Opknappen Scheppach hm1 vlak vandiktebank

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Iedereen,

Sinds afgelope weekend heb ik een Scheppach hm1 in het bezit, inclusief de volgende opbouwdelen:
- Tafelzaag
- Langgatboormachine
- Schuurschijf

De machine heeft een hele poos stil gestaan in een garage waardoor er op veel van het blanke metaal een vliegroest aanslag zit.
dit wil ik voor ik aan de projecten komende zomer / najaar begin opgeknapt hebbenh

Vliegroest aanslag:
ik heb van HG roest oplosser gezien, zou dit geschikt zijn om het metaal weer blank te krijgen zonder de vlakheid aan te tasten.?

Blankmetaal behandelen:
ik heb nog een doosje ouderwetse wapenolie staan, (ooit eens gekocht op een rommelmarkt) zou dit geschikt zijn om het blanke metaal mee te behandelen om terugkerende roest te voorkomen?

Naast de vliegroest aanslag heb ik het volgende lijstje met aandachtspunten/vragen gemaakt, als iemand hier meer van weet hoor ik het graag.

Vlak-vandiktebank:
- op het verwijderbare blad van de vlakbank zit een klein beetje speling (0.5 a 1mm), ik heb tot nog toe niet kunnen ontdekken hoe en of dit af te stellen is,
- de aandrijfsnaar ziet er op het oog goed uit, zou het raadzaam zijn deze uit voorzorg toch te vervangen?
- de bij een van de aandrijf rollen zijn kleine haarscheurtjes te zien in het rubber, nou las ik ergens dat dit rubber zelf te vervangen is, is dit heel moeilijk?

Langgatboormachine
- de glij lagers lopen wat stroef, deze wil ik schoon gaan maken en smeren, is gewoon lagervet hier geschikt voor?
- bij thuiskomst zag ik dat de boorkop en schroefdraad verloop ontbrak, ik heb de verkoper hierover gemaild maar ondanks dat hij gaat kijken durft hij niks te beloven omdat de machine voorheen van zijn vader was en er door de familie na het overlijden al rigoureus is opgeruimd. is dit nog 2ehands aan te komen?

Schuurschijf,
- hoe bevestig je het schuurpapier op de schuurplaat? gewoon met spuitbare contactlijm of hoort hier van origine een soort klittenbandlaag op te zitten?

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan van Oorsouw
 
  • Leuk
Waarderingen: RobertArie

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo iedereen,

ik heb een paar vraagjes,

Heeft iemand toevallig een Scheppach HM1 met een werkende kse250 (tafelzaag opbouw?)

ik ben namelijk opzoek naar wat duidelijke foto's (boven en onder het blad) omdat ik een paar onderdelen denk te missen maar krijg op internet niet echt duidelijke foto's van de onderzijde van het blad gevonden

Verder zat er het volgende onderdeel ook bij maar ik heb mijn twijfels of dat er wel bij hoort:
2015-05-05 14.19.17.jpg
2015-05-05 14.19.27.jpg
2015-05-05 14.19.40.jpg

Hiernaast vroeg ik me ook af of de hm1 ook geschikt is voor de frees en of bandschuurmachine aanbouw

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Dat ding hoort achter het zaagblad en dient ervoor om het spouwmes in te klemmen, verder zou je goed op internet kunnen zoeken voor informatie o.a. op dit forum.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Past wel maar je verliest met een hm1 veel kracht omdat je schaats permanent aangedreven wordt, dat kost dus aardig stukje vermogen van je freesbank. Van alle andere aanbouwdelen ook overigens. Let daarom gied op dat je beitelbeschermer gied vast zit als je met aanbouwdelen werkt anders is het met een hm1 linke boel.

Bij de hm2 en later is de schaafas los gekoppeld van de uitgaande as voor aanbouw delen.

Wat denk je te missen op de kse? Zet anders foto van jouw deel hierop.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Vermogens verlies?
Stel ik zou een frees opbouw erbij gebruiken, wat voor gevolgen heeft dat dan? dat je in eens nog maar hele kleine verbindingen er mee kan maken of dat alles in 4 of 5 gangen moet??
heb overigens uberhaubt geen beeld wat er in een ideale situatie mogelijk is met die frees, laat staan met verminderd vermogen

Mijn alternatief hiervoor is de Bosch GMF 1600 in combinatie met een freestafel die ook nog op het verlanglijstje staan:eek:

De reden dat ik er benieuwd naar ben is dat ik eerst overwoog om de komende projecten met pockethole schroeven te gaan maken(kreg k5 jig had ik hiervoor op het oog) maar dat de lang-gat-boor-machine de deur opent voor een overstap naar pen/gat verbindingen en daarmee een hogere kwaliteit meubels. ik zou dan met de frees-opbouw de pennen kunnen maken of het sierlijstwerk/deurpanelen.

Nou ik ben in ieder geval zo ver dat ik het spouw mes en de zij poot mis, ik ben hierover overigens wel in contact met de zoon van de vorige eigenaar en hij is er voor me naar opzoek.

De cirkelzaag opbouw:
IMG_4320.jpg

Bij deze gelijk een aantal foto's van de machine in zijn huidige staat:
IMG_4313.jpg
IMG_4314.jpg
IMG_4317.jpg
IMG_4318.jpg

met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.