PDA

Bekijk Volledige Versie : verschil Stanley 'Handyman' - 'Bailey'

deftone82
05-05-15, 12:10
Hallo

ik lees veel over schaaf n 4 als goede all-round schaaf. Ook voor een beginner als mij.

Als ik op dit forum en internet begin te zoeken, kom ik al snel uit bij de Lie-Nielsen, DICK, Veritas...ik weet niet wat die dingen speciaal maakt (buiten het uitzicht), maar dat is toch erg duur...heb ik het mis dat dit meer voor echte liefhebbers is?

Op baptist.nl vind ik ook iets beter betaalbare schaven: Stanley Bailey en Stanley Handyman, voor respectievelijk 67 en 50 euro...geen groot verschil in prijs, maar ik wou hier toch even polsen waar dat verschil in schuilt.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,

Marthijn
05-05-15, 13:08
De Bailey is (mijns inziens, correct me if I'm wrong) de professionele lijn, waar de Handyman voor de minder veeleisende klussers is. Maar even los hiervan, als ik zo vrij mag zijn uiteraard, zal ik jou graag willen aanraden om een oude Stabley Bailey no 4 te kopen (pre 1970 is eigenlijk altijd wel goed). Hier heb je wat werk aan vaak, en misschien zijn ze ook iets duurder dan de nieuwe, maar je gaat het echt merken in 'feeling' en kwaliteit. Sowieso zou ik geen Handyman kopen als je van plan bent vaker te schaven, maar dat is mijn mening.

Je kunt ze vinden op MP, of op Ebay (.co.uk) (let er wel op dat je via Ebay hogere verzendkosten hebt, dus dat maakt de schaaf weer duurder).

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan/wil en naar het resultaat.

Groet,
Marthijn

mans
05-05-15, 13:16
Op baptist.nl vind ik ook iets beter betaalbare schaven: Stanley Bailey en Stanley Handyman, voor respectievelijk 67 en 50 euro
google op stanley bailey, en je vind ze al gauw goedkoper.

deftone82
05-05-15, 13:51
Ik zie ze inderdaad op vooral Nederlandse tweedehands websites. MP bijvoorbeeld, maar dan lopen de verzendkosten naar Belgi weer dusdanig op dat ik op 70/80 euro zit voor een oude Stanley Bailey n4. Terwijl ik hier in de lokale ijzerwarenwinkel er nieuwe staan voor 47 euro...

Aeolos
05-05-15, 14:28
Zo rond 1970 is Stanley eigenlijk gestopt met het maken van fatsoenlijk gereedschap, in ieder geval wat schaven betreft. Wat betekent dit? Slechter staal, geen vlakke zool, wat echt belangrijk is als je goed wilt kunnen schaven, zeker met een zoetschaaf (smoother). Zijkanten niet haaks met de zool, waardoor je em niet op een futselplank (shooting board) kunt gebruiken.

De oude Stanleys kosten je misschien een tientje meer (kijk eens bij Ducotools voor een grote collectie), maar geloof me, 't is de moeite waard. Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.

deftone82
05-05-15, 14:38
Goed, de raad is duidelijk. Maar kan ik ergens zien of dit over een schaaf gaat van voor 1970?
Of worden die dingen ook verkocht als zijnde voor die periode terwijl ze dat niet zijn?

3dmazter
05-05-15, 17:46
Verschil tussen bailey en handyman is de instelmogelijkheden.
de handyman kun je minder aan afstellen.

Roeland
05-05-15, 18:36
@deftone82, als je een stanley met houten handgrepen kunt kopen dan zit je altijd goed.
Trouwens een stanley bailey uit de 80er en 90 er jaren voldoen ook deze hebben namelijk ook nog een dik schaafmes (plusminus 2 mm)
Halverwege de 90er jaren rusten ze hun schaven met een dun 1.8mm dik schaafmes en is dus wat lastiger klapper vrij te krijgen. Ook de keerbeitel is aanzienlijk dunner uitgevoerd.
En voor zowel een nieuwe stanley als een oude geld: eerst kalibreren d.w.z. gebruiksklaar maken dan pas schaven.

