kettingzaag

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo,

Zo af en toe heb ik een kettingzaag nodig om stammen op maat te zagen , probleem hierbij is dat ik geen klemmogelijkheden heb voor het te zagen stammetje, want meestal zijn ze niet zo heel groot.
Weten jullie hier een oplossing voor want een echt veilige situatie is het op deze manier niet, dus als hier hulpmiddelen voor zijn hoor ik dat graag.

bvd Leendert
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als het te klein is voor de kettingzaag om veilig te zagen, pak ik de handzaag.
Je kan kleine stukken in proberen te klemmen.
Maak eens een foto van zo,n klein stammetje?
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hierbij de gevraagde foto's

Civixx : ik heb op het net nog niet echt een geschikte kunnen vinden en voor de lintzaag zijn ze net te groot

de Haan: ook voor de handzaag kan ik ze niet goed klemmen

gr LeendertIMG_0868.JPGIMG_0869.JPGIMG_0870.JPG
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Leendert
ik weet niet waar je woont
maar eens een namiddag doorbrengen met een profesioneele zager
kan je al een heel stuk opweg helpen of een zaagcursus
mijn kettingzaag heeft bijvoorbeeld aan de zijkant een set stalen tanden deze zorgen ervoor dat zelfs bij een kleine blok
ik deze tanden in de zijkant van het blok klem en zodoende een hefboom creeer en er dus veilig te zagen valt
moest je eens toevalig in de buurt zijn dan laat ik je graag wat truukjes zien
mvg tom
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Van de blokken maak ik af en toe schalen of een vaas, de blokken zijn te klein voor een zaagbok.
ik woon in Zeeland en ben zelden in de gelegenheid om weg te gaan.
triton jaws ga ik eens googlen, bedankt voor de tip

leendert
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een plank en een spanriem met een gesp. Eventueel kan op de plank nog twee latten schroeven of spijkeren zodoende dat het stammetje in een V ligt en niet weg kan rollen.
En als je in de lengte wil zagen het stammetje gewoon op een plank vastschroeven.
Het stuk in een grote lijmklem zetten is ook een optie. De lijmklem kan je dan in bedwang houden met één voet.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
tot dusver komen er zeer buikbare tips voorbij , ik ga maar eens een beetje knutselen geloof ik en kijken wat het beste bevalt.

bedankt zover

Leendert
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
deze week stond er zowaar een goede 2de hands triton siperjaws te koop dus toch maar niet zelf geklust.

gr Leendert
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Die steun uit dat filmpje is geniaal!
Ik leg meestal die korte stukken op een oude pallet, dan blijven ze vaak ook wel liggen. Maar dan sta je wel met een kromme rug en je verliest een pallet.
Dit ding ga ik zeker maken! Bedankt voor de link
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.