Eenvoudig (gratis) teken- schetsprogramma gezocht.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik vind het leuk om mijn ideeën uit te werken en ik wil die ook delen met jullie. Alleen geef ik liever veel geld uit aan gereedschap en hout, dan aan een voor mij te duur computerprogramma. Het gaat er mij om dat ik tot op de milimeter een mooie 3D-schets (tekening) kan maken en daarin ook makkelijk wijzigingen kan aanbrengen.
Met behulp van die schets of tekening wil ik ook graag direkt de maten kunnen berekenen. De engelse en duitse taal ben ik redelijk machtig en het liefst voor windows of linux.

Ben ik nu een te veeleisend stripfiguur of grappenmaker ?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Jup, helemaal mee eens: Sketchup Make (de gratis variant) is wat je zoekt.

@ThomDeBom: het is niet meer Google Sketchup, het is nu Trimble Sketchup. Google heeft het pakket namelijk terug verkocht onlangs :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb - net als jij nu - een paar jaar geleden ook naar zo'n programma gezocht en vergeleken: Sketch up is de beste keus denk ik. Ik ben er zeer tevreden over. Ook een voordeel is dat er behalve trainingsfilmpes (YouTube) ook fora zijn waar je je evt. vragen kwijt kunt.
Het is makkelijk zelf aan te leren.

mvg
klaas0639
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zoek ook even op google "Sketchup wharehouse" allerhande voorgemaakte tekeningen. Ook van gereedschap als je een inkijk wilt hebben in een toekomstige werkplaats bvb.
 

freesoul

Actieve deelnemer
14 mrt 2010
39
0
hoe geeft je de afmetingen weer in sketchup??
als ik ergens iets teken om na te maken had ik er graag de afmetingen bij geplaatst van alle onderdelen zo is het gemakkelijker werken
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je kan ook open Cascade gebruiken. Werkt onder Linux en onder Windows.
Als je nu al regelmatig Linux gebruikt is de kans groot dat je windows binnenkort helemaal vaarwel zegt, en dan kan je je oude tekeningen gewoon blijven gebruiken die je onder windows gemaakt hebt.

Uiteraard is FreeCad onder Linux ook een optie, maar niet eenvoudig.
 

rdr

Nieuw lid
29 okt 2014
8
0
Tijdje geleden alweer deze posting maar toch voor als iemand zoekt:

Ik heb vroeger Autocad gebruikt om 3D tekeningen te maken. Maar dat is erg duur... Sketch up geprobeerd maar dat beviel me niet echt.


Ik heb vroeger Autocad gebruikt om 3D tekeningen te maken. Maar dat is erg duur... Sketch up geprobeerd maar dat beviel me niet echt.


Nu is er Fusion 360. Van de makers van Autocad en gratis te gebruiken voor particulieren, studenten en docenten.
(Na installatie en aanmelden krijg je deze keuze als je op de button klikt waar vermeld staat dat de trail periode stopt over ... dagen.)
Als particulier kan je de gratis gebruik periode verlengen per jaar, als docent en student om de 3 jaar.


Geweldig programma. Zoveel wat je ermee kan. Veel video's te vinden op internet


Dit heb ik ermee gemaakt ter voorbereiding van het maken van een bed. je kan de onderdelen laten bewegen, etc etc... teveel om op te noemen.
Leercurve? jazeker. maar als je dit onder de knie hebt kan je alles...

2016-06-05_10-28-35.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
als vervent Autodesk gebruiker (AutoCAD, Inventor etc.) moet ik wel zeggen dat Fusion voor mij een groot raadsel was...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.