@Aeolos voor een futselplank hoeven de zijden van een schaaf echt niet haaks te staan op de schaafzool hoor want door middel van de laterale instelling kun je het schaafmes haaks zetten op je werk. Het is natuurlijk wel prettiger als ze redelijk in de haak staan.

groetnis,
Roeland

Aeolos
05-05-15, 19:10
I stand corrected, meester :) Goed om te weten, anders had ik waarschijnlijk nog wel een paar weken staan schuren op die ouwe no.5 met ietwat scheve zijkanten...

deftone82
07-05-15, 08:41
Alternatief kun je kijken op Marktplaats naar Records, Wodens, etc. Allemaal dezelfde modellen, en de oudjes zijn prima. Oh, en vergeet je lokale kringloopwinkel of rommelmarkt niet, daar vind je nog wel eens een oudje. Even schoonmaken, beitel wetten en je kunt aan de slag.

Even ter info. Ik heb via een lokale 'sjacheraar' de volgende record schaaf gezien: 30195

Wat mag zoiets nog kosten en is die in huidige staat (mits poetswerk) nog te gebruiken?

Marthijn
07-05-15, 09:16
Mooie schaaf! Of die bruikbaar is kan ik zo niet zeggen, maar zo op het eerste gezicht wel. Dit hangt o.a. af van de zool, schaafmond, kikker, zitten er geen scheuren in de wangen, m.a.w. daarvoor zijn meer foto's handig :)

Maar als dit allemaal goed lijkt zou ik persoonlijk beginnen te bieden bij 25 ofzo. O.a. afhankelijk of er al meer bieders zijn en of ik de schaaf echt graag hebben wil :).
Eigenlijk is elke schaaf bruikbaar, tenzij die dwars door midden is gescheurd uiteraard:). Ik heb een poos geleden een oude Nooitgedagt no4 gekocht met een scheur in dde rechterwang. Deze scheur was niet helemaal door, alleen zichtbaar aan de buitenkant, en onlangs de scheur doet ie het gewoon goed. Maar misschien is dit wel meer een uitzondering.

Btw, je begint in je topic over een no4, je hebt wel gezien dat dit een no5 is neem ik aan? Niet dat je hiermee wetten overtreedt ofzo, maar in proncipe is de no5 niet bedoelt als zoetschaaf, meer voor het iets groffere werk. Buiten dat, is het wel een mooie aanvulling :)

Succes!

deftone82
07-05-15, 09:32
Bedankt Marthijn

dat had ik inderdaad gezien. Het is vooral voor het grovere werk dat men mij dit had aangeraden.

Momenteel vraagt hij minder gevraagd dan 25 euro...dus als alles er op en aan zit, en hij is niet gebarsten, lijkt het mij op foto althans wel in orde, maar ik ga na het werk best even langs om van dichterbij te bekijken...

Marthijn
07-05-15, 10:07
Voor minder dan €25 zou ik het gewoon doen, tenzij die echt kapot is want dan is ie niet meer waard dan de huidige oudijzer-prijs :)

Laat maar weten wat je doet en of het bevalt:)

Blom3dd
07-05-15, 12:02
zoon schaaf zou ik zowizo kopen. zulke schaven zijn nieuw niet goedkoop. en ik vind het opknappen ook erg leuk.

deftone82
08-05-15, 09:34
HIJ IS VAN MIJ!

Ik heb er gisteren nog niets mee kunnen doen, maar hij ziet er vrij goed uit, op wat wat vuil van stof en aangekoekt vet/smeersel/vuiligheid na. Uiteindelijk heb ik er maar 15 euro voor betaald :cool:.
Enige minpunt is de beitel, die ziet er wat gehavend uit. Die is precies scheef afgesleten (t.o.v. de keerbeitel) en wat gehakkeld (scherpe/harde voorwerpen geraakt?).

Als ik vanavond tijd heb, zal ik wat meer foto's maken. Ondertussen ga ik van achter mijn bureau nog wat genieten van (voorlopig toch) mooie aankoop!

Aeolos
08-05-15, 09:46
Dat is een fantastische prijs voor zo'n nr5. Veel plezier ermee!

Blom3dd
08-05-15, 09:59
wauw gefeliciteerd :p

LeonvB
08-05-15, 18:38
Mooie aankoop, en zeker voor die prijs.

deftone82
10-05-15, 11:27
Dit is em, na een klein beetje poetswerk!

De beitel zelf heeft het zwaar te verduren gehad. Er zijn ganse stukken ijzer weg en is dus gekarteld.
Ik heb hem op de manier van Paul Sellers wat proberen te scherpen, maar de punt is altijd onder hoek geslepen, lijkt het. Op de foto kan je zien dat juist achter het einde, alles flink blinkt, maar het spitse gedeelte net niet.
Idem andere kant van de beitel, die is in het verleden onder verschillende hoeken geslepen lijkt het. En ik ben nog niet kundig genoeg om dit manueel recht te krijgen. Iemand tips? Of zo'n hulpmiddel aanschaffen om beitel in te zetten?

