ikea tafelblad beschermen?

Novastar

Nieuw lid
2 mei 2015
2
0
Dit zal vast vloeken in de kerk zijn, maar: ik heb een ikea eettafel gekocht met een tafelblad van houtfineer. Deze.
Het blad is erg gevoelig voor krassen. Ik wil een krasvaste, transparante coating aanbrengen zodat ik 'm niet over twee maanden weg hoef te mikken.
Welk product is hier geschikt voor? Ik zou ook de kopse kanten mee moeten coaten. Ik heb een twee componenten spuitlak met zijdeglans gevonden, maar weet niet of deze goed hecht op houtfineer.

Alle suggesties zijn welkom. Thanks!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Geeft niks, wij hebben hier ook nog vanalles van de ikea.

Het ligt er aan wat er nu op zit. Want als je 2 componenten lak op olie smeert, komt het zo weer los.

Ik denk dat je eerst heel lichtjes moet schuren om de huidige bescherming er af te halen, en dan de 2 componenten er op.
Skylt of iets vergelijkbaars.
 

Novastar

Nieuw lid
2 mei 2015
2
0
Geeft niks, wij hebben hier ook nog vanalles van de ikea.

Het ligt er aan wat er nu op zit. Want als je 2 componenten lak op olie smeert, komt het zo weer los.

Ik denk dat je eerst heel lichtjes moet schuren om de huidige bescherming er af te halen, en dan de 2 componenten er op.
Skylt of iets vergelijkbaars.

Bedankt. Op dit moment zit er geen olie op. Het is gewoon het gekleurde houtfineer dat Ikea voor van alles en nog wat gebruikt. Tafelbladen, bureaus, de hele Lack serie met koffietafeltjes en wandplanken.

Ik wil het beschermen met een harde, krasvaste toplaag die er tegen kan als iemand eens met een pan of tas over tafel schuift. Betekent dat per se dat het 2 componenten wordt? En zou dat met een kwast of roller gewoon een mooi egaal resultaat moeten geven?
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
volgens mij is het nachtkastje wat ik heb ook van die serie. de fineer laag is een hpl laag is dus geen echt hout dus schuren zal niet gaan en of er een lak op hecht zou ik niet weten. ik weet niet of die van u ook een hpl laag heeft als dit zo is zou ik uit kijken met alles wat je er aan doet.
 

A.N

Actieve deelnemer
Volgens mij zit er acryl lak op deze Ikea tafel, bij de 2 componenten spuitlak in je link staat dat deze ook geschikt is voor lakken op waterbasis.
Trial and error principe..... klein stukje proberen op de binnenkant poot of onderkant blad en kijken of het ook echt compatibel is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.