Beginner: hoe manueel hout 'vlak' krijgen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

ik ben nog niet zo lang lid en ook nog niet erg actief. Maar aangezien ik werk in de bosbouw, kom ik regelmatig wel wat gratis hout tegen.
Mijn collectie materiaal moet nog groeien en ik wil vooral niet teveel kopen waar ik later weinig mee ben, dus met het werk, zal ook wel het materiaal komen.

Aangezien ik voor mijn zoon zijn letters in hout wilde maken, heb ik al enkele stukken hout verzameld: grote plakken berk, schijfjes eik, wat kankergezwellen...Ik wou beginnen aan de berk, aangezien dit best grote stukken zijn en ook wat grotere letters kan maken.

De stukken heb ik zelf met de kettingzaag ruw in delen gezaagd. Nu zit ik al met de vraag, hoe ik dit hout zo glad mogelijk krijg?
Ik heb geen 'vandiktebank' en ook geen elektrische schaaf. Kan ik dit schaven? Welke schaaf is hiervoor geschikt? Of moet dit toch even ergens machinaal geschaafd worden om goed te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips!

(hopelijk stel ik geen heel erg onnozele vraag!)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Leuke vraag! In principe is dit heel goed te doen met handschaven. Ik kan het wel een beetje uittypen, maar ik ben ook maar een beginner, dus ik verwijs liever naar de Engelse Youtube-hout-docent Paul Sellers. Hij beschrijft in twee filmpjes hoe je van een ruw stuk hout naar een plankje gaat wat klaar is om te verwerken. De eerste vind je op https://www.youtube.com/watch?v=Cl5Srx-Ru_U.

Sellers gebruikt eigenlijk alleen maar Stanley/Record/Woden #4 of #4 1/2 schaven in zijn filmpjes, maar voor het ruwe werk kun je ook prima een #5 gebruiken, die is wat groter. Wil je maar 1 schaaf, dan kun je in principe alles af met een #4, maar het kost misschien iets meer werk.

Veel plezier!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
burl of wildgroei is vaak mooi getekend en als het na het drogen nog heel bljift, heb je mooie stukjes om iets mee te maken.
kijk zeker naar de filmpjes van Casper en leer ook te kijken naar mooie stukken hout en de draadrichting.
hout kan ook nog altijd de kachel in moet je maar denken...
wortelhout en burl is gewild geloof ik.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Als je het hebt over plakken klinkt het alsof je voornamelijk kops hout gaat schaven. Dan kun je beter in plaats van een standaard bankschaaf een blokschaaf nemen (bijv. https://www.baptist.nl/houtbewerker...-en-meer/peaktool-low-angle-blokschaaf-165-mm) of iets als een 62 (bijv. https://www.baptist.nl/houtbewerker...ven-en-meer/peaktool-low-angle-jack-schaaf-62). Bij grote plakken kun je beter de 62 nemen, een dergelijke schaaf is trouwens ook vrij universeel in te zetten. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste schaven in de middenmoot qua afmetingen: 4, 4 1/2, 5, 5 1/2, etc. zijn allemaal heel goed bruikbaar voor andere taken.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
burl of wildgroei is vaak mooi getekend en als het na het drogen nog heel bljift, heb je mooie stukjes om iets mee te maken.
kijk zeker naar de filmpjes van Casper en leer ook te kijken naar mooie stukken hout en de draadrichting.
hout kan ook nog altijd de kachel in moet je maar denken...
wortelhout en burl is gewild geloof ik.

Ik heb twee stukken 'burl' van een berk. Redelijk groot...maar eer al het onbruikbare materiaal is weggezaagd of -gehaald, is het misschien niet veel meer.
Zullen wel zien! Bedankt voor je reactie!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als je het hebt over plakken klinkt het alsof je voornamelijk kops hout gaat schaven. Dan kun je beter in plaats van een standaard bankschaaf een blokschaaf nemen (bijv. https://www.baptist.nl/houtbewerker...-en-meer/peaktool-low-angle-blokschaaf-165-mm) of iets als een 62 (bijv. https://www.baptist.nl/houtbewerker...ven-en-meer/peaktool-low-angle-jack-schaaf-62). Bij grote plakken kun je beter de 62 nemen, een dergelijke schaaf is trouwens ook vrij universeel in te zetten. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste schaven in de middenmoot qua afmetingen: 4, 4 1/2, 5, 5 1/2, etc. zijn allemaal heel goed bruikbaar voor andere taken.

MIsschien fout uitgedrukt wat betreft die plakken. Het zijn stukken berk die in de lengte-richting van de stam werden doorgezaagd, zo'n 70cm x 30cm...niet kops dus.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dan zou ik voor een 4 1/2 en een 5 1/2 gaan. Het voordeel daarvan is dat die breder zijn ten opzichte van de 4 en 5, zodat je wat sneller klaar bent met zo'n brede plank. Je kunt ze tweedehands voor een paar tientjes aanschaffen. Je gebruikt de 5 1/2 om de plank recht en vlak te krijgen, en daarna de 4 1/2 om het oppervlak glad te maken.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik heb vorig jaar een tweedehands Stanley RB10 gekocht, maar ik denk dat het mesje niet voldoende scherp meer is. Althans als ik nu probeer, krijg ik maar hele kleine stukjes ervanaf, geen mooie schaafkrullen.
Via dit forum weet ik ondertussen dat dit een sponningschaaf is, dus voor speciale doeleinden gebruikt kan worden, maar misschien doet ie ook wat ik wil?

Misschien eens een nieuw mesje hiervoor kopen of zijn die 4 of 5 sowieso beter geschikt?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Je zal hoe dan ook de schaafbeitels goed scherp moeten houden. Wisselmesjes geloof ik persoonlijk niet zo in, kan mij niet voorstellen dat die dingen scherp genoeg zijn om te schaven. Als je schaven gaat kopen moet je ook middelen kopen om te slijpen en wetten, anders krijg je nooit mooie krullen en zeker geen mooi resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.