30326 30327303293033130332303343033530337

Marthijn
10-05-15, 11:43
Mooie aankoop zeg! Mijn complimenten :)

De beitel zou je met de hand kunnen slijpen, op een diamantsteen ofzo, maar bereid je voor op een lange tijd slijpen. Wel een hele goede oefening trouwens:)
Je kan natuurlijk met een bankslijper werken, maar pas op voor oververhitting > dus echt vaak koelen in een bakje water.
(Misschien is koelen in olie een idee of koelen in glasreiniger (tegen oververhitting en roestvorming door te snel koelen), maar dat is meer een vraag voor andere forumleden dan een antwoord op jouw vraag.)

Een hulpmiddel is leuk, en handig wanneer de beitel echt een totaal verkeerde hoek heeft of zwaar beschadigt zoals nu, maar juist doordat ie zo zwaar beschadigt is kun je er eigenlijk niks fout mee doen nu. Dus ik zou zeker zeggen, probeer het eerst manueel. Het is echt geen hogere wiskunde waar je jaren voor moet studeren, je kunt het vrij snel leren. Ik zeg > mooi studie-object :)

Paul Sellers hefet goede adviezen, Shanon Rogers heeft ook goede tips. Een tip van Shanon, houdt de beitel iets schuin op de steen (dus onder bv 25gr slijphoek, maar niet haaks op de lengte of haaks op de breedte, maar iets gedraaid). Het voordeel is volgens hem dat je de hoek van bv 25gr beter kunt handhaven omdat je stabieler bent in de slijprichting.

Succes!

H.Katan
10-05-15, 12:02
De beitel is hol geslepen geweest vandaar dat je de hogere delen het eerst raakt als je slijpt, ik zou een hulpstuk kopen waar je de hoek mee kunt reproduceren zeker als je van plan bent om meer oud gereedschap te gaan kopen en op te knappen.
Je kunt nu eigenlijk niets zeggen over hoe de beitel verder geslepen is , wanneer je een sljpmal gebruikt ben je er zeker van dat je de juiste hoek hebt endan kun je gewoon blijven slijpen totdat de geometrie weer kloopt .
Ik zou het nog niet uit de hand doen omdat jij nog niet weet wat je aan het doen bent . En dat laatste is iets wat idereen ervaart voor de eerste keer, je snapt ook beter wat er gebeurd als je een hulpstuk gebruikt.
Er is veel te vinden op het internet over de verschillende voordelen en nadelen van de verschillende slijpsystemen.
Ik zou alleen niet op een slijpmachine gaan beginnen want dat is waarschijnlijk wat die holle vouw in die beitel heeft veroorzaakt en je beitel kan te heet worden en dus niet meer bruikbaar.

Het is geen rocket science, maar je moet wel geduld hebben om een heel botte beitel met de hand te slijpen ook met een hulpmiddel

Marthijn
10-05-15, 12:33
Persoonlijk vond ik het hulpmiddel juist beklemmend werken. Ik moest meer gaan nadenken, meer stappen uitvoeren, voordat ik aan het slijpen kon. En ja, ik heb zeker een aantal keer een beitel opnieuw moeten doen, of veel extra werk aan gehad omdat ie bv niet haaks meer was, of omdat de hoek gewoon echt verkeerd was ingeschat. Maar, ondanks dat ik wel een hulpmiddel heb (aangeschaft na het vele gepruts) gebruik ik deze eigenlijk nooit. De slag kreeg ik te pakken, en nu gebruik ik de MK2 alleen wanneer ik lui ben en een zwaar verprutste beitel heb. MAAR, (ja, een hele grote maar) dit is mijn mening en daar hoeft een ander zich echt niet aan aan te passen of het ermee eens zijn!! Voor een ander werkt het weer heel anders, en uiteindelijk ben ik van mening dat het doel belangrijker is dan de weg om het doel te bereiken!

Mijn advies is dus, probeer in alle rust uit wat 'de groten van het internet' voordoen, neem daar de tijd voor, en mocht blijken dat het niks is voor jou op dit moment schaf dan een hulpmiddel aan. Ik heb het hier al meer gelezen dat er mensen zijn die van zichzelf zeggen dat ze niet handmatig kunnen slijpen, maar enige tijd later lukt het hun ook heel goed (volgens mij is Seek een mooi voorbeeld hiervan?)

