Bandschuurmachine ELU MHB90 reparatie

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een tweede hands ELU MHB90 bandschuurmachine. Maakte direct al toen ik het aan zette een afgrijzelijk hoop herrie. Een soort herrie waarvan je direct weet: Oeps mis.

Ik heb het deels gedemonteerd (foto 1) en stelde vast dat het anker van de motor aan een kant bijzonder veel speling heeft.
Ik veronderstel dat minstens een van de motorlagers defect is. Er is meer speling dan ik ooit (met mijn geringe ervaring) bij een kogelgelagerde as zag :D.(Het ontwerp ziet er overigens zeer deugdelijk uit. Geen prutsdingen, die ELU's lijkt me)


Om de ankerlagers te verwijderen moet het ventilatortje op de as verwijderd en daarna kan het motorhuisdeksel eraf lijkt me. Foto 2. Ik meen wel zeker te zien dat het ventilatortje met schroefdraad op het asje zit (laatste foto) . Anderzijds zie ik een soort centerpunt in de as die doet denken aan een punt voor een poeli-trekker, maar waarschijnlijker is het centerpunt tgv fabricage van de as.

Hoe dan ook:
heeft iemand ervaring of advies voor het verder demonteren van deze ELU.

01_ELU_MHB90.jpg
Foto 1.De deels ontmantelde machine met boven op het zwarte kunststof motorhuis

02_ELU_MHB90.jpg
Foto 2: ventilatorwieltje

03_ELU_MHB90.jpg
Foto 3: Detail ventilator-wieltje. Wiel lijkt geschroefd te zitten op het motorasje.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ziet er inderdaad uit alsof die erop geschroefd zit. Dit kan zomaar wel eens linkse draad zijn zodat het wiel zichzelf niet losdraait wanneer de machine ingeschakeld wordt. Kun je een punt vinden om de rotoras te blokkeren ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Joop die had ik al bestudeerd en geeft enig inzicht vooral in wat waar zit.

Maar..... Ik hoopte dat er op dit forum iemand was die zo"n ELU joekel ooit eens gedemonteerd had. Jawel toch :confused:.

mvg
klaas0639
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Heb je een schroef weg gehaald voor je de foto gemaakt hebt die in die ventilator zou zitten? Zo ja dan is het werk voor de poulietrekker en zit er een borgpen in anders dan is het linkse draad zoals CivixX vermelde en zal je hem waarschijnlijk onder spanning moeten zetten en moeten laten schrikken om hem los te maken.

Groetsels
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik naar de explosie tekening kijk moet je aan de andere kant ook de kap er af halen, daar zit nog zo'n ventilator wiel met het aandrijf tandwiel, die zit wel met ee schroef in de as. Als je dat vrij hebt kun je goed kijken of het linkse of rechtse draad is op de as en dan dit ventilatie wiel eraf halen. Daarna kun je de andere kant eraf halen door de schroef eruit te halen.
via deze link (engel) kun je iemand vinden die er ook een uit elkaar heeft gehaald.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een fotoverslag van het onderzoek naar het defect:

04_ELU_MHB90.jpg
Foto 4: De demontage moet inderdaad worden begonnen aan de zijde waar de overbrenging van motor naar de schuurrollen zit.


06_ELU_MHB90.jpg
Foto 5: De overbrenging is via een tandriempje. Het tandwiel zit geschroefd op de as van het anker. Ik kon nog juist de aanzet van de draad zien en dat leek links. Het bleek te kloppen. Het tandwiel was makkelijk te verwijderen. Het ventilatorschijfje zit met een spietje op de as en kan er nu worden afgetild.


07_ELU_MHB90.jpg
Foto 6: En dan krijgen we de ellende te zien: Een vergruisd lager. Ongelooflijk dat het ding nog draaide. (Het lawaai was niet te harden).

09_ELU_MHB90.jpg
Foto 7: De buitenschaal van het lager zit nog ""muurvast"" in het hardplastic huis. Ik weet nog niet hoe dat te verwijderen zonder het plastic huis te beschadigen.


10_ELU_MHB90.jpg
Foto 8: En de binnenring van het lager zit nog vast op de as van het anker.

Maar ik ga nu eerst een nieuw lager bestellen, type 6001RSZ


mvg
klaas0639
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Op de binnenring past helaas geen poelietrekker, ik heb bij mij deze ring voorzichtig doorgeslepen. De andere kant heb ik er mbv een 25 mm buisje voorzichtig uit de behuizing getikt.

Succes.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ha ja Tuoh, Mooie tip :). Maar... ik heb nooit een lasapparaat gehad. Ik ga denk ik voor de methode van RonaldL: heel voorzichtig doorslijpen.
Goed Ronald om te horen dat je de buitenschaal er uit hebt kunnen tikken.

