Scheuren tijdens drogen, Amerikaans eiken, van begin tot einde.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Zoals sommige reeds weten heb ik een tijdje terug een paar flinke stammen Amerikaans eiken kunnen scoren.

Een week of 3 geleden ben ik begonnen met het voordraaien van deze stammen (ben op de helft :p)
Alles ging voorspoedig..... zo voorspoedig dat ik vergeten ben om foto's te maken tijdens het voordraaien.


Hier heb ik al een beetje gedraaid en de stam is nu in ballans.

USA Eik Voordraai 1.jpg


Simsalabim.......toen was er een kom.
Hans Klok is er niks tegen :rolleyes:

USA Eik Voordraai 2.jpg

USA Eik Voordraai 3.jpg



En dan mijn nieuwe methode om de schalen te drogen.
Aanbevolen door meerdere ervaren draaiers.
De kom gaat in deze zelf gemaakte papieren zak.

USA Eik Voordraai 4.jpg


Dit zijn de afmetingen.

USA Eik Voordraai 5.jpg



Nu zijn we pak-'m-beet, 4 weken verder en komen er behoorlijk wat scheuren aan de buitenkant van de kom door het drogen (in zak)

USA Eik Voordraai 6.jpg

De scheuren zijn voornamelijk aan een kant... dit komt omdat het hart niet in het midden ligt (op foto met afmetingen is dit een beetje te zien)
Ik heb 2 keer dunne houtlijm in de scheuren laten lopen...... verstandig ???
Verder vraag ik me af of de verhouding diameter-hoogte wel goed is.
Zelf heb ik het vermoede dat voor dit Amerikaans eiken de kom te hoog is.... hoe hoger de randen hoe meer ze gaan krom trekken tijdens drogen en daardoor meer buigen en dus scheuren.
Klinkt dit een beetje logisch of moet ik er vanuit gaan dat het een natuurprodukt is en er geen logica bestaat.
Wel is me opgevallen dat dit soort eiken veel meer scheurt dan "Europees" eiken.

Alle tips, raad, ervaring, op-en aanwijzingen zijn van harte welkom.

Peter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het kan evt. een centimetertje dunner, het kan (indien mogelijk) ook wat verder van de kern af, probeer eens hoe het werkt om hem met houtlijm rondom insmeert ipv een papieren zak. Het hangt allemaal af van de combinatie van jouw boom met de plek waar hij het droogt. Ik zou deze schaal een cm dunner maken en hem gewoon op de zolder van mijn werkplaats parkeren, zonder lijm of zak. Maar ik werk natuurlijk in een onverwarmde werkplaats die, door de aanwezigheid van véél houtsnippers, relatief vochtig is.

Een vlakkere vorm zal waarschijnlijk minder scheuren, maar ja, alleen maar schotels is ook niet wat natuurlijk.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo allemaal,

Zoals sommige reeds weten heb ik een tijdje terug een paar flinke stammen Amerikaans eiken kunnen scoren.

Een week of 3 geleden ben ik begonnen met het voordraaien van deze stammen (ben op de helft :p)
Alles ging voorspoedig..... zo voorspoedig dat ik vergeten ben om foto's te maken tijdens het voordraaien.

Hier heb ik al een beetje gedraaid en de stam is nu in ballans.

Simsalabim.......toen was er een kom.
Hans Klok is er niks tegen :rolleyes:

En dan mijn nieuwe methode om de schalen te drogen.
Aanbevolen door meerdere ervaren draaiers.
De kom gaat in deze zelf gemaakte papieren zak.

Dit zijn de afmetingen.

Nu zijn we pak-'m-beet, 4 weken verder en komen er behoorlijk wat scheuren aan de buitenkant van de kom door het drogen (in zak)

Bekijk bijlage 29621

De scheuren zijn voornamelijk aan een kant... dit komt omdat het hart niet in het midden ligt (op foto met afmetingen is dit een beetje te zien)
Ik heb 2 keer dunne houtlijm in de scheuren laten lopen...... verstandig ???
Verder vraag ik me af of de verhouding diameter-hoogte wel goed is.
Zelf heb ik het vermoede dat voor dit Amerikaans eiken de kom te hoog is.... hoe hoger de randen hoe meer ze gaan krom trekken tijdens drogen en daardoor meer buigen en dus scheuren.
Klinkt dit een beetje logisch of moet ik er vanuit gaan dat het een natuurprodukt is en er geen logica bestaat.
Wel is me opgevallen dat dit soort eiken veel meer scheurt dan "Europees" eiken.

