verschil Stanley 'Handyman' - 'Bailey'

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

ik lees veel over schaaf n° 4 als goede all-round schaaf. Ook voor een beginner als mij.

Als ik op dit forum en internet begin te zoeken, kom ik al snel uit bij de Lie-Nielsen, DICK, Veritas...ik weet niet wat die dingen speciaal maakt (buiten het uitzicht), maar dat is toch erg duur...heb ik het mis dat dit meer voor echte liefhebbers is?

Op baptist.nl vind ik ook iets beter betaalbare schaven: Stanley Bailey en Stanley Handyman, voor respectievelijk 67 en 50 euro...geen groot verschil in prijs, maar ik wou hier toch even polsen waar dat verschil in schuilt.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
De Bailey is (mijns inziens, correct me if I'm wrong) de professionele lijn, waar de Handyman voor de minder veeleisende klussers is. Maar even los hiervan, als ik zo vrij mag zijn uiteraard, zal ik jou graag willen aanraden om een oude Stabley Bailey no 4 te kopen (pre 1970 is eigenlijk altijd wel goed). Hier heb je wat werk aan vaak, en misschien zijn ze ook iets duurder dan de nieuwe, maar je gaat het echt merken in 'feeling' en kwaliteit. Sowieso zou ik geen Handyman kopen als je van plan bent vaker te schaven, maar dat is mijn mening.

Je kunt ze vinden op MP, of op Ebay (.co.uk) (let er wel op dat je via Ebay hogere verzendkosten hebt, dus dat maakt de schaaf weer duurder).

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan/wil en naar het resultaat.

Groet,
Marthijn
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik zie ze inderdaad op vooral Nederlandse tweedehands websites. MP bijvoorbeeld, maar dan lopen de verzendkosten naar België weer dusdanig op dat ik op 70/80 euro zit voor een oude Stanley Bailey n°4. Terwijl ik hier in de lokale ijzerwarenwinkel er nieuwe staan voor 47 euro...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Zo rond 1970 is Stanley eigenlijk gestopt met het maken van fatsoenlijk gereedschap, in ieder geval wat schaven betreft. Wat betekent dit? Slechter staal, geen vlakke zool, wat echt belangrijk is als je goed wilt kunnen schaven, zeker met een zoetschaaf (smoother). Zijkanten niet haaks met de zool, waardoor je em niet op een futselplank (shooting board) kunt gebruiken.

De oude Stanleys kosten je misschien een tientje meer (kijk eens bij Ducotools voor een grote collectie), maar geloof me, 't is de moeite waard. Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Goed, de raad is duidelijk. Maar kan ik ergens zien of dit over een schaaf gaat van voor 1970?
Of worden die dingen ook verkocht als zijnde voor die periode terwijl ze dat niet zijn?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Verschil tussen bailey en handyman is de instelmogelijkheden.
de handyman kun je minder aan afstellen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@deftone82, als je een stanley met houten handgrepen kunt kopen dan zit je altijd goed.
Trouwens een stanley bailey uit de 80er en 90 er jaren voldoen ook deze hebben namelijk ook nog een dik schaafmes (plusminus 2 mm)
Halverwege de 90er jaren rusten ze hun schaven met een dun 1.8mm dik schaafmes en is dus wat lastiger klapper vrij te krijgen. Ook de keerbeitel is aanzienlijk dunner uitgevoerd.
En voor zowel een nieuwe stanley als een oude geld: eerst kalibreren d.w.z. gebruiksklaar maken dan pas schaven.

@Aeolos voor een futselplank hoeven de zijden van een schaaf echt niet haaks te staan op de schaafzool hoor want door middel van de laterale instelling kun je het schaafmes haaks zetten op je werk. Het is natuurlijk wel prettiger als ze redelijk in de haak staan.

groetnis,
Roeland
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
I stand corrected, meester :) Goed om te weten, anders had ik waarschijnlijk nog wel een paar weken staan schuren op die ouwe no.5 met ietwat scheve zijkanten...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.

Even ter info. Ik heb via een lokale 'sjacheraar' de volgende record schaaf gezien: 534528030435930.jpg

Wat mag zoiets nog kosten en is die in huidige staat (mits poetswerk) nog te gebruiken?
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mooie schaaf! Of die bruikbaar is kan ik zo niet zeggen, maar zo op het eerste gezicht wel. Dit hangt o.a. af van de zool, schaafmond, kikker, zitten er geen scheuren in de wangen, m.a.w. daarvoor zijn meer foto's handig :)

Maar als dit allemaal goed lijkt zou ik persoonlijk beginnen te bieden bij 25 ofzo. O.a. afhankelijk of er al meer bieders zijn en of ik de schaaf echt graag hebben wil :).
Eigenlijk is elke schaaf bruikbaar, tenzij die dwars door midden is gescheurd uiteraard:). Ik heb een poos geleden een oude Nooitgedagt no4 gekocht met een scheur in dde rechterwang. Deze scheur was niet helemaal door, alleen zichtbaar aan de buitenkant, en onlangs de scheur doet ie het gewoon goed. Maar misschien is dit wel meer een uitzondering.

