TV Meubel 'on the fly'

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er moeten en zullen wat meubeltjes gefabriekt gaan worden in de nieuwe man's cave
Al is deze nog lang niet klaar, vrouwlief begint zo langzamerhand wel eisen te stellen ;)
Op zich vond ik dat zo gek nog niet en kwam het eigenlijk wel uit, even de gedachten op wat anders/leuks verzetten en tegelijk zien waar de man's cave nog ge-fine-tuned moet worden

Nu had ik een bepaald idee voor ogen maar toen ik het hout ging sorteren bleek het toch niet zo egaal/fraai als ik gehoopt had
Een ander probleem is dat ik meestal wel een idee heb MAAR dit niet kan uitwerken op papier of pc, ik moet het gewoon doen en dan gaande weg vormt het idee, 'on the fly' dus

P1090560.jpg

P1090562.jpg

P1090559.jpg

Nu is het fijne van getrouwd zijn dat ik meestal niet na hoef te denken, dat kan mijn vrouw veel beter en dus hoef ik geen beslissingen te nemen
Met een zoet gevoiced stemmetje riep ik 'schatjeeeee' en jawel, respons !

inmiddels stond overal wat stapeltjes hout
eerst alles maar eens schaven en dan de boel verzagen

Op de CMS module waar de TS75 in hangt heb ik (nog) geen schulp blad, dus even zien of het gaat met blad wat er in zit (is wel nieuw en scherp)
Nou dat gaat goed, heel goed

P1090564.jpg

Ik wilde eerste lange latten gebruiken maar bij nader inzien kort ik ze in tot 40 cm (zo kan ik de lelijke plekjes er tussen uit zagen)

P1090565.jpg

De gezaagde latten worden half om half verlijmt
Om een idee te krijgen hoe dat er uit ziet leg ik alvast een stapeltje neer
Na veel kijken zie ik het nog niet eerlijk gezegd, het pakt me nog niet :(
P1090567.jpg

Eerst de latten allemaal maar eens door de vandikte bank, dat scheelt veel werk straks
P1090570.jpg

Ik leg de latten nogmaals neer, niet om te zien hoe het er uit ziet maar om een idee van het oppervlakte te krijgen
het meubel word ca. 300B x 52D x 50H
Nu ik zit dit zie liggen begint het wat meer leven, echter nu ligt het hout niet half om half en lijkt me dat voor de sterkte geen goeie zet
P1090572.jpg

Waar ik wel over uit ben zijn de hoeken, deze moesten rond worden
Eigenlijk had ik dit draadje daarmee moeten beginnen want deze had ik eerste gemaakt bij wijze van test
Met een gaten boor boor ik een stukje in een stuk hout, de cirkel van de gatenboor is duidelijk zichtbaar en de center boor is er doorheen geweest
Vervolgens monteer ik een plankje op de lintzaag met een bout er doorheen, ik laat het notenhout over de bout heen zakken en kan zo een draaiende beweging maken

20150423_221651.jpg

Ik herhaal dit 2 keer en lijm de 2 kwart bogen op elkaar, het zichtbare hout is dus ook weer kwartiers, over deze bogen ben ik zeer tevreden

P1090554.jpg

P1090555.jpg

Als het blad klaar is zal de voorkant er ongeveer zo uit zien

P1090556.jpg
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Wat voor mij werkt bij het om en om leggen is elke rij in de lengte de zelfde kleur/tekening.
En dan de volgende rij afwijkend in kleur/tekening van de eerste ect.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je voor de tip
Ik ga er zeker nog meer puzzelen
ik ben ook nog met fineer bezig om er tussen te verwerken, hoe wat en waar weet ik nog niet, welke soort is ook nog niet zeker het zou eiken kunnen zijn, maar ik heb ook nog bloodwood liggen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.