Ik heb net in Duitsland nieuwe lagers besteld. Daar wachten we even op.

Dank jullie wel tot zover (we zijn er nog niet :p; leuk is wel dat er nauwelijks plastic aan dit oud ding zit).

mvg
klaas0639
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een propje erop lassen heb ik ook gedaan, maar je kan die binnenring heel slecht vasthouden met een tang. Als er te lang is doorgewerkt met een slechte lager, dan is die goed warm geweest en wil die wel eens goed vastzitten.


Succes.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Op de binnenring past helaas geen poelietrekker, ik heb bij mij deze ring voorzichtig doorgeslepen. De andere kant heb ik er mbv een 25 mm buisje voorzichtig uit de behuizing getikt.

Succes.

Ronald ik volgde voor de buitenschaal jouw methode denk ik . . (Maar...er is mogelijk nog wel een probleem :confused:)
Een fotoverslag hieronder


12_ELU_MHB90.jpg
Foto 12. De buitenschaal (het deel van het lager dat in de behuizing zit) is eruit gehaald.

13_ELU_MHB90.jpg
Foto 13.Ik heb dat gedaan met een een beukenhouten hulpasje waarvan de diameter (28 mm) overeenkomend met de buitendiameter van de schaal. Aan het hulpasje maakte ik een tapeind met een diameter overeenkomend met de binnendiameter van de schaal (23mm). Met dit tooltje kon de schaal vrij makkelijk uit de plastic behuizing worden getikt


14_ELU_MHB90.jpg
Foto 14. Maar toen ik het eruit had kwam het mij voor dat deze schaal is samengesteld uit een binnenring en buitenring.Hadereen deelachtermoeten blijven in het huis? . (let ook op de geribbelde buitenkant van de ring op foto 12).

Hoe was dat in jouw geval Ronald?


15_ELU_MHB90.jpg
Foto 15. De binnenschaal (deel van het lager op de ankeras) heb ik doorgeslepen. Ik heb niet kunnen vermijden dat er enige schade aan de ankeras is opgetreden. Jammer:(, maar lijkt geen probleem te zullen geven.


Het nieuwe lager heb ik nog niet binnen en ik hoop dat je me gerust kunt stellen Ronald (of iemand anders natuurlijk :) )

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Civix, ik had met ""demonteren" misschien moeten kunnen wachten tot het nieuwe lager binnen was.
Morgen nog eens kijken of de indruk juist is dat de buitenschaal inderdaad uit twee ringen bestaat: een echte lagerbuitenschaal en een (geribbelde) bus die in het plastic huis had moeten achter blijven.


Wordt vervolgd

mvg
klaas0639
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
De geribbelde bus hoort in de machine vast te zitten . hier had je de buitenring van het lager even met een paar laspitjes moeten krimpen, dan had je na het afkoelen de lagerring zo uit het huis kunnen schuiven. Dit moet je nu nog steeds doen en ik hoop dat je de geribbelde ring weer mooi strak in de machinebehuizing vast krijgt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Chevy, met "laspitjes" bedoel je "aantikken met el. lasapparaat" ?
OK, door dat aantikken zal de binnenring misschien los komen. En/of..... het geheel zal lossmelten uit he thuis en dat wil je nu juist niet.

Verder zie ik nu (op de foto's niet goed zichtbaar) dat het niet gewoon twee in elkaar gekrompen ringen lijken. Ik zie, behalve de groef voor de kogels, ook nog profiel dat op schroefdraad lijkt. Maar als ik beter kijk zie ik geen spoed.
Nou ja, rest niks anders dan wachten op het ""Ersatzlager"" :(.

Wellicht heeft Ronald L. nog te melden over zijn ervaringen.

mvg
klaas0639
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als je een lager uit een behuizing wilt halen zonder passend gereedschap, Leg je inderdaad een klein lasrupsje, wat je onmiddelijk afschrikt met water. Dat herhaal je in de omtrek tot het lagerdeel loszit in het huis. Je kan altijd zover krimpen dat je het lagerdeel er met de hand uit kan pakken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Klaas, even met een verfbrander, de ring alleen aan de buitenkant verwarmen, ik weet het warmtegeleiding, maar richt alleen direct op de buitenkant, als je de binnenring gaat aanpikken met een lasapparaat gaat deze juist uitzetten niet krimpen, dat is namelijk wel wat je wilt. En die buitenring wil je niet aanpikken.
De buitenring uitzetten en de binnenring krimpen, koelen met een ijsblokje tegen de binnenring is bv een mogelijkheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.