Verstekzaag-station + opslag

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo Allen,

Dan eindelijk eens een allereerste projectje hier zetten :D
In de werkplaats wil ik mijn verstekzaag eens deftig opstellen op een "miter-station". Tegelijk bouw ik die groter uit zodat ik ook een stuk werkblad
extra heb en eronder komen er opslag lades / kastjes voor allerhande materiaal.
De foto's zijn van abonimabele kwaliteit helaas, maar ik had op dat moment niet meer bij de hand. :eek:

Kast wordt 2,5 meter lang. Het linkse deel en rechtse deel worden 90cm diep en het middendeel 50cm diep (insprong om makkelijk aan de verstekzaag te staan).
De hoogte van de kast komt exact gelijk met mijn pas gemaakte werkbank zodat ik héél lange stukken makkelijk kan doorschuiven.
Daarna komt er nog een ingebouwde afzuigkap die aangesloten zit op een centraal afzuigsysteem.

het wordt een werkje van lange adem, en met waarschijnlijk 1001 fouten, maar de bedoeling is net om van dit eerste projectje veel te leren.
Daarom gebruik ik ook soms totaal overbodige verbindingstechnieken, maar dat is om ze te leren maken, en ik vond het maken van werkplaats-meubeltjes de ideale
oplossing om vanalles en nog wat te oefenen . Genoeg gepraat , hieronder dus een paar abonimabel slechte foto's :cool:


Het middenstuk, opstaande wanden. groeven in gezaagd met de dado voor het ontvangen van de frames die de linker en rechterkant verbinden.
Eveneens bovenaan een groef en achteraan een groef voorzien voor respectievelijk het bovenste frame waarop later het blad gemonteerd zal worden
en voor de achterwand die verzonken zal zitten.

2015-04-20 12.59.42.jpg.jpg

Vervolgens de frames gemaakt door middel van pen en groef verbinding. Leuk werkje om te doen met de dado en een goede oefening om alles fijn af te leren stellen.

2015-04-20 13.58.40.jpg.jpg

Het past :cool:

2015-04-20 13.59.32.jpg.jpg

Daarna de frames verlijmd en met kleine pin nageltjes vastgezet tijdens het inklemmen.
Dan haaksheid gemeten. 112,1mm op de ene diagonaal en 112,3 op de andere. Vind ik niet slecht en is voor mij "haaks genoeg"


2015-04-20 14.12.33.jpg.jpg


In de toekomst als ik eraan verder werk maak ik betere kwaliteit fotos. Hopelijk hebben jullie er iets aan.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Vraagje: waar heb je de dado vandaan, en hoeveel heeft die gekost?


Vind het ook maar een kleine pen. Regel is dat je de pen toch op 3/4 - 2mm van de dikte van je regel mag nemen. (2mm voor de speling van het hout)
De pen die je nu hebt lijkt eerder op een slagpen.

Maar voor een eerste fitting zeker niet slecht! Ziet er mooi aansluitend uit
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Aha, dat van die pen wist ik niet. Ik had in gedacht altijd 1/3 te gebruiken, maar ik zal met mijn gedacht ergens anders zitten. Bedankt voor de goeie tip !
(gelukkig zal het op dit projectje geen dragende functie hebben).

Ivm de Dado stack. Dat is een Freud 8" Dado stack. Kost 96 Euro via Amazon inclusief verzendkosten.
Kan je nu vinden via http://www.amazon.com/gp/product/B0000223O9?ref_=pe_527950_33920250

Wat voor zaagtafel gebruik je dan? Aangezien deze alleen opeen een 5/8 (amerikaanse) as past en niet op een europese zaagmachine. Althans, voor zover ik weet.
Nu kun je natuurlijk een amerikaanse zaagmachine gebruiken alleen moet er dan wel een andere motor in neem ik aan?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
of de lengte van de pen nu 3/4 of 2/3 van de breedte van je hout is, zal weinig uitmaken. Maar bij een goede pen-en-gatverbinding moet de pen toch minstens voor de helft in het gat steken.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dan had ik je terug verkeer verstaan Rhynix, ik dacht dat je de dikte van de pen bedoelde , niet de lengte.
Dus als ik het goed versta, de breedte van mijn hout (waar de groef in zit) is 10cm , dan zou idealiter mijn pen zeker 5cm lang moeten zijn en de groef 5cm diep ?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Een rekenvoorbeeld:

het hout dat je gebruikt heeft de volgende afmetingen: 10cm x 2cm (breedte x dikte)

De lengte van je pen wordt dan: (10cm x 3/4) - 2mm = 7,3cm
De diepte van je gat wordt dan: 10cm x 3/4 = 7,5cm
De dikte van je pen wordt: 2cm x 1/3 = 0.66cm (uiteraard pas je dit best aan naar een afgerond getal volgens je boortjes of zaag, in dit geval zal dit 6mm zijn)


Als je in het frame nog een vulpaneel steekt, dan zal je met een slagpin moeten werken. De afmetingen van deze pin is gelijk aan de afmetingen van je groef
images


Nu hoef je je geen zorgen te maken hierom: indien het enkel gaat om een vast frame (wat je aan je corpus bevestigd) dan is jouw manier zeker goed genoeg.
Maar indien je die frames gebruikt om deurtjes of iets degelijks te maken, dan zal je zeker met pen moeten werken die groot genoeg is.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.