Btw, je begint in je topic over een no4, je hebt wel gezien dat dit een no5 is neem ik aan? Niet dat je hiermee wetten overtreedt ofzo, maar in proncipe is de no5 niet bedoelt als zoetschaaf, meer voor het iets groffere werk. Buiten dat, is het wel een mooie aanvulling :)

Succes!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Bedankt Marthijn

dat had ik inderdaad gezien. Het is vooral voor het grovere werk dat men mij dit had aangeraden.

Momenteel vraagt hij minder gevraagd dan 25 euro...dus als alles er op en aan zit, en hij is niet gebarsten, lijkt het mij op foto althans wel in orde, maar ik ga na het werk best even langs om van dichterbij te bekijken...
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Voor minder dan €25 zou ik het gewoon doen, tenzij die echt kapot is want dan is ie niet meer waard dan de huidige oudijzer-prijs :)

Laat maar weten wat je doet en of het bevalt:)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
HIJ IS VAN MIJ!

Ik heb er gisteren nog niets mee kunnen doen, maar hij ziet er vrij goed uit, op wat wat vuil van stof en aangekoekt vet/smeersel/vuiligheid na. Uiteindelijk heb ik er maar 15 euro voor betaald :cool:.
Enige minpunt is de beitel, die ziet er wat gehavend uit. Die is precies scheef afgesleten (t.o.v. de keerbeitel) en wat gehakkeld (scherpe/harde voorwerpen geraakt?).

Als ik vanavond tijd heb, zal ik wat meer foto's maken. Ondertussen ga ik van achter mijn bureau nog wat genieten van (voorlopig toch) mooie aankoop!
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dat is een fantastische prijs voor zo'n nr5. Veel plezier ermee!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dit is em, na een klein beetje poetswerk!

De beitel zelf heeft het zwaar te verduren gehad. Er zijn ganse stukken ijzer weg en is dus gekarteld.
Ik heb hem op de manier van Paul Sellers wat proberen te scherpen, maar de punt is altijd onder hoek geslepen, lijkt het. Op de foto kan je zien dat juist achter het einde, alles flink blinkt, maar het spitse gedeelte net niet.
Idem andere kant van de beitel, die is in het verleden onder verschillende hoeken geslepen lijkt het. En ik ben nog niet kundig genoeg om dit manueel recht te krijgen. Iemand tips? Of zo'n hulpmiddel aanschaffen om beitel in te zetten?

Record n°5-11.jpg Record n°5-1.jpgRecord n°5-4.jpgRecord n°5-6.jpgRecord n°5-7.jpgRecord n°5-17.jpgRecord n°5-19.jpgRecord n°5-20.jpg
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Mooie aankoop zeg! Mijn complimenten :)

De beitel zou je met de hand kunnen slijpen, op een diamantsteen ofzo, maar bereid je voor op een lange tijd slijpen. Wel een hele goede oefening trouwens:)
Je kan natuurlijk met een bankslijper werken, maar pas op voor oververhitting > dus echt vaak koelen in een bakje water.
(Misschien is koelen in olie een idee of koelen in glasreiniger (tegen oververhitting en roestvorming door te snel koelen), maar dat is meer een vraag voor andere forumleden dan een antwoord op jouw vraag.)

Een hulpmiddel is leuk, en handig wanneer de beitel echt een totaal verkeerde hoek heeft of zwaar beschadigt zoals nu, maar juist doordat ie zo zwaar beschadigt is kun je er eigenlijk niks fout mee doen nu. Dus ik zou zeker zeggen, probeer het eerst manueel. Het is echt geen hogere wiskunde waar je jaren voor moet studeren, je kunt het vrij snel leren. Ik zeg > mooi studie-object :)

Paul Sellers hefet goede adviezen, Shanon Rogers heeft ook goede tips. Een tip van Shanon, houdt de beitel iets schuin op de steen (dus onder bv 25gr slijphoek, maar niet haaks op de lengte of haaks op de breedte, maar iets gedraaid). Het voordeel is volgens hem dat je de hoek van bv 25gr beter kunt handhaven omdat je stabieler bent in de slijprichting.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.