Alle tips, raad, ervaring, op-en aanwijzingen zijn van harte welkom.

Peter.

Scheuren waren all aanwezig toen het hout gedraaid werd, veel kans, Eiken is gevoelig voor te snel drogen, en dat papier voor de zak lijkt mij wel geen dikker kraft papier dat normaal voor zakken gebruikt word.

Stukken hout zoals did moet je goed bekijken voordat je begint, vooral met Eik, daar zijn haar-scheuren heel moeilijk te zien, de beste manier is om dunne schijven van het eind te zagen (paar mm dik) dan voorzichtig buigen, aanwezige scheuren vind je direct.

Als je met hout begint dat al scheuren heeft, krijg je gegarandeerd groter scheuren als het hout droogt, en ook te vlug drogen geeft scheuren.

Je krijgt geen scheuren omdat het hart uit het midden zit, of omdat hij diep of ondiep is, ja sommige vormen zijn makkelijker te draaien en meer of minder sterk door hun vorm, maar gezond hout zonder scheuren kan veel hebben, geeft het tijd om te drogen en je bent bijna gegarandeerd een goede uitkomst.

Wat houtlijm in een scheur smeren heeft nog nooit iets gedaan, zaag in twee and dan met lijm en klemmen kan hout gelijmd worden, als je dat wilt doen :rolleyes:

Hier zijn enkele schalen, diep of ondiep, hart in en uit het midden, Appelhout, Eik en Esdoorn en Essen, maakt geen verschil, allemaal scheur-vrij en gezond :)
1 Applewood bowl.jpg Applewood bowl.jpg White Ash.jpg White Ash deep bowl.jpg Oak deep bowl.jpg Manitoba Maple bowl.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Je krijgt geen scheuren omdat het hart uit het midden zit, of omdat hij diep of ondiep is, ja sommige vormen zijn makkelijker te draaien en meer of minder sterk door hun vorm, maar gezond hout zonder scheuren kan veel hebben, geeft het tijd om te drogen en je bent bijna gegarandeerd een goede uitkomst.


Hoi Leo,

Dit citaat is duidelijk.... dankje.

Het papier is idd iets dunner dan de "shopping bags" die jullie gebruiken.
Daarom heb ik 2 lagen gebruikt... dus een isolatie laag.
Wel is het papier sterk... je kunt het heel vaak vouwen en aandrukken met een schaal er in zonder dat het scheurt.

Hier een foto van een kleine schaal van die zelfde stam.

20150423_182656_resized.jpg

20150423_182618_resized.jpg

20150423_182637_resized.jpg

Dit schaaltje was eerst helemaal vol met zwarte punten.
Na twee weken heb ik het nog eens ligtjes nagedraaid en heeft daarna geen nieuwe zwarte puntjes meer gekregen.
Ook kan ik nergens scheurtjes van het drogen ontdekken... gelukkig.:rolleyes:


Hoi Jurriaan,

Ik begrijp dat je de wand van de schaal een halve cm dunner had willen draaien.
Ik ben alleen bang dat na het drogen niet genoeg wanddikte over blijft voor een robuste kom/schaal..... Dit is mijn bedoeling, een kom met een wanddikte van 1,5 tot 2 cm.

Nu is deze situatie niet meer haalbaar, denk ik, omdat die scheuren best diep gaan 1,5 cm.
Gelukkig zijn ze niet door-en-door dus kan er nog een dunne schaal van gemaakt worden.
Aangezien we een weekje op vakantie gaan wil ik de schaal tot na de vakantie een kans geven.
Worden de scheuren meer en/of groter dan draai ik er een laag vanaf.

Ik vind het super leuk om van vers hout schalen te maken (vooral van bomen van familie of vrienden)
Maar er komt best wel wat bij kijken om tot een goed eindresultaat te komen.
Gelukkig heb ik nog een aantal in de wachtkamer staan om op te oefenen.

DIV 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.