Advies aanschaf boormachine 220v

S

Speed

Guest
Dag!
Ik zoek een boor, goede kwaliteit,220v,spanhals-Ø van 43 mm.
Soft start,regelbaar toerental,eventueel meet 2 of meer mechanische "versnellingen",snelspankop,links&rechts draaiend.
Hij is bedoelt voor lichter boorwerk in hout en metaal.

Wie heeft er ervaring en suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
S

Speed

Guest
Nou,was het maar zo makkelijk voor mij!
Uit gebruikers ervaringen op www weet ik,dat er ook kaf onder het koren zit.
Ook bij de gerenommeerde merken helaas!
Vandaar deze vraag hier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik ben zelf fan van metabo voor wat betreft de klopboormachines. Neem er wel een met een metalen voorhuis. Deze machines kunnen links om met veel meer kracht schroeven eruit draaien. Maar waarom je een softstart wil is mij niet duidelijk. De zwaarste standaard boormachines zijn een 1000 watt ruim binnen het gebied waar geen problemen met aanloopstromen te verwachten zijn.
 
S

Speed

Guest
Wim,softstart geeft mi een mogelijkheid tot een meer precies boren bij de aanzet.Ik zoek echt een machine zonder de klop functie.
Wat bedoel je met een "metalen voorhuis"?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De Festool DR 18/4 E FFP-Plus bedoel je?
Inderdaad een fijne machine, wel wat zwaar en kost €390 incl. BTW.
Heeft een led lamp en spindelblokkering om snel boortjes in de snelspanboorkop te plaatsen.
Centrotec kop is ook erg handig.
pkom_bs_dr184effpplus_768934_p_01a.png
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waarom zoveel uitgeven voor een simpele boormachine? Gewoon een goede Makita heeft alle gevraagde eigenschappen voor een fractie van de prijs.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat wil je precies gaan boren? Voor 'minder zwaar boorwerk' denk ik niet gelijk aan 2 versnellingen, namelijk. Bij minder zwaar boorwerk heb ik een Bosch GBM10-RE, of een Makita 6413 in gedachten - gewoon een boormaschine, zonder kloppen, links- en rechts en variabel toerental. Die boren in hout, met speedboren zo tot 20 mm, of een klein gaatke in metaal. Er bestaat trouwens ook een Bosch GBM10-2 RE, met versnellingen. En blauwe Bosch is lang niet slecht....

Voor zwaar boorwerk (25 mm in staal, of 30 mm in Azobe) heb ik een gebruikte AEG gekocht op marktplaats met 2 versnellingen en 900W. Ja, daar zit ook een klopfunctie in, maar op dat gewicht maakt dat niet meer uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wim,softstart geeft mi een mogelijkheid tot een meer precies boren bij de aanzet.Ik zoek echt een machine zonder de klop functie.
Wat bedoel je met een "metalen voorhuis"?

Je hebt machines die zijn opgebouwd uit twee gespiegelde halve delen. Je hebt ze ook waar het voorhuis van aluminium is. Dit is de betere kwaliteit. Er zijn inmiddels een behoorlijk aantal modellen die modern vormgegeven zijn en een variant van de standaard modellen zijn. Waar het om gaat dat lagers in een metalen behuizing kwalitatief beter zijn ook kan de warmte beter weg in metaal. Softstart is bij mij niet meteen starten met het volle vermogen. Wat jij bedoelt is waarschijnlijk het langzaam draaien van de machine om een schroef erin te draaien. Let op hoe dit bereikt word. Volledig elektronisch in het beste. Succes.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Bedoel je met soft start niet gewoon dat je de hendel gedeeltelijk indrukt zodat ie minder hard draait.

serieus, met deze eisen zou ik een 500 watt bosch groen kopen. Rond de 60 euro uit mijn hoofd, doet alles wat je wilt en mag voor die prijs 6x zo kort meegaan als de festool...
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Dit is volgens mij zo`n beetje de goedkoopste boormachine met aluminium tandwielhuis en 2 mechanische versnellingen
Hitachi voor €139 http://www.toolmax.nl/hitachi-d10vj-boormachine-690-watt.html
Makita heeft ook zoiets voor €153 http://www.toolmax.nl/makita-dp4011-720w-p-8424.html

Voor dit soort doeleinden heb ik een keer met geluk een Metabo kunnen kopen voor €50
Dat was in een bouwmarkt in Duitsland, hij lag in zo`n aanbiedingsbak en de prijs stond er met een sticker op.
Was geen doos of boekjes ofzo bij, zo meenemen.
Normale prijs is iets van €170, dan zeur ik ook nergens over.
http://www.toolmax.nl/metabo-sbe-710-710w-p-16979.html
 
S

Speed

Guest
Idereen bedankt voor de info die me heeft geholpen met het maken van een keuze:
De Bosch 10-2-RE is het geworden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.