vlot gebouwd

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
kweet niet of het wel tussen de jachten en boten thuishoort, maar het drijft in elk geval ook.

Ik had een oud vlotje van ongeveer 250 x 250 wat met gecapte PVC pijpen als drijvers was opgebouwd. Dit had ik erbij gekregen toen ik een woonark kocht.
oud vlot.jpg

Ik kreeg van mijn zwager een partij hout wat in de scheepvaart als stuwhout gebruikt is, helaas is die bron opgedroogd en komt dat niet meer mijn kant op.
Ongeveer 225 lang 14 breed en 4 dikin visio maar eens wat aan het tekenen gegaan en uitgekomen op een maat van 230 x 460.
Deze breedte werd ook een beetje bepaald door de lengte van de planken, voor de lengte was meer de hoeveelheid planken die ik had, en wat ik kon krijgen aan drijvend vermogen uiteindelijk bepalend voor de totale maat.

Voor de drijvers heb ik uiteindelijk bij een industriele spuiterij in Lexmond voor een paar Vlaaien een 80 tal 20 liter jerrycans, voor hun is dit fust van de verfverdunner en afval, op kunnen halen.
Deze waren 23 x 29 x 35, ik had bedacht deze in vakken in te delen waar ze met 4 tegelijk naast elkaar in konden:
Vlot-tankdetail.jpg

Uiteindelijk kwam ik zo op 4 vakken in de breedte en 6 vakken in de lengte (vond het wel een mooie maat zo), ik was begonnen met het buitenkader en de dwarsplanken voor de lengte vakken, daarop een paar oude vlonderplanken, die ik als bodem heb gebruikt om te zorgen dat de tanks er niet naar onderen uit konden vallen. (bij het tewater laten)

IMG_1397.jpg

Daarna de 2de laag erop vastmaken zodat de vakken zich begonnen te vormen, met behulp van vertikale klossen.

IMG_1401.jpg

Dan is het een kwestie van stukkie bij beetje verstevigen hier en daar een extra stukje oude vlonderplank gebruiken, de buitenkant van de tweede laag voorzien (onderste in elk geval) en de de tanks erin en dan het dek erop:

IMG_1403.jpg
(Tuinbank op de achtergrond is ook eigenbouw en dient ook als "oud" hout opslag)
IMG_20130412_155156.jpg

Daarna nog de bovenplank aan de buitenkant erop gezet en te water gelaten, rollen eronder, dompelen en doordat de planken in de lengte eronder zaten ging dat eigenlijk prima.
Ligt alweer een tijdje aan de zijkant van onze ark te drijven en is al voor meerdere klussen op het water naar andere adressen geweest, vanddar ook het extra plaknje voor de BB.

IMG_1410.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.