Futselplank

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Nadat ik mijn nieuwe schaven heb binnengekregen moet er natuurlijk wel goed mee gewerkt worden. Oefening baart kunst, stapje voor stapje enz :) Om te beginnen heb ik een dikke eiken plank gepakt die ik nog had liggen (geen foto van de plank vóór het schaafwerk maar deze was én niet vlak én er zat van oudsher een soort golfpatroon in geschaafd) en ben begonnen met schaven. In eerste instantie kreeg ik het niet goed voor elkaar en hapte de schaaf nogal, ook wanneer ik de andere richting op werkte en dus ben ik haaks gaan schaven. Dit werkte maar niet echt soepel, dus schaaf uit elkaar en de beitel geslepen. Man wat een verschil ! Nu kwamen er enigszins redelijke krullen vanaf, om te testen of het aan mij lag, aan de schaaf of het hout ff getest op een vuren balkje. Gelukkig daar wel een volle krul dus denk ik dat het aan het eik ligt.

Maar goed, de futselplank in wording....

De bedoeling is om er zowel kops als langshout mee te vlakken, vandaar dat hij vrij lang wordt. De aanslagen ga ik er demontabel op maken zodat ze mij en elkaar niet in de weg zitten, hoe weet ik nog niet. Misschien met een schuivende zwaluwstaart of gewoon koud verzonken.

P1010491.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
In een eerder topic gaf iemand ook dit soort problemen aan. Eigenlijk niet anders te verwachten voor de planken die je hebt. Er zitten noesten in en de draad is niet recht. Bij vuren zou je ook niet soepel de gehele lengte hebben kunnen schaven.
Goed om hierop te leren schaven. Betekend dat je geen lange halen kunt maken maar het beleid moet doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Ja, dit soort warrig hout is erg moeilijk te schaven. Dat heb ik ook geleerd met het Essen voor mijn tafel.
Een scherpe beitel en heel zuinig instellen werkt wel, maar dan ben je uren bezig om er een paar mm af te krijgen.

Maar eerlijk gezegd had ik toch verwacht dat het met je low angle jack wel makkelijker zou zijn om dit te schaven.
Deze zijn toch oorspronkelijk bedoeld voor kops en warrig hout.

Groeten, Raymond
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Klopt, kwam ik achter ;) Zoeter ingesteld en het gaat beter, ook de mondopening had ik wat te ver staan bleek want nadat deze wat nauwer stond ging het al een stuk beter. Daarbij komende loopt de nerf bij het deel met de gaten net andersom, ook lastig maar daar gaat de schaaf overheen lopen en wordt een stukje dieper.
Dit dieper maken heb ik met de frees gedaan om zo een strakke haakse lijn te krijgen. Eerst heb ik zwaluwstaarten gefreesd om de stopblokken op hun plaats te houden, helaas ging dit niet geheel goed waardoor er teveel speling optrad. Bij het frezen is er waarschijnlijk teveel kracht op de geleider komen staan waardoor de geleider scheef geduwd werd. Balen maar dat lossen we wel op.

P1010495.jpg

P1010496.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Omdat de zwaluwstaart mislukte heb ik de stopblokken er maar koud in verzonken. Ze lopen taps toe zodat ze klem zitten en niet meer kunnen verschuiven. Ditmaal heb ik ze handmatig gemaakt naar aanleiding van het filmpje van Paul Sellers.

Als eerste begonnen om het bed voor de schaaf vlak en haaks te zetten.

P1010497.jpg

Dan de lijn aftekenen met een mes, daarna de groef wat uitgestoken om de zaag te geleiden.

P1010500.jpg

Daarna zagen, en dan wel recht, dus nog een zaagsnede ;)

P1010502.jpg

Vervolgens 2 blokken op maat gezaagd en geschaafd, deze gebruikt om de lijnen op de andere kant af te tekenen waarna er weer een zaagsnede gemaakt werd en deze recht afgestoken met een beitel. (geen foto van)

En het resultaat

P1010514.jpg

Natuurlijk even geprobeerd met wat reststukken mahonie en het resultaat mag er wezen...

P1010516.jpg

Nu hoef ik gelukkig mijn afkortzaag niet meer elke keer opnieuw af te stellen maar kan met de schaaf de verstekken herstellen. :D
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.