Hoeveel olie zuigt een kopshouten snijplank op ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet, het is een vraag die moeilijk te beantwoorden is, maar ik was nieuwsgierig naar jullie bevindingen
Afgelopen week een snijplank voor mijn broertje gemaakt

65x40x5, kops amerikaans noten

Ik smeer deze in met Druivenpitolie
Inmiddels ben ik al 150ml verder en nog steeds bezig met kant één
Ik breng het dik aan en enkele uren later is het goed ingetrokken
Nog even doorsmeren en dan kant twee net zo veel er op dan zit er straks een halve liter olie op
Prima, geen probleem.....maaruh, een halve liter olie in een relatief klein stukje hout, klopt dat wel ??
Vandaar mijn vraag aan jullie, wat zijn jullie bevindingen ?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik geloof dat de meneer van MTMWood zijn planken dompelt maar heb ook eens teksten gezien dat 'ie op één kant net zolang en veel olie aanbrengt dat het op de andere zijde zichtbaar wordt of zelfs eruit komt sijpelen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
De olie verdampt voor het grootste deel.
als je de plank in een afgesloten zak doet zal je zien dat het intrekken maar heel beperkt is na 3 weken
zit er nog volop olie in de zak.
Als je de plank vervolgens uit de zak haalt en restant olie er op giet is het in een dagje ingetrokken/verdampt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ben ik ten dele met je eens
Olie kan verdampen, maar dit is een heel traag procees
Naast de kopshouten plank ligt mijn eigen snijplank (gewoon dosse) en die heb ik 2x ingesmeerd en die glimt nog als een parel in de manenschijn

Ik denk dus dat een groot deel zeker wel intrekt

Dompelen heb ik ook over nagedacht maar dan heb ik wel een hele grote bak nodig (en veel olie)
Met deze maat snijplank is dit smeren handiger
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daaaaaaaaaaaaaar heb je gelijk in :)
ff kijken wat ik nog heb liggen, dan kan de boel volgende week lekker in de olie blijven liggen (zijn we een weekje weg)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja niet te geloven he....nooit verwacht dat er zoveel op (in) gaat
Mochten er nog meer mensen zijn met olie ervaringen, dan denk ik dat dit draadje voor anderen ook leerzaam is

Houtsoort, kops of dosse, afmeting en hoeveel olie heb je er op gesmeerd ??
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De olie verdampt voor het grootste deel.

Nou ech nie.

als je de plank in een afgesloten zak doet zal je zien dat het intrekken maar heel beperkt is na 3 weken
zit er nog volop olie in de zak.
Als je de plank vervolgens uit de zak haalt en restant olie er op giet is het in een dagje ingetrokken/verdampt

plantaardige oliën verdampen bij kamertemperatuur niet of nauwelijks (dampdruk ligt in de orde van 0.0001 atmosfeer of lager, zie bijvoorbeeld http://datasheets.scbt.com/sc-211109.pdf, https://www.cargill.com/wcm/groups/public/@ccom/documents/document/iol-msds-rbw-sunflower.pdf, http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/...lts page&MaximumPages=1&ZyEntry=20&SeekPage=f)

Ik zal hier niet bestrijden wat jij meent te zien, maar het is uiterst onwaarschijnlijk dat dat het resultaat is van verdamping (of het ontbreken daarvan in de zak). Olie kan wel andere dingen doen die beïnvloedt worden door het afgesloten houden van lucht, zoals oxideren/polymeriseren ('harden'), dat lijnolie, druivenpitolie, tungolie, sojaolie, walnootolie en nog een paar, in mindere of meerdere mate doen. Stop je die olie in een afgesloten container, dan gaat dat proces veel langzamer (de olie blijft langer vloeibaar) dan wanneer je lucht vrij spel geeft (een dun laagje lijnolie aan de lucht, op een dicht oppervlak is binnen 24 uur verharst, en op een absorberend oppervlak (zoals hout) is het nog veel sneller 'weg'. Bovendien, als je het 3 weken op een stuk hout in een plestik zak wegzet blijft het niet helemaal inert - het gaat met de initieel beschikbare zuurstof alvast wat reacties aan, zodat het uitharden na openen ineens ook nog een stuk sneller gaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tja niet te geloven he....nooit verwacht dat er zoveel op (in) gaat
Mochten er nog meer mensen zijn met olie ervaringen, dan denk ik dat dit draadje voor anderen ook leerzaam is

Houtsoort, kops of dosse, afmeting en hoeveel olie heb je er op gesmeerd ??


plataan, dosse, ongeveer 200 ml per plank van 40 bij 50 cm, 4 dik. Let wel, dit is uit het hoofd, van ca 1 jaar geleden, dus ik sta niet in voor de exacte hoeveelheden, maar durf wel te garanderen dat de ordegrootte correct is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In dit draadje werd ook geschreven over iemand die zoveel olie gebruikte dat het er aan de onderkant weer uitkwam
tja dan word je nieuwsgjerig he...

inmiddels heb ik 1/3 fles aan olie gebruikt
20150506_142001.jpg

en dit is het resultaat aan de onderkant (daar heb ik nog niks gesmeerd)
20150506_141233.jpg

ik was blij om dit te zien, een teken dat het de goede kant op gaat
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Net als mijn grote voorbeeld MTMWood, dompel ik de snijplank onder in de paraffineolie en laat dat een nacht staan.
De volgende dag laten uit druipen. Na ongeveer 4 planken moet er een liter bij.
Zit het verschil, een liter van Wim en ongeveer 250 ml bij mij in de soort olie?

Snijplank 13 in wording (11).jpg
 
Laatst bewerkt:

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
ik denk voornamelijk de soort hout die bepaalt hoeveel er in trekt.

Ik heb bij mijn snijplank van Maple/Mahoni ongeveer 250ML erop gesmeerd. binnen 1 avond doe ik het een keer of 5-6 en dan zie je het de volgende ochtend er aan de onderkant doorheen komen. de laatste heb ik omgedraaid en vanaf de andere kant ook nog ingesmeerd. De eerste keer dat ik hem gebruikte deed ik dat om toastjes op te smeren, hij lag op mijn schoot. dat gaf behoorlijke vetvlekken op mijn broek, dus ik weet vrij zeker dat het ding behoorlijk verzadigd is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maya, heb je wel eens dezelfde planken een dag of wat later nog eens in de olie gelegd om te zien of ze nog olie opnemen ?

Prein, in 1 avond...dat gaat wel snel dan, ik ben nu al een dag of 3 aan het smeren
Hoe dik zijn die planken van jou ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Net als mijn grote voorbeeld MTMWood, dompel ik de snijplank onder in de paraffineolie en laat dat een nacht staan.
De volgende dag laten uit druipen. Na ongeveer 4 planken moet er een liter bij.
Zit het verschil, een liter van Wim en ongeveer 250 ml bij mij in de soort olie?

Bekijk bijlage 30181

Was iets minder dan een liter. Maar ik had wel het vierde flesje nodig. Het beukenhout is 5 cm dik en was erg droog. Dit is in een week of drie opgebracht.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Mijn planken zijn een cm of 3,5-4. Je kan prima verder smeren als de olie nog niet opgedroogd is, zolang het er maar niet af loopt langs de zijkanten.

Niet geprobeerd later nog met veel olie in te smeren. Wel onderhoudslaagjes natuurlijk. Ik denk dat ie verzadigd is omdat hij aan de onderkant praktisch helemaal nat was na het insmeren van de bovenkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.