tafel van amerikaans eiken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor goede vrienden heb een tafel van amerikaans eiken gemaakt. Het moest wat tussen de bedrijven door, wat de doorlooptijd geen goed deed. Het hout heb ik bij Haijo in Akkrum gekocht en bij hem ook de planken voor het blad gezaagd en geschaafd en verlijmd. Haijo heeft een hele grote oude gietijzeren bulgaarse schaafbank en een brede bauerle vandikte bank. Dat is voor planken van 3 m. lang en 42 mm dik reuze handig, dan sta ik thuis toch wat te schutteren.
In overleg hebben we het blad van kopse planken voorzien en de poten verjongd aan de beide binnenzijden. Dat geeft het geheel een wat elegantere uitstraling, althans dat vind ik.
Het blad is 271 bij 99 cm. Het was de bedoeling om een lengte van 275 te maken maar ik heb er een paar cm af moeten zagen om het blad net op die hoek te diep beschadigd was toen de boom tot planken verzaagd werd. Het blad is 3 keer met matte osmo hardwax afgewerkt en het onderstel 2 keer. Vanavond afgeleverd en ik geloof dat de nieuwe eigenaren er blij mee zijn :D .
De foto's laten wat gegoochel met lijmklemmen zien om de kopse plank er netjes tegen aan te krijgen. De planken zelf zijn onderling met een veer-en-groef met losse veer verlijmd, de kopse planken zijn er met lamello's tegen aan gelijmd.

jaap






Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
super Jaap, erg mooi, mooi hout ook trouwens.

Eigenaar zal zeker dankbaar zijn!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de tafel is mooi op de foto maar in levende lijve vond ik de tafel indrukwekkender. staat de andere tafel met enveloppe-einde ook al op dit forum?
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Mooie tafel hoor,
maar ik heb toch nog wat opmerkingen, ze viellen me op omdat ik toevallig gisteravond een tafelblad aan het ontwerpen was met een kopse planken:

jaap zei:
...., de kopse planken zijn er met lamello's tegen aan gelijmd.

Gaat dat goed met lijm, wat als het blad wil gaan werken, dan is er geen ruimte voor verplaatsing?

En ik zie dat je de kopse plank nu strak even breed hebt gemaakt met de rest van de tafel, wanneer de planken wat gaan werken, dan is er direkt verschil te zien?
 
A

Athanor

Guest
Leuk he Jaap, gewoon weer eens lekker met hout aan de slag en dan een fraaie tafel maken!!

Waar ik benieuwd naar ben is het schuurwerk, hoe heb je de machineslag er uitgehaald, schrapen en schuren?

Complimenten hoor!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Om te veel werking wat voor te zijn, heb ik het gelijmde blad zonder de kopse planken een paar weken in de kamer gezet om hem wat meer te laten acclimatiseren. Er zit een zeker risico in, maar even afwachten hoe het komt. Het mooiste is natuurlijk een zwaluwstaartverbinding.

Het blad is voorgeschuurd op een langeband schuurmachine, die ook in akkrum staat :D . De rest thuis met de rotex tot korrel 180.

Dank voor de complimenten, het is ook wel erg leuk werk :D :D

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.