Mocht je een 'oefen'-beitel willen hebben dan heb ik die nog wel voor je. Daar kun je lekker mee oefenen, fouten maken, opnieuw doen, totdat je de feeling te pakken hebt. Gaat ook niet ten koste van jouw originele beitel! Wat mij betreft alleen porto-kosten! Laat maar weten wat je hiermee wilt.

Groet,
Marthijn

SunRayes
10-05-15, 12:42
Uit ervaring weet ik dat het een lang en demotiverend proces is om met oude beitels en verkeerde stenen te leren slijpen.
Voor ca. 10 a 15 euro koop je een nieuwe beitel die je waarschijnlijk zo in je schaaf kan plaatsen. Gewoon je schaaf mee nemen naar een goede gereedschapswinkel en uitproberen.
Dan kan je gelijk aan de slag met je schaaf.
Met die beitel kan je ook leren wetten en slijpen want daar zit gelijk de juiste hoek aan.
Op die manier leer je de juiste hoek aan te voelen.
Als je wat meer ervaring hebt, en intussen ook goede stenen en/of een bankslijper hebt gekocht, dan kan je de oude gekartelde beitel slijpen.
Je zult merken dat het dan een leuk karweitje wordt omdat het dan wel goed gaat.

Je zou ook bij een mede ervaren forumlid langs kunnen gaan. Niets werkt zo goed als het in het echt zien.

Groeten, Raymond

deftone82
10-05-15, 13:25
Zondagmiddag, onze kleine man ligt middagdutje te doen, dus ik heb even tijd om de kelder in te duiken!

Na de poetsbeurt van gisteren, vandaag het geheel terug in elkaar proberen te steken, nadat ik eerst nog een kwartier de beitel heb staan scherpen. (btw zool ook getest met schuren en die bleek verbazingwekkend vlak te zijn).
MAAR, aangezien ik een beginnende leek ben, kom ik nu een 'probleem' tegenwaar ik niet uit wijs raak. Volgens mij steekt alles goed terug in elkaar, maar de beitel zit te 'plat' lijkt het en er is nauwelijks plaats voor schavelingen om naar boven te komen (als iedereen begrijpt wat ik hiermee bedoel?). Ik heb de kikker al een keer gelijk met schuine zijde van de body gezet en eens helemaal naar achteren (dacht dat de opening dan groter zou worden). Maar beiden hebben niet het gewenst effect. Naar mijn gevoel zou alles hoger moeten staan, waarmee de hoek van de beitel t.o.v. zool groter wordt.

Dan is er nog de stelschroef. Die ging bij aankoop nogal stroef, dus heb ik helemaal los gemaakt en proberen zuiver te maken. Alleen draait alles daar nu een beetje teveel naar mijn zin. De schroefdraad die hier doorloopt, moet die vast zitten in body of in het rondje zelf? En hoe krijg ik dat dan vast, zonder met knijptang of bankschroef te lijf te gaan? Als ik nu draai, komt op zeker moment de schroefdraad los uit de body en draait alles, ipv alleen het ronde gedeelte van de schroef.

Mijn excuses als dit domme vragen zijn of iemands tenen beginnen te krullen...ik moet nog veel leren :o

Ad Beumer
10-05-15, 13:55
Heel herkenbaar, dat geploeter met je eerste schaaf. :)

Zit de kikker niet te ver naar achteren? Het zou kunnen dat hij zover naar achteren staat dat de beitel tegen de zool ligt en niet meer mooi de kikker volgt. Als je de kikker dan nog verder naar achteren verplaatst gaat de beitel vlakker liggen.

Met dat stelschroefje ben ik ook weken aan het knoeien geweest. De oplossing was een enkel druppeltje locktite in de body.

Seek
10-05-15, 14:40
Hoi,

Als ik die foto's bekijk dan ben ik het met Sunray eens. Die beitel, daar zit nog een heleboel werk aan. Het meest kritisch bij een oude schaafbeitel is de vlakke kant. Die moet je bij de snede goed kunnen raken met je slijp en wet stenen. Bij jouw is de vlakke kant een beetje bol, waardoor je een halve cm achter de snede staat te slijpen wat natuurlijk niet zo zinvol is. Ook zie ik nogal wat roestputjes vlak achter de snede en die zijn ook niet fijn om hem scherp te krijgen. Die roest putjes zijn meestal verrassend diep. Kortom, er zit in deze beitel nog een hoop werk. Ik zou hem zelf eerst met de electrische werkbank slijper een paar mm korter maken, en dan met 80 grit SiC korrels op een vlakke tegel oid een tijdje rondpoetsen tot hij echt vlak is en al die roestputjes weg zijn. Daarna pas slijp en wet stenen van grof naar fijn. En die moeten dan weer behoorlijk vlak zijn.

