Duimstok

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb gemerkt dat mijn duimstok niet geweldig meer is. Er zit een heleboel speling op de scharnierpunten en de nauwkeurigheid is ook niet om naar huis te schrijven. In de bouwmarkt heb ik ook niets fatsoenlijks gevonden. Goedkope kromme latjes en als ik hem vergelijk met een stalen lineaal die er naast hangt in het rek dan zitten ze er op 30 cm al een halve milimeter naast. Is er nog een fatsoenlijke opvouwbare duimstol te koop?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips. De schuil kan ik hier gewoon om de hoek kopen, dus die zal het wel worden. Is niet eens duur en met klasse II lijken ze zelfs iets precieser te zijn dan de Zweedse.
 

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
de absolute nauwkeurigheid van een meetlat heeft geen enkel belang (meestal is die toch vrij slecht), zolang je dezelfde lat voor hetzelfde werk gebruikt !
Is het woord 'duimstok' niet origineel een gewone stok, waarop je lengtes afschrijft om over te brengen? Zie de milimetermarkeringen dan eerder als een hulpmiddel hierbij.


wat ik belangrijker vind: stevig, geen speling, niet kromgetrokken, fijne scherpe markeringen, schilfert niet. Ik koop gewoon het stevigste model uit de bouwmarkt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In principe heb je gelijk, maar ik gebruik niet dezelfde lineaal/duimstok in het hele project. Sommige kasten worden 1.5 meter lang, terwijl ik voor het kleine frutselwerk met een kort lineaaltje werk. Dan is het wel prettig als alles een beetje met elkaar overeen komt. De Schuil opklapbare duimstok geven ze aan voor +/- 0.5 mm per meter. Daar kan ik goed mee leven. Hij kost ook maar rond de 11 euro. De bouwmarkt merkloze dingen zijn niet eens goedkoper.

Overigens meet ik niet eens zo veel, ik neem vaak maten van het ene onderdeel op het volgende over, dat is de meest preciese manier van werken. Maar soms moet je toch wel iets redelijk nauwkeurig opmeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.