Hout laten zagen

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een luidspreker. Normaal werk ik dan met planken die ik prima zelf met de cirkelzaag kan zagen.
Ik heb nu een wat geavanceerder ontwerp waarbij meerdere platen in een bepaald patroon worden gezaagd en dan op elkaar worden gelijmd.
Het is dan de bedoeling dat, behalve de boven- en onderkant (wat gewoon weer rechthoekige platen zijn), alle stukken exact hetzelfde zijn. Ik gebruik hiervoor MDF maar met de decoupeerzaag krijg ik ze niet hetzelfde en ze op elkaar lijmen en daarna schuren wordt ook niet naar mijn zin.

De enige oplossing is dus dit machinaal laten zagen, er zitten nogal wat bochten in (uiteindelijk wordt het een soort slakkenhuis) en ik heb geen idee of dit machinaal te doen is, een CNC frees zou kunnen maar weet ik niet zeker.

Weet iemand een bedrijf in de buurt van Arnhem die dit doet?

Alvast bedankt.
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Uiteindelijk is het gebaseerd op deze speaker: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...a43133cd63.jpg

En is zo opgebouwd: https://s3.amazonaws.com/ksr/assets/...png?1407105413

Ik heb het ontwerp echter aangepast voor kleinere speakers zodat het formaat een stuk kleiner is. Uiteindelijk wordt het een voet voor de TV aangezien mijn TV op mijn TV meubel te laag staat. Ik heb momenteel de tv al op een voet staan maar de losse speakertjes irriteren me al een tijd mateloos dus zo wilde ik vorm en functie combineren.

Ik ben er echter aan begonnen als hobbyprojectje en gaandeweg werd dat wat serieuzer en wil ik het ook netjes doen, ik heb het in eerste instantie zo uit mijn hoofd direct op het hout getekend om een startpunt te hebben.
Ik ga aan de slag met een nieuw definitief (digitaal) ontwerp.
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
En om het nog duidelijker te maken, het gaat hier om een quarter-wave speaker welke veel gebruikt worden in transmission line speakers. De geluidsgolven worden door de speciaal gevormde gang uitgerekt waardoor de laagweergave enorm toeneemt. Bose gebruikt dit principe ook in zijn speakers, bijvoorbeeld voor de Ipod docks, zij noemen dit waveguide (http://www.musika-nt.com/blog/images/acoustic-waveguide-l.jpg) maar er zit er ook eentje in mijn Renault Mégane en die is maar 8 liter maar geeft een indrukwekkende laagweergave. Natuurlijk hangt dat ook af van de versterker en het actieve filter maar ik vind het gewoon interessant om zoiets te maken.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Een aantal methodes om dit te doen:
1. CNC (laten) frezen
2. Platen met de cirkelzaag op maat (laten) zagen, en met de decoupeerzaag binnenkant
3. Zoals gezegd, met de bovenfrees en kopieerfrees aan de slag

Groeten,
Thom
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
1. Dit was inderdaad mijn idee
2. Al geprobeerd, het lukt wel maar het wordt niet mooi
3. Helaas ben ik niet zo'n begenadigd houtbewerker, zou het graag leren maar het onbreekt me gewoon aan de praktische kennis en de juiste apparatuur.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je een frees hebt zou ik het zeker proberen
heb je die niet zou ik eens op MP kijken voor een goedkope machine (wel met toerenregeling)
als je eenmaal 1 mal hebt kun je met een kopieer frees aan de gang
de kopieerfrees heeft een geleidewieltje waarmee je de contouren volgt en die worden overgenomen op het onderliggende hout
Je zou dit eerst eens op MDF kunnen oefenen, goedkoop en makkelijk te bewerken
Freesjes kun je voor weinig kopen bij ecotools
als je een niet zo dure machine koopt op MP ben je zeker voor niet te veel geld klaar

Ik stuur je ook een PB,
 

vinz3nt

Nieuw lid
15 feb 2015
9
0
Rheden
Okee, jullie hebben gelijk. Ik heb op Marktplaats een Bosch POF1200AE bovenfrees gekocht, dit was de mooiste die ik kon vinden op korte afstand van mijn huis. En volgens mij kun je met Bosch best voor de dag komen. Ik zou best een nog betere willen maar die zijn ook op marktplaats erg duur en wie weet in de toekomst. Helaas zit er precies geen kopieerfrees bij dus die ga ik nog bestellen.

Ander dingetje, hout, ik wil het graag maken van 1 cm dikke multiplexplaten. Ik heb in de schuur nog een stuk van de box van mijn kinderen staan, dit is een hele mooie supervlakke multiplex plaat van meerdere lagen dik (7 lagen). Dit kun je echter in de bouwmarkt niet kopen. Wat voor soort multiplex kan dit zijn? Aan de randen is het superglad en niet poreus als dat gamma spul.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
De kopierfrees zonder lager moet je gebruiken met een kopierring die je op je frees moet zetten, de kantenfrees is geen kopierfrees . Er zijn ook kopierfrezen met een lager die je dus zonder extra kopierring kunt gebruiken . De lager is dan in delaats van de kopierring .
De bedoeling van zowel de kopierring als het lager is dat je daar mee de contouren volgt van de mal of sjabloon die je natuurlijk wel eerst moet maken :) .
Je moet dus op zoek naar een kopierfrees met lager .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn ook kopieerfrezen met het lager aan de bovenzijde. Hiermee kan je ook kopieren op minder dan de hele dikte. Met een frees kopieer je op dezelfde maat, met een kopieerring is de mal altijd iets groter dan het eindresultaat. Het freest wel nauwkeuriger omdat bij langdurig gebruik de mal niet slijt. En je hebt meer keus uit de freesmaat.

In het algemeen kan je beter een kopieerring gebruiken als je veel dezelfde dingen moet frezen. Een voorbeeld hiervan is een scharniermal.

Als de te volgen ronding te klein is, red je het niet met een kopieerring. Kopieerfrezen zijn er in meerdere maten, maar kleinere zijn wel kwetsbaarder. Met iets teveel druk op het lager gaat ie snel kapot (weet ik helaas uit eigen ervaring).
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Okee, jullie hebben gelijk. Ik heb op Marktplaats een Bosch POF1200AE bovenfrees gekocht, dit was de mooiste die ik kon vinden op korte afstand van mijn huis. En volgens mij kun je met Bosch best voor de dag komen. Ik zou best een nog betere willen maar die zijn ook op marktplaats erg duur en wie weet in de toekomst. Helaas zit er precies geen kopieerfrees bij dus die ga ik nog bestellen.

Ander dingetje, hout, ik wil het graag maken van 1 cm dikke multiplexplaten. Ik heb in de schuur nog een stuk van de box van mijn kinderen staan, dit is een hele mooie supervlakke multiplex plaat van meerdere lagen dik (7 lagen). Dit kun je echter in de bouwmarkt niet kopen. Wat voor soort multiplex kan dit zijn? Aan de randen is het superglad en niet poreus als dat gamma spul.

dat is vrijwel zeker berken multiplex van meubel kwaliteit.
mogelijk voorzien van een beuken toplaag.

Bij de houthandel kan je dit gewoon kopen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.