Kortom, ik zou een andere beitel kopen zoals Raymond schreef, zeker als beginner.

De stelschroef moet vast zitten in de kikker, het stelmoertje draait. Zet het stukje draadeind vast in de kikker met loctite.

En dat probleem van de "vlakke" beitel die niet meer door de mond heen past? Geen idee wat je daar fout doet. Heb je de vouw wel naar beneden? En heb je de kikker niet TE ver naar achteren? Het heeft gepast, dus het kan nooit iets heel moeilijks zijn. Zoek anders wat plaatjes op Internet om te vergelijken, zoals deze:

http://www.geoffswoodwork.co.uk/Stanley%20Page%2011.gif

ornament
10-05-15, 14:40
Op zichchzelf zou ik er niet aan denken om een nieuwe schaafbeitel te kopen omdat de huidige geslepen moet worden. Indien je dan met die nieuwe toevallig tegen een nagel stoot? Opnieuw een nieuwe? En als die dan geslepen moet worden , na veelvuldig gebruik, en het lukt niet meteen goed? Opnieuw een nieuwe? Maar bij deze beitel is er inderdaad puntroest aan de eerste 5 mm. En daar kan men geen deftige snede maken. Ik zou die wegslijpen door die loodrecht op de slijpsteen ( elekkrisch) te houden , daarna de beitel te slijpen en te hergebruiken. Dit is een goed leerproces, maar inderdaad kan er getwijfeld worden of dit nu iets voor een beginner is of niet.

Voor soort herstellingen zijn er bankslijpers ( gebruik de ruwe steen, die er standaard opzit, dat is bruikbaar, hoor) , beitel koelen met gewoon water. En daarna goed afkuisen. Het zal niet de reden zijn van roestvorming. Of met een natslijpmachine zoals een Tormec ( ook met gewoon water). De hoe moet constant gehouden worden, we bekomen een mooie holle vouw.

En dan afwetten op een fijne steen ( iets van k1000 of wat je ook maar hebt liggen). Of met de allerfijnste diamantsteen, laat de fijne, middel en ruwe maar achterwegen, heb je die niet nodig na het machinaal slijpen.

Er zijn verschillende strekkingen, zelf hou ik de beitel , schaafmes zo op steen dat de zowel de snede ass da andere kant van de holle vouw op de wetsteen rusten. Met andere woorden onder dezelfde hoek machinaal slijpen en wetten wetten.

Vanaf dat er overal aan de snede sporen van het wetten verschijnen kun je stoppen. De vouw mag bij schaafbeitels ( moet bij mij bij zeker bij steekbeitels en gutsen) verder nog hol zijn. Dus een heel dun ononderbroken lijntje van wetsporen bij de snede is genoeg. Doordat de beitel, schaafmes onder de correcte hoek op de wetsteen is gehouden verschijnt er ook een wetspoor aan da achterkant van de holle vouw. Een paar seconden werk. Daarna op een coticule wetsteen ( of iets anders van K 6000 8000) tot de sporen van vorige bewerking zijn verdwenen. Indien er na het slijpen op de machine geen grote braam achterblijft , wet ik vaak alleen met de Coticule , of hard Arkansas af.af.

Liever filmpjes? Steven gebruikt nagenoeg dezelfde techniek.

Dus kijk eens naar de filmpjes van Steven Gauwberg uit de rubiek http://www.woodworking.nl/showthread...lijp-ik-videos (http://www.woodworking.nl/showthread.php?7342-Hoe-slijp-ik-videos)

http://www.youtube.com/watch?v=kBZfHlV08TM het slijpen

http://www.youtube.com/watch?v=cPzmK727QpQ In dit filmpje wordt de braam eraf gehaald. Hij doet het rustig en is er ongeveer een minuut mee bezig.

