Scharnieren voor opliggende binnenluiken

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemorgen forumleden !

Voor een nieuwbouwwoning heeft een aannemer mij gevraagd 8 paar binnenluiken te maken. Vanwege de situatie ter plaatse moeten deze luiken tegen de naar binnen draaiende ramen worden geplaatst (zie ook foto's).

Bij het opmeten etc. heb ik enigszins mijn bedenkingen geuit over de scharnieren. De aannemer wuifde dat weg en zei dat hij wel een oplossing wist.

Inmiddels zijn de luiken (uit MDF) zover klaar dat ze geleverd kunnen worden, maar het issue "passende oplossing scharnieren" is nog niet afgestreept.

Wie weet een oplossing waarmee de luiken tegen de ramen geschroefd kunnen worden. Aandachtspunten: openingshoek ca. 110° en niet in kopse zijde te schroeven (want MDF...).

Project 15008 luiken 01.jpg
.
Project 15008 luiken 11.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Nee, ze komen echt aan de binnenkant.
Als het raam gesloten is, staat de hendel in verticale positie en kan het luik open of dicht.
Bij het openen van het raam draait het luik dus mee naar binnen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Met een pianoscharnier zou het m.i. kunnen.

Een pianoscharnier wordt m.i. lastig, omdat het a) veel gaatjes in je kozijn genereert en b) de openingshoek beperkt is tot ca. 90°.

Zoals al aangestipt hierboven, normaal gezien ga je eerst op zoek naar gepaste scharnieren alvorens de luiken te bouwen, nu is de kar voor de paarden gespannen, en dat rijd niet gemakkelijk:D

Al je goed kijkt, dan zie je dat door de dakconstructie een gordijnrail o.i.d. niet mooi past. Mede om die reden is besloten om binnenluiken te plaatsen. Ik heb het idee dat de beste man (lees: de aannemer) er inmiddels ook achter is gekomen dat passen hang en sluitwerk lastig te vinden is.

Lukt het niet neem dan duimhengen met een verzet erin. Wel lomp maar gaat niet kapot.

Tsja...
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Overigens, op het web heb ik zoiets als dit gezien. Het was helaas alleen een foto, de link naar de website gaf een error. Wie weet waar scharnieren als deze (specifiek naam??) te verkrijgen zijn ?

scharnieren shutters.jpg
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
ik vrees, als je de luiken tegen de ramen gaat hangen, als je de luiken gaat opendraaien, dat deze het stucwerk gaan kapotmaken, ergens aan het begin van de kromming.
Ik denk dat je ze beter plaatst vlak met de muur, dan zou je zelfs met inliggende keukenkastscharnieren kunnen werken, en heb je geen probleem met afbrokkelend stucwerk
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Is geen scharnieren ook een optie? Maar met magneten, om ze vast te klikken indien nodig en ze er af te halen en b.v. aan de muur te klikken als opbergplaats. Het is schier onmogelijk om iets te bedenken waarbij de ramen nog voldoende open gaan. Het linkerluik op de rechter zijmuur en de rechter op de linker zijmuur. Het lijkt wat apart, maar het lost het probleem op.

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe ga je het probleem kruk oplossen Ekko? Lijkt me ook niet echt makkelijk? Voor zover ik kan zien zijn de luiken van dezelfde afmeting als de ramen, dan zit je kruk toch danig in de weg?

Het scharnierprobleem, moeten de scharnieren perse tegen de ramen zelf? Ik zou ze tegen de muur schroeven, een scharnier met een lange heng die dan twee keer een hoek van 90 graden maakt, das eenvoudige zelf te maken/buigen. De luiken kunnen dan zo ver open dat ze de ramen niet in de weg zitten. Als het niet in de muur mag, dan lijkt me de oplossing van Jaap een erg goede!

Succes!

Groet, Rob.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Als ik het goed begrijp en de luiken op de kozijnen worden gemonteerd dan denk ik dat de scharnieren van de kozijnen dit extra gewicht van de luiken niet zo fijn zullen vinden. Ik dacht ook aan de luiken flush maken met de nis en de scharnieren op het stucwerk plaatsen. Als je ze op het kozijn bevestigt loop je nog eens de kans het glaswerk te beschadigen - of zie ik het verkeerd ?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
ik vrees, als je de luiken tegen de ramen gaat hangen, als je de luiken gaat opendraaien, dat deze het stucwerk gaan kapotmaken, ergens aan het begin van de kromming.
Ik denk eigenlijk dat de ramen zelf dat al doen. Er is veel te weinig plek tussen de scharnieren en de dagkant (wat uiteraard het mooiste is als de ramen DICHT zijn); ik vraag me zelfs af of die ramen uberhaupt volledig open kunnen, wat uiteraard van geen belang is voor – overwegingen betreffende – de luiken, maar het viel me wel op dat over dit raam niet lang genoeg is nagedacht.

Kan het raam overigens kiepen (afgaande op de onderste scharnier wel, maar bon, daarvoor is de foto eigenlijk te klein)? Moet je dat dan ook niet nog meenemen in je ontwerp?

Los daarvan gaan die luiken ook sowieso voorbij de dakhelling priemen, wat ik erg lelijk zou vinden (allez, geen kritiek op Bosquet natuurlijk – hij doet alleen wat ‘m gevraagd werd). Het is nu natuurlijk te laat, maar ik zou de luiken dan precies liever in twee scharnierende delen hebben gezien (dan passen ze opengeklapt binnen de dakkapel), en dan vlak met de muur met pianoscharnieren bevestigd. De bouwwijze van huis en luiken ogen een beetje rustiek, dus dat zouden dan gerust van die ‘middeleeuwse beslagen’ mogen zijn (Neen, ik vind niet zo direct een voorbeeld in een cataloog, hoewel bvb dit een beetje in de buurt komt van wat ik bedoel).

