Hoe deze verbinding maken?

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
IK ben nog niet zo bekend met Sketchup, dus ik kan je nog niet voorzien met een tekening met wat ik zelf in gedachten heb. Wel zou ik er persoonlijk voor kiezen om de horizontale "liggers" d.m.v. een tandverbinding goed met elkaar te verbinden en daar dan een gat door te boren en met een pin of bout verticaal op de staanders monteren.
Sorry, ben net wakker. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Succes.

[h=2][/h]
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Benesam,

Gezien de overspanning zou ik niet zomaar een pen en gat verbinding maken, en als je dat al doet overweeg dan om de pennen langer door te trekken zodat ze in de paal elkaar in verstek raken.
Verder zou ik bij een dergelijke overspanning zeker een hoekschoor opgesloten met een paar houten pinnen overwegen
deels om doorzakking te voorkomen en deels om de verbinding op te sluiten.

ik weet niet hoe handig je bent en of hoe dik je de balken wil uitvoeren waarmee je wil werken maar anders zou je ook nog een van de volgende verbindingen kunnen gebruiken:
Dovetailcornerjoint.jpg

Tennon cornerjoint.jpg

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Woody, Guus,
Dat moet lukken. En best met een hoekschoor heb ik begrepen.
Mijn balken zijn 12x12cm.
Thanks!!!
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Woody, nog een vraagje.
Is er een reden waarom op de laatste tekening (Sketchup) de pin niet centraal staat maar meer naar rechts?
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Gelukkig heb ik meer verstand van ........ euh ;-)
Das een mooie oplossing en ook erg duidelijk met zo'n tekening, netjes.

Maar waarom geen metalen "pin/bout" gebruiken om de liggers met de verticale balk te verbinden. Heb ik het mis als ik denk dat hoe meer hout aan de balk blijft zitten, des te steviger blijft de verbinding ?
Bij het gebruik van b.v. een lange bout/pin met 2cm doorsnee, hoef je minder hout te verwijderen, of moet de constructie van massief hout zijn en blijven ?
In ieder geval succes.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.