Daarna even stroppen waarbij erop gelet moet worden dat je nog steeds onder dezelfde hoek op de strop word gehouden en dan trekken maar.

groeten en succes
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

mathieu
10-05-15, 15:31
Deftone,
Waarom geen hulp vragen? Er zit vast iemand in de buurt die je even op weg wil helpen. Maar dan moet je wel de regio waar je woont vermelden (eventueel in je profiel).
Als je echt een andere beitel wil heb ik waarschijnlijk nog wel eentje liggen. Moet je wel even de exacte breedte geven.

SunRayes
10-05-15, 16:38
Seek! Je bent er weer! Lang niks van je gehoord. Top!! :D

@ornament: ik denk dat een nieuwe beitel hem zal helpen om te leren slijpen, want dan heeft hij een goed voorbeeld.
Een nieuwe beitel betekend niet dat de oude de prullenbak in kan.
In geval van een hapje in de nieuwe beitel is het makkelijker om die weer te repareren omdat de basis eromheen goed is, qua hoek en vlakheid.
Na een paar keer wetten en een keer opnieuw slijpen en weer wetten, begin je een gevoel voor de hoek te krijgen. En je wordt wat zelf verzekerd qua slijp techniek. Dan kan Deftone zijn pas opgedane ervaring uitproberen op de oude beitel.
Sowieso is een tweede beitel geen overbodige luxe, je kan er een een extra vouw geven voor lastig hardhout bv eiken.

Groeten, Raymond

mans
10-05-15, 19:25
tjonge wat een drama over het slijpen van een schaafbeitel, in 15min heb ik hem weer zo dat je hem kunt gebruiken als scheermes.
nou vooruit 20min.;)

deftone82
10-05-15, 20:02
Deftone,
Waarom geen hulp vragen? Er zit vast iemand in de buurt die je even op weg wil helpen. Maar dan moet je wel de regio waar je woont vermelden (eventueel in je profiel).
Als je echt een andere beitel wil heb ik waarschijnlijk nog wel eentje liggen. Moet je wel even de exacte breedte geven.

Mathieu, Riemst ligt hier op een boogscheut van af. Ik woon in Kleine-Spouwen!

deftone82
10-05-15, 20:05
Ik denk dat ik er nog niet direct geld ga tegenaan smijten om een nieuwe beitel te kopen. Het hele ding heeft me nog maar 15 euro gekost, dus ik wil dit ook wel zien als een leerschool.
En aangezien we pas gebouwd hebben en ik wrschl nog een hoop moet kopen, wil ik zo goedkoop mogelijk van start (zeg maar een beetje gierig :p).

Alvast allemaal erg bedankt voor de tips en hints. Ik ga morgenavond terug aan de slag met de kikker om te kijken of ik alvast de hoek juist krijg.

SunRayes
10-05-15, 20:10
tjonge wat een drama over het slijpen van een schaafbeitel, in 15min heb ik hem weer zo dat je hem kunt gebruiken als scheermes.
nou vooruit 20min.;)

Haha, inderdaad! Slijpen blijkt altijd een enorm geliefd onderwerp!!

Seek
10-05-15, 20:19
Hoi Raymon, inderdaad ik leef nog. Tijdje andere dingen gedaan, maar nu weer terug in de werkplaats.

Het punt met die beitel is dat het hier om een beginner gaat. Die gun je gewoon een iets makkelijker start in het schaven leven. Helaas heb ik er geen liggen en Riemst klinkt ook ver weg, anders had ik je wel op weg geholpen.

mathieu
10-05-15, 20:45
Mathieu, Riemst ligt hier op een boogscheut van af. Ik woon in Kleine-Spouwen!
Dat is inderdaad vlakbij!
Je mag altijd langskomen voor een andere beitel. Afgehaald is hij helemaal gratis. Of enkele wetstenen proberen is ook geen probleem.

mathieu
10-05-15, 20:59
Hoi Raymon, inderdaad ik leef nog. Tijdje andere dingen gedaan, maar nu weer terug in de werkplaats.

Het punt met die beitel is dat het hier om een beginner gaat. Die gun je gewoon een iets makkelijker start in het schaven leven. Helaas heb ik er geen liggen en Riemst klinkt ook ver weg, anders had ik je wel op weg geholpen.
Riemst en Bilzen zijn inderdaad een heel eind uit jou buurt. Riemst is een buurgemeente van Maastricht.

schavenmannetje
14-05-15, 07:51
Proficiat , mooie aanwinst !
Ben trouwens ook liefhebber , om de een of andere reden , van Record !

Groetjes ,
Henri