PS: afgaande op het – onbestaande :) – uitzicht uit dat raam zou ik als klant precies gewoon een folie hebben gekleefd :).
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Als je mag frezen in de kozijnen misschien met onzichtbare / verdekte scharnieren. Wel eerst goed uittesten voordat je de kozijnen onderhanden neemt. Deze scharnieren worden meestal op een andere manier gemonteerd dan wat ik nu bedenk.

Veel succes met deze uitdaging.

Groeten,
Martijn
 

WR1944

Oud hout
Om een oplossing te vinden voor een min of meer bestaande situatie dien je naar ongebruikelijke middelen te grijpen. Als je een scharnier installeert met een dieper blad, waarbij de pen dus verder van het vlak van het raam af ligt kan je het raam openen en vrij bliven van het stucwerk. Als je die pen vervangt door een langer exemplaar (waarschijnlijk laten maken) kan je de luiken er ook op laten scharnieren. Je zal de scharnieren wel flink moeten verstevigen voor het extra gewicht. Dat zal dan een flink zwaarder exemplaar moeten worden. Voor een beetje plaatwerker moet die klus te klaren zijn.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb een berg reacties gemist zie ik nu... :eek: Allereerst bedankt voor eenieders meedenken.

@KlusserKlaas:
dat lijkt erop inderdaad ! Ik zal kijken of ik onder die benaming ook de witte exemplaren vinden kan...

@tijl_1981:
in de huidige situatie (zonder luiken) kunnen de ramen zo'n 110° open. In de situatie met de luiken erop (kader 18 mm MDF, binnenpaneel 6 mm MDF) zal de openingshoek beperkter zijn. Helaas kan ik daar weinig aan veranderen; de ramen zijn zoals ze nu zijn... Als je goed ziet is het plafond ook niet mooi vlak, waardoor een gordijnrail o.i.d. niet gaat passen. Vandaar dat de aannemer met de vraag om luiken kwam.

@Jaap:
Tsja, daar zeg je zowat. In het uiterste geval kan ik dit idee aandragen. Voor het sluiten van het luik komen er al wel magneetsluitingen. Het gaat dus puur om de bevestiging aan het kozijn. Het idee om de luiken op de raamstijlen te schroeven, daar was (en ben...) ik niet zo happy mee. Ik voorzie een schadeclaim voor nieuwe draai-kiepramen in het geval het mis gaat met boren/schroeven. Om die reden heb ik het ophangen van de luiken bij de aannemer gelegd; ikzelf durf dat gewoonweg niet aan.

@Heckemann
De foto's geven wellicht een vertekend beeld Rob. De luiken passen precies tussen handgreep. Wat je wellicht niet goed ziet is dat de ramen verdiept (ca. 15 cm) zijn aangebracht. De boog en de daarbij behorende wandjes zijn uit triplex gemaakt waardoor het ophangen daar niet tot de mogelijkheden behoort. Jouw idee met een lange heng die twee keer een hoek van 90° maakt heb ik ook overwogen, maar ik vrees dat dat optisch niet zo fraai zal worden. Dus zoek ik eerst nog naar alternatieven.

@de Kastanjeboom
Precies ! Om die reden ga ik er zelf niet aan beginnen. Voor wat betreft het gewicht: de aannemer stelt dat de ramen het extra gewicht probleemloos kunnen dragen. Ik help het hem hopen... ;)

@Jimbo
Precies mijn gedachten. #ontwerp. Bij het zien van de ramen dacht ik precies hetzelfde. Ik heb het idee dat men er zelf ook een beetje mee zit.
De ramen kunnen kiepen. Het idee is om ze vast te zetten met magneetsluitingen. Dat moet volgens mij wel lukken.
Je probeert iemand te helpen door - inderdaad - te doen wat er gevraagd wordt. Maar gaandeweg gaat het toch wel knagen ("Komt dit goed ??"). OK, het is niet direct mijn verantwoordelijkheid, maar toch...
Vouwluiken heb ik ook nog overwogen, maar de constructie daarvan zou weer te zwaar worden. Nu heb ik het redelijk licht van gewicht kunnen houden.

@MM!
Tsja, het is kunststof. Ik vind het so-wie-so al "eng" om hier in te boren/schroeven, laat staan frezen. Verdekte scharnieren heb ik wel overwogen, maar door voorstaande bedenkingen i.c.m. plaatsing in kops MDF heb ik dat al snel laten varen.

@Nova
Thnx ! Eens kijken of ik hier kan vinden wat ik zoek

@WR1944
Bedankt Wim. Ik begrijp je verhaal maar ten dele. Kun je het wellicht met een schets verduidelijken ??
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Overigens, ik heb naar de aannemer ook mijn zorgen uitgesproken over het afhangen/stellen van de luiken...

Gevoelsmatig zou je dat alleen kunnen doen door de schroefgaten van de scharnieren in de luiken iets (niet té...) ruim door-en-door te boren. De luiken vervolgens met een soort van slotbouten monteren, stellen en dan goed vastzetten.

Iemand een ander idee hierbij ??
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
geen idee hoe deze scharnieren heten en of zo nog te koop zijn maar zag het bij een oude eiken kast bij mn ouders. ik denk dat je er wel iets aan hebt. (zie foto's)20150508_214809.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.