iemand ervaring? noesten in eiken tafelblad opvullen met epoxy/poliesterhars

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
hoi allemaal,

ik heb eens strak eiken tafelblad gemaakt van ong. 3 cm dik.
er zitten een aantal barsten en noesten in, die ik visueel wel mooi vind maar naar vuil etc. toe niet zo interessant zijn. ik zou ze dus graag met een transparante, kleurloze hars opvullen.

heeft iemand hier ervaring mee? welk soort hars zou ik het best gebruiken? hoe ga ik het best te werk?
naar afwerking toe: ik zou het blad graag met een kleurloze meubelolie (tungolie) behandelen; doe ik dit best op voorhand of achteraf?

ik kijk uit naar jullie reacties,

alvast bedankt!!!

groetjes joris
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Leuk idee! Ik heb wel eens filmpjes gezien dat mensen dit doen met 2 componenten epoxy. Het is niet verschrikkelijk duur je moet alleen wel de variant kopen die 'dun' genoeg is anders vloeit het misschien niet genoeg uit. Als je op youtube zoekt op epoxy of resin in combinatie met woodworking zie je redelijk veel voorbeelden. In ieder geval succes!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
er zijn legio tutorials te vinden op internet, probeer google en youtube maar eens.

zoek dan maar eens op "resin" in combinatie met wood ofzo, je vind genoeg, echt hele gave ideeen
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Ik doe het regelmatig. Bij de lokale kunstenaarsbenodigdheden winkel (Eindhoven, CIVO, Van Beek) verkopen ze transparante giethars, twee componenten.

Het vervelende is dat het soms aan de onderkant van je scheur wegvloeit, dan is het een kwestie van een aantal keer vullen.
Ik giet het met een 'bolle kop' aan het oppervlak, zo klein mogelijk, die schuur en polijst ik daarna op de reguliere manier (schuurpapier, opbouwen in korrelgrootte, daarna polijstmiddel)
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Bedankt voor de reactie Raalf!
wat bedoel je met polijstmiddel?
ik heb voorlopig enkel ervaring met houtbewerking, vandaar... maar k zou inderdaad wel willen dat het deel epoxy mooi transparant en glanzend is.

op de website https://polyestershoppen.nl/informatie/tafelbladen-en-barbladen-coaten-met-epoxy spreken ze van 'DD lak dubbel UV';

dit is tamelijk duur.. denk je dat dat een vereiste is?

het gaat hier over scheuren & knoesten in tafelbladen opvullen, niet over volledige oppervlaktes.


alvast bedankt!

joris
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Dan zou ik die gewoon met die transparante epoxy vullen. Daarna vlakschuren en dan nog een klein laagje erover met een kwastje of een gewone lak erover.

Die DD Double UV gebruiken we bij ons in de jachtbouw voor complete boten van hout. Het is heel mooi spul maar voor binnenshuis een beetje overkill.

Ga je de tafel buitenzetten dan zou ik het wel gebruiken, maar dan ook eerst de hele tafel een paar keer inrollen met epoxy.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.