nog hoog genoeg kan komen om de strips te zagen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hahaha, net een project achter de rug waar ik hetzelfde probleem tegen kwam! Opgelost door een plaat HPL van 3mm dik op de tafel te leggen, zaag langzaam omhoog laten komen tot de vereiste hoogte en vervolgens een hardhouten aanslag vast op de plaat geschroefd. Plaat op de tafel vastgezet met klemmen. Als je maar één diktemaat hoeft te zagen is dit de makkelijkste oplossing. MDF, multiplex en dergelijk gaat natuurlijk ook.

Na dik driehonderd zaagmeters nog geen afwijking kunnen constateren!

Succes!

Groet, Rob.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks mannen, ik was gister al aan het experimenteren met een stukje 3mm mdf als "onsert" ipv insert en een stuk hout tegen mijn fence aan geschroefd dat 3mm hoger zat als de fence zelf.
Stukje mdf was echter slechts 5cm breed en met dubbelzijdige tape bevestigd, dus het geheel was niet zo goed uitgevoerd.

Maar deugdelijk uitgevoerd 300m moet dan toch goedkomen :p

@Heckemann: Hoe ver heb jij jou aanslag langs het zaagblad laten komen? Laat je die stoppen bij de tand van het blad, zodat je strip na het zagen weg van de zaag kan?
Of laat je 'm doorlopen tot halverwege het zaagblad zoals een normale parallel geleider?

Thanks Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Gewoon schilderstape over het gat kleven.
Hoi Drinker9, heb ik ook overgedacht, ik heb alleen smalle schildertape en isolatietape, en heb het dwars geplakt op een paar plekken om wegzakken te voorkomen. Maar dat was ook maar van korte duur. Ik zou het eens met bredere tape in de lange weg kunnen proberen.
 

drinker9

Nieuw lid
25 okt 2009
6
1
Ik heb een axminster 200 en daar zit een speling van meer dan een halve cm langs het zaagblad en de tafel.
Als ik fijne reepjes moet afzagen plak ik altijd van die roze of gele schilderstape in de lengte van het zaagblad.
Werkt zo goed dat ik nog steeds geen zeroclearance insert heb gefabriceerd.
t'is goedkoop en rap vervangen en zo kan ik de zaag ook nog altijd onder een hoek zetten zonder de insert
iedere keer te moeten vervangen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik dacht hier een idee voor een complexe jig te vinden. Maar soms is de oplossing dichter bij dan je denkt...

Eerst zelf iets uit een stukje vuren gemaakt wat erg op onderstaand leek, en toen viel er ergens een kwartje.

Iets met een t-track op een standaard lineaal van de gradenboog, en 3 gaatjes in een stuk aluminium ook wel de parallel geleider genoemd:eek:
Alsof het van tevoren zo bedacht is, goedemorge :rolleyes:

Dank voor de reacties allemaal


DSC_4433.jpg

een vage foto voor een vaag topic, van rechts naar links, parallel geleider, alu lineaal 1/4e gedraaid, zwevend boven een 3mm mdf plaatje voor zero clearance.
mdf ligt vast met dubbelzijdige tape.


DSC_4436.jpg

door de lineaal 1/4 te draaien komt de track voor de gaten in de geleider,raakt deze de tafel niet en heb je een mooie overhang over je mdf plaat, en blijft je parallel geleider met fijninstelling bruikbaar. ondanks je zeroclearance plaat OP tafel.

DSC_4438.jpg

lineaal stopt na direct na de tand om je houtje niet op te sluiten tussen blad en geleider en daardoor kickback en bloedige stompjes te voorkomen.
Ook hoef je later minder zaagsporen weg te werken, er zit nu een grof ripblad op.

DSC_4435.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Gisteren toevallig een paar strips (1 tot 3mm) gezaagd op de Erika 60. Uitgangspunt was een 2x3tje van een ruime meter lang. Dit was lang genoeg zodat de strips niet in de spleet naast het zaagblad verdwenen. Mijn tip zou dus zijn: zaag lange stukken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Gisteren toevallig een paar strips (1 tot 3mm) gezaagd op de Erika 60. Uitgangspunt was een 2x3tje van een ruime meter lang. Dit was lang genoeg zodat de strips niet in de spleet naast het zaagblad verdwenen. Mijn tip zou dus zijn: zaag lange stukken.
Zo komen nog goede opmerkingen uit een duf topic, zo zie je maar weer domme vragen bestaan niet.
Idd de eerste stukken die ik gezaagd heb waren een stuk van max. 30cm lang. en die zagen was rampzalig helemaal als je er meer dan 2 moet zagen. Het blok, gebruikt hier op het fotoverslag is 65cm lang, en dat is al een wereld van verschil.
1mm is echt superdun lukt dat gewoon?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Jahoor. Ik heb er eerst twee gezaagd om te testen of het wel goed ging. Het is misschien niet super nauwkeurig in dikte. Maar als dat een probleem is zou je ook niet op zo'n manier doen.

Bij mij was het opvulhout voor het afwerken van een wat kromme vloerbalk. Onder een hoek van 1° gezaagd. Eén strip van 1tot2mm en één van 2tot3mm maakte de multiplex afwerking op de balk